دفتر نشر معارف چاپ چهارم دو کتاب «سر دلبران»، «دست در دست صبح» را منتشر کرد.

شرح مناقب اهل بیت از زبان یک عراقی اهل سنت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «سر دلبران در دیوان "البالقیات الصالحات" عبدالباقی العمری» با ترجمه و شرح حجت الله فسنقری و ناهید رازقندی به همت دفتر نشر معارف و دانشگاه حکیم سبزواری به چاپ چهارم رسید.
یکی از شاعران اهل‌سنت که عشق خالصانه‌ خود به اهل‌بیت را با قلمی گیرا به تصویر کشیده، عبدالباقی العمری (1790ـ 1861م)، شاعر، ادیب و مورخ عراقی است. دیوان «الباقیات الصالحات» وی یکی از دیوان‌های زیبا و پُر محتوای ادبیات عرب، در شرح فضایل و مناقب اهل‌ بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) است. این دیوان شامل پانزده قصیده و سی ‌و هفت قطعه و دوبیتی است که در آن شاعر، فضایل و مناقب اهل ‌بیت(علیهم السلام) را به رشته‌ نظم در آورده است.
کتاب «سر دلبران» پس از مختصر نگاهی به زندگی و جایگاه ادبی و ویژگی‌های شعری شاعر و معرفی آثار وی، به دیوان «الباقیات الصالحات» توجه کرده و به ترجمه و شرح ابیات دیوان می‌پردازد.
چاپ چهارم کتاب «سر دلبران»، در 296 صفحه، قطع رقعی و قیمت 15000 تومان روانه بازار کتاب شده است.


**رابطه دین و سیاست چگونه است؟
 
همچنین نشر معارف به تازگی کتاب «دست در دست صبح؛ انقلاب اسلامی» نوشته جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه را به چاپ چهارم رسانده است. این کتاب به صورت جمعی توسط حجت الاسلام محمدجواد نوروزی (عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره))، حجت الاسلام محمدجواد ارسطا (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ پردیس فارابی)، حجت الاسلام داوود رنجبران (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی) و علیرضا محمدی (پژوهشگر مسائل سیاسی) نوشته شده است.
کتاب «دست در دست صبح» پژوهشی در مورد رابطه دین و سیاست و جایگاه، ماهیت و وظایف حکومت از منظر آموزه‌های اسلامی است. در این کتاب ابتدا نسبت بین دین و سیاست و آمیختگی آن از دیدگاه دین اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پس از آن به نقد دیدگاه‌های مبتنی بر جدایی دین از سیاست و سکولاریسم پرداخته شده است.
نویسندگان در این کتاب به نقد دیدگاه‌هایی مبتنی بر مقدس دانستن دین و وارد نکردن آن در مسایل دنیوی پرداخته و به ارزیابی عرفی‌نگری دین اشاره کرده است. همچنین تحلیلی از دموکراسی و مردم‌سالاری دینی و فرق آن دو پرداخته و حقوق متقابل مردم و حکومت را از دیدگاه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه بیان کرده‌اند. در همین زمینه به نمونه‌هایی از ویژگی‌های حکومت پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) اشاره شده و پارامترهای مهم حکومت شده است. در بخش دیگری از کتاب، نویسندگان به رابطه ولایت با فقاهت و مبانی ولایت فقیه اشاره کرده و شرایط حاکم اسلامی در عصر غیبت را بیان داشته‌اند و حدود اختیارات ولی‌فقیه را ذکر کرده‌اند. ارزیابی کارآمدی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، جنگ نرم و ارتباط آن با بیداری اسلامی از دیگر مندرجات این کتاب است.
چاپ چهارم کتاب «دست در دست صبح»، در 344 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 12هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.
****
برای تهیه کتاب «سر دلبران»، «دست در دست صبح» و دیگر محصولات دفتر نشر معارف می‌‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب:ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب اقدام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.