حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز دوشنبه در اظهاراتی با اشاره به شکل گرفتن گفتمان هایی در غرب که با واقعیت های خاورمیانه هم خوانی ندارند،گفت: هنوز جوامع غربی به خوبی درک نکرده اند که افراطی گری چه بلایی بر سر این منطقه آورده است .

غربی ها هنوز وضعیت خاورمیانه را درک نکرده اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، بعیدی نژاد در گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست مجمع جهانی دیپلماتیک در لندن، گفت: هماطور که مستحضر هستید قطع روابط ایران و انگلیس و غیبت نسبتا طولانی ما از جامعه انگلیس باعث شده است که گفتمان هایی شکل بگیرد که متاسفانه با واقعیت های منطقه خیلی هم خوانی ندارد.
وی افزود: یکی از وظایفی که ما در اینجا برای خودمان قائل هستیم، این است که در این نشست ها و در جاهای مختلف حضور پیدا کنیم و گفتمان جمهوری اسلامی و اصول سیاست خارجی کشورمان را توضیح بدهیم و تشریح کنیم که از نظر ما چرا امروز منطقه خاورمیانه و شرایطی که در سوریه و عراق می بینیم به این صورت در آمده است. 
بعیدی نژاد گفت: متاسفانه ما هنوز فکر می کنیم درک خیلی واقعی از وضعیت منطقه وجود ندارد؛ هنوز جوامع غربی به خوبی درک نکرده اند که افراطی گری چه بلایی بر سر این منطقه آورده و وهابیت و ائتلاف هایی که شکل گرفته همه بر اساس واقعیت های دروغینی بوده که ایجاد شده است. 
سفیر کشورمان تصریح کرد: ما باید این شرایط را برای کشورهای غربی از جمله انگلیس که دارای مجامع متعدد دانشگاهی و اندیشکده های مختلفی هستند توضیح بدهیم و تا آنجایی که ممکن است آنها را واقف کنیم که به واقعیت های منطقه توجه کنند و آن گفتمانی که توسط عربستان سعودی و کشورهای متحدشان در اینجا شکل گرفته شکسته شود تا مردم، اندیشکده ها و محققین بتوانند به واقعیت های بهتری از منطقه دست پیدا کنند. 
بعیدی نژاد تصریح کرد: حضور ما از این جهت است که به انحصار گفتمانی که تاکنون وجود داشته پایان بدهیم و تلاش بکنیم که اینها به عنوان کشورهای اروپایی درک بهتری از مسائل منطقه پیدا کنند.
وی همچنین با اشاره به رفع مسدودیت اموال بانک صادرات از سوی شورای اجرایی اتحادیه اروپا، گفت: این یکی از ناراحتی های ما بود که در جریان تفاهم برجام امکان اینکه بانک صادرات از تحریم خارج شود ایجاد نشد و دلیلش این بود که دلایل تحریم بانک صادرات مربوط به مسائل هسته ایی نبود. 
سفیر کشورمان افزود: ما ناراحت بودیم که یک بانک بسیار بزرگی در ایران از تحریم ها خلاصی پیدا نکرده بود. اما خوشبختانه بعد از برجام تلاش ها ادامه پیدا کرد و در سطوح مختلف مذاکرات متفاوت و مختلف با مقامات اتحادیه اروپا صورت گرفت و خوشبختانه این فرایند به خوبی طی شد و ما شاهد بودیم که در این یکی دو روز اعلام شد که تحریم ها علیه بانک صادرات پایان پیدا کرده و بانک صادرات و شعبه بین المللی بانک صادرات در لندن دیگر تحریم نخواهند بود.
وی اضافه کرد: امیدواریم این فرصتی ایجاد کند برای بانک های ایرانی که در آن مبادلات بانکی حضور بهتری داشته باشند و کماکان حل و فصل مسائل بانکی جزء دستور کار ما خواهد بود و امیدواریم روز به روز با شرایط بهتری مواجه بشویم.
نشست پسا داعش روز سه شنبه در مجمع جهانی دیپلماتیک در لندن با حضور صاحب نظران و اندیشمندان برگزار شد. 
در این نشست شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های خود در خصوص نقش کشورهای منطقه ای به ویژه جمهوری اسلامی ایران در حل بحران های منطقه ای اشاره کردند.
بعیدی نژاد روز سه شنبه در سخنانی در مجمع جهانی دیپلماتیک با اشاره به سیاست های ستیزه جویانه ریاض علیه تهران، تصریح کرد: چنانچه عربستان نقش ایران در منطقه را به رسمیت بشناسد آماده ازسرگیری روابط دیپلماتیک هستیم.
بعیدی نژاد روز سه شنبه در سخنانی در این نشست با اشاره به سیاست های ستیزه جویانه ریاض علیه تهران، تصریح کرد: چنانچه عربستان نقش ایران در منطقه را به رسمیت بشناسد آماده ازسرگیری روابط دیپلماتیک هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.