قدس آنلاین / مرجان ارغوانی: استان ساحلی و گرمیسری بوشهر با دمای بین 35 تا 50 درجه سانتیگراد بالای صفر، این روزها با وجود گذشت بیش از یک ماه از فصل پاییز همچنان با مشکلات بسیار کم‌آبی مواجه است و بسیاری از محلات بیش از چند ماه است که با کمبود آب مواجه هستند و بارها اعتراضاتی به مسؤولان دولتی و گلایه‌هایی به نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر داشته‌اند.

بوشهر روی خط قرمز کم‌آبی

در این سال ها بخش بسیار زیادی از آب مصرفی مردم استان بوشهر از استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود و معمولاً در فصل تابستان به سبب افزایش استفاده‌ مردم این استان جنوبی، با کمبود آب مواجه می‌شود و مسؤولان استان با سهمیه‌بندی آب سعی دارند مصرف را مدیریت کنند.

با توجه به اینکه 92درصد آب مصرفی استان بوشهر وابسته به دیگر استان‌هاست، دشت‌های استان بوشهر به سبب برداشت بی رویه در سال‌های گذشته اکنون خشک شده به گونه‌ای که امکان برداشت آب از این دشت‌ها فراهم نیست.

بحران کم‌آبی در استان بوشهر حاکم است در تمام نقاط استان بوشهر نوبت‌بندی آب در حال اجراست این مهم جوابگوی برخی از مشترکان آب در استان را نمی‌دهد بنابر این از طریق تانکر به آن ها آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه این استان روی خط قرمز کم‌آبی قرار گرفته است، خاطر ‌نشان می کند: بحران آب در این استان جدی است و نیاز است که مسؤولان با همکاری مردم راهکاری برای مدیریت ذخایر آب داشته باشند تا با کمترین مشکل مواجه شوند.

۱۲۰۰چاه آب غیرمجاز بوشهر مسدود می‌شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر می گوید: برای مدیریت مصرف آب در این استان شش هزار و ۶۲۲ چاه آب غیرمجاز شناسایی شده که یک‌هزار و ۲۰۰ چاه آن امسال مسدود می‌شود.

حسین باشی‌زادگان از کاهش دو متری سطح آب دشت دهرود خبر می دهد و تصریح می کند: کاهش دو متری سطح ایستابی دشت دهرود و تنگ ارم در شهرستان دشتستان بسیار نگران کننده است.

باشی‌زادگان با بیان اینکه 75حلقه چاه فعال کشاورزی منطقه دهرود خشکیده و از مدار بهره برداری خارج شده، می افزاید: 47چاه غیرمجاز اکنون در دشت دهرود وجود دارد که 35حلقه چاه فعال و سالانه 1.9میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها برداشت می‌شود.

چه باید کرد؟

همه می دانیم که کشاورزی به شیوه سنتی بیشتر آب ها را می بلعد، در این زمینه مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می گوید: تنها راه گذشت از بحران کم‌آبی استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

منصور نوذری اظهار می دارد: استفاده از آبیارهای تحت فشار و نوین نه تنها سبب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود بلکه در افزایش راندمان تولید نقش مؤثر و بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه تا 85درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار از سوی دولت پرداخت می‌شود، تأکید می کند: با اجرای طرح آبیاری نوین کشاورزی از منابع آب چاه‌های کشاورزی، راندمان آبیاری از 35 درصد در حالت سنتی به 90در صد افزایش یافته و سبب کاهش تبخیر و جلوگیری از هدررفت آب به صورت زه آب می‌شود.

نوذری بهبود کمیت و کیفیت محصول را از دیگر مزایای آبیاری تحت فشار می داند و می افزاید: سالانه 380میلیون متر مکعب آب، برای آبیاری نخیلات استان بوشهر از طریق رودخانه‌های شاهپور، دالکی و باهوش اهرم مصرف می‌شود که با روش آبیاری غرقابی حداکثر سالی دوبار امکان آبیاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 26هزار هکتار اراضی کشاورزی بوشهر به آبیاری تحت فشار مجهز شده است، می گوید: امسال 250میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار تخصیص یافت که این میزان اعتبار زمینه تبدیل آبیاری 3هزار هکتار از آبیاری سنتی به نوین را در اراضی استان فراهم می‌کند.

تلاش برای گذر از بحران‌

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر یکی از راه حل های عبور از بحران کمبود آب در این استان را راه اندازی و توسعه آبشیرین‌کن‌ها می داند و با اشاره به هزینه‌های بالای تأمین آب از طریق آبشیرن‌کن‌ها، ادامه می دهد: هر مترمکعب آب با نرخ ۲۸۰ تومان به مشترکان ارائه می‌شود ولی هزینه خریداری این آب از سرمایه‌گذار آبشیرین‌کن، بیش از ۲۵برابر است.

کیقباد یاکیده با بیان اینکه در شرایط کنونی تنها با صرفه‌جویی می‌توان از بحران عبور کرد، می افزاید: همه خانوارها باید از مصارف غیرضروری پرهیز و از ابزارآلات کاهنده مصرف استفاده کنند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه آب چیزی نیست که بتوانیم تولید و آن را به‌آسانی تأمین کنیم، تأکید می کند: برای تأمین نیازهای استان بوشهر در موضوع آب آشامیدنی تأسیس آب‌شیرین‌کن در برخی از نقاط استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است.

«باستی» با بیان اینکه آب شیرین‌کن کنگان با ظرفیت روزانه 10هزار متر مکعب راه‌اندازی شده گفت: این طرح از اسفندماه سال گذشته وارد مدار تولید شده و توانسته بخشی از نیازهای مشترکان کنگانی را برطرف کند.

وی از راه‌اندازی آب شیرین کن بوشهر خبر می دهد و می افزاید: آب‌شیرین‌کن 10هزار متر مکعبی بوشهر تا پایان شهریور راه‌اندازی و آب تولیدی تأسیسات به شبکه آب‌رسانی متصل می‌شود.

وی تصریح می کند: سعی شده که دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن‌ در شهرها و روستاهای ساحلی بوشهر یکی پس از دیگری ایجاد شود تا مشکلات آبرسانی استان برطرف شود. با این شرایط پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های آب شیرین کن با ظرفیت 100هزار مترمکعب در شبانه‌روز مشکلات تأمین آب استان بوشهر در دو سال آینده برطرف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.