قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل‏ خانه : حسن روحانی با سه‌گانه‌ای که برای ترمیم کابینه به مجلس معرفی کرده، عزم خود را جزم کرده تا با یک تیر سه نشان را همزمان بزند. مسعود سلطانی‌فر، سیدرضا امیری‌صالحی و فخرالدین احمدی دانش‎آشتیانی که برای تصدی وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده‌اند، هر سه گزینه‌هایی هستند که در مجلس نهم موفق به کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم نشدند و دلایل بی‌اعتمادی مجلس به آن‌ها هم تقریباً مشابه و یکسان بود.

 چالش جدی وزرای پیشنهادی با مجلس دهم/ یک تیر و سه نشان روحانی

اکنون روحانی با این اقدام و معرفی مجدد این سه گزینه به مجلس دهم که هم‌سویی بیشتری با دولت دارد، هم  به‌تعبیر منتقدانش از فشارها برای ترمیم تیم اقتصادی خود فرار می‌کند، هم اقدام مجلس نهم و اصولگرایان را در رد گزینه‌های اول خود جبران خواهد کرد، و هم خواهد توانست حساسیت و واکنش مجلس دهم را نسبت به مهره‌هایی که به‌دلیل نوع روابطشان با فتنه ۸۸ در گذشته نتوانستند اعتماد مجلس قبل را برای تصدی پست وزارت به‌دست آورند، می‌سنجد.
اگر این سه گزینه بتوانند از مجلس دهم رأی اعتماد بگیرند که حداقل می‌توان پیش‌بینی کرد کار ساده و سهلی نخواهد بود، روحانی با خاطری جمع مطمئن خواهد بود که مهره‌های اصلی و اولیه خود را در کابینه دوم هم درصورت پیروزی در انتخابات بعدی می‌تواند در کابینه دوازدهم بچیند.

با این‌حال ترکیب مجلس دهم هنوز هم ظرفیت قابل‌توجه و تأثیرگذاری را در اختیار اصولگرایان و منتقدان عملکرد دولت در این طیف قرار داده است و با احتساب نارضایتی‌های قابل‌توجهی که در فراکسیون امید و طیف اصلاح‌طلبان نیز وجود دارد، وزرای پیشنهادی با چالش‌جدی برای گرفتن رأی اعتماد روبه‌رو هستند.
نباید این نکته را از نظر دور داشت که هر سه وزیر پیشنهادی روحانی در مجلس نهم به‌دلیل ارتباطاتشان با جریان فتنه ۸۸ و حوادث آن‌سال یا سکوت و روشن‌نکردن مرزبندی خود با آن فتنه، با پاسخ منفی مجلس روبه‌رو شدند. فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی شاید در این میان با بیشترین حواشی و چالش‌ها روبه‌رو باشد، گزینه‌ای که حتی حامیان دولت هم از معرفی او شوکه شده و نارضایتی خود را به وضوح ابراز داشته‌اند؛ زیرا تا ساعاتی پیش از معرفی وی قرار بود محمدعلی نجفی گزینه دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش باشد. هرچند نجفی هم وضعی مشابه با ۳ گزینه دیگر دولت (از حیث اینکه نتوانست به‌دلیل پرونده سیاسی و حمایتش از جریان فتنه از مجلس نهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد بگیرد) دارد. دانش‌آشتیانی اکنون با دو چالش روبه‌رو است؛ نخست اینکه او سابقه قابل‌توجه و اتکایی در آموزش و پرورش ندارد و عمده سابقه او در حوزه عمرانی و طرح و توسعه در وزارت علوم بوده است. از سوی دیگر قرارگرفتن او در حلقه نزدیکان مصطفی معین، روابط نزدیک او با جریان فتنه و تصاویری که از او در میان تحصن‌کنندگان فتنه ۸۸ در مجلس نهم پخش شد، او را در شرایط دشوارتری نسبت به گزینه‌های دیگر از این حیث قرار می‌دهد. با وجود آنکه در آن مقطع مجلس به‌دلیل رد گزینه‌های دیگری چون میلی‌منفرد، توفیقی، فرجی‌دانا زیر فشار زیادی قرار گرفته بود، اما بازهم چون دانش‌آشتیانی حاضر نشد از حضور در فتنه ۸۸ تبری جوید و همچنین خط قرمز خود را با فتنه ۸۸ مشخص نکرد، با ۱۷۱ رأی مخالف در مقابل ۷۰ رأی موافق، کمترین آراء را در میان وزرای پیشنهادی به‌دست آورد.

 امیری و پستی ناهمگون
سیدرضا صالحی‌امیری هم گزینه‌ای است که در سال ۹۲ به‌عنوان دومین گزینه پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس نهم معرفی شد، اما با ۱۴۱ رأی مخالف نمایندگان روبه‌رو گردید. الیاس نادران در آن زمان به نمایندگی از مخالفان وی در مجلس گفت: «صالحی‌امیری متهم به دست‌داشتن در پرونده اختلاس از بیمه ایران است و حکم جلبش در سال ۸۹ صادر شده است. همچنین انفجار لوله گاز در خوزستان در دوران مدیریت وی اتفاق افتاده است. دستگیری رزمندگان دفاع مقدس با گرایش چپ و ضرب و شتم آن‌ها و خودکشی یکی از آن‌ها در دوران مدیریت صالحی در خوزستان بوده است و درنهایت اینکه این وزیر پیشنهادی در فتنه ۸۸ فعالیت کرده است.» چالش جدی دیگری که امیری با آن روبه‌رو است، سوابق ناهمگون او با وزارت حساس و مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او در کارنامه کاری خود سوابقی چون معاونت بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات در دولت خاتمی، رئیس کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان دولت روحانی، و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی را دارد.

 سلطانی‌فر در خوف و رجا
سومین گزینه یعنی مسعود سلطانی‌فر اگرچه این روزها گفته می‌شود بخت بیشتری برای رسیدن به کرسی وزارت ورزش و جوانان دارد، اما او هم در مجلس نهم به‌دلیل عضویتش در حزب اعتماد ملی و روابط نزدیکش با مهدی کروبی از سران فتنه، نتوانست نظر نمایندگان وقت را جلب کند. سلطانی‌فر قبلاً در ۲ دوره با مصطفی هاشمی‌طبا رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی همکاری داشته است. همچنین سلطانی‌فر در دوران انتخابات روحانی، مسؤول کمیته ورزش انتخابات او بوده است.

 مجلس دهم و اصول نظام و انقلاب
اکنون باید منتظر ماند و دید که نتیجه رایزنی‌ها و مذاکرات سیاسی میان دولت و مجلس و در داخل پارلمان تا هفته‌ آینده در جلسه اخذ رأی اعتماد برای این سه گزینه چه خواهد شد، و آیا روحانی خواهد توانست با این تیر ۳ نشان را بزند یا نه؟ قطعاً نمی‌توان فضا و ترکیب مجلس دهم را با مجلس اصولگرای نهم مقایسه کرد و این دو را هم‌تراز دانست، با این‌حال هنوز هم کفه مجلس به سود اصولگرایان سنگین‌تر است و این امر تحقق رؤیای روحانی را قدری دشوار می‌کند؛ کما اینکه جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌صراحت با اشاره به چهره‌های معرفی‌شده از سوی دولت گفته است آقای روحانی دچار یک اشتباه شده و اگر جبران نکند قطعاً مجلس عکس‌العمل دیگری نشان خواهد داد. وی افزوده است: رئیس‌جمهور افرادی را معرفی کرده که هیچ‌کدام در مجلس نهم رأی نگرفتند و شاید دولت فکر می‌کند که هوای مجلس عوض شده است، درحالی‌که مجلس دهم نسبت به مجلس نهم، بر روی اصول محکم‌تر و قدرتمندتر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.