'روبرتو آزودو' رییس سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه در اظهاراتی مدعی شد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، تجارت این کشور را دچار 'آشفتگی ' نخواهد کرد.

برگزیت به تجارت انگلیس لطمه ای نمی زند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، رییس سازمان تجارت جهانی در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز گفت به باورش انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا مواجه با 'خلأ تجاری و یا آشفتگی ' نخواهد شد هرچند که برگزیت امری دشوار خواهد بود.
'روبرتو آزودو' در این گفت‌وگو بیان داشت که ازنظرش رأی مردم انگلیس به برگزیت در همه‌پرسی 23 ژوئن، یک حرکت 'ضد تجاری ' نبوده است و ضمن اینکه این کشور در جریان مذاکرات برگزیت و یا بعدازآن با کاهش شدید تجاری روبرو نخواهند شد.
رییس سازمان تجارت جهانی در همین حال تصریح کرد که به باورش مذاکرات برگزیت خیلی دشوار است هرچند دولت انگلیس کاملا نسبت به این مسایل آگاه است.
وی همچنین عنوان کرد که انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا بایستی در مورد عضویتش در سازمان تجارت جهانی با این نهاد وارد مذاکره مجدد شود اگرچه این فرایند نسبتا آسان خواهد بود.
'آزودو' گفت: من سخت تلاش خواهم کرد که این اطمینان حاصل شود که روند این انتقال ( عضویت انگلیس در سازمان تجارت جهانی) سریع و آرام صورت گیرد.
وی افزود: هرچه این‌گونه تلاطم‌ها کمتر باشد بهتر خواهد بود و این مساله برای اقتصاد جهانی در حال حاضر مناسب‌تر است. 
رییس سازمان تجارت جهانی افزود: انگلیس در حال حاضر عضو 'دبلیوتی او ' هست و این عضویت در آینده نیز تداوم خواهد یافت و هیچ انقطاعی در این مورد پیش نخواهد آمد اما لازم است مذاکرات مجددی در مورد شرایط این عضویت صورت گیرد هرچند این به معنای عدم عضویت این کشور در این نهاد نیست.
وی افزود: من به لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس گفته‌ام که من و دبیر کل سازمان تجارت جهانی در تلاش هستیم که انتقال این کشور به این نهاد تا آنجا که ممکن است به‌آرامی صورت گیرد.
'آزودو' در قبل از برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن ضمن هشدار در مورد آثار منفی برگزیت در انگلیس در مورد عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی سؤالاتی را مطرح کرده بود.
«روبرتو آزودو» در خرداد ماه گذشته و یک ماه قبل از همه پرسی 23 ژوئن در گفت وگو با اسکای نیوز، با اشاره به عواقب منفی اقتصادی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هشدار داده بود که شرکت های انگلیسی بیشترین آسیب را ناشی از برگزیت متحمل خواهند شد.
آزودو افزود: مذاکرات تجاری انگلیس با اتحادیه اروپا در صورت برگزیت بسیار پیچیده است ضمن آنکه مذاکرات چند جانبه نیز بر پیچیدگی آن می افزاید. 
وی تصریح کرد: انگلیس همچنین مجبور خواهد بود تا مذاکرات مجددی را برای روابط خود با سایر کشورهای سازمان تجارت جهانی انجام دهد و این روند ممکن است چند سال یا چند دهه طول بکشد و مسلما کار آسانی نخواهد بود.
روبرتو آزودو، اخیرا نیز در جریان نشست اقتصادی اسلو اعلام کرد پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در حقوق و تعهدات این کشور تغییراتی حاصل می شود امری که می تواند نارضایتی و اعتراض کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی را درپی داشته باشد.
او عنوان کرد که وضعیت، میزان مشارکت و نقش آینده انگلیس در سازمان تجارت جهانی به روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا بستگی دارد.
انگلیس در صورت عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی در زمینه های حقوق گمرکی و تعرفه ها تعهداتی خواهد داشت که ممکن است با تعهداتی که در مذاکرات برگزیت خواهد داشت، همخوانی نداشته باشد.
در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. 
'ترزا می' نخست وزیر انگلیس اعلام کرده که ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان ماه مارس سال آینده (6 ماه آینده) فعال خواهد کرد و پس از آن لندن دو سال وقت خواهد داشت که از این اتحادیه خارج شود. 
سازمان تجارت جهانی ( WTO) یک سازمان بین المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می کند. اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت نامه های (حدود 30 موافقت نامه) این سازمان را امضا کرده اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سویس قرار دارد. و در حال حاضر 164 کشور عضو این سازمان شده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.