قدس آنلاین- تبریز: رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از آنجایی که نیروی کار از استان خارج می‌شود نرخ بیکاری ما پایین به نظر می‌رسد، گفت: درآمد سرانه استان از میانگین رشد اقتصادی کشور پایین است.

مهاجرت نیروی کار نرخ بیکاری آذربایجان‌شرقی را پایین نشان می‌دهد/ پایین بودن درآمد سرانه استان از میانگین رشد اقتصادی کشور

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، داوود بهبودی در همایش اقتصاد مقاومتی با موضوع پدافند غیرعامل اظهار داشت: اگر اقتصاد ما مقاوم بود ضرورتی به نام اقتصاد مقاومتی احساس نمی‌شد؛ کما اینکه وقتی از مقاوم‌سازی ساختمانی صحبت می‌کنیم یعنی این ساختمان مقاوم نبوده و مورد تهدید است.

وی با بیان اینکه در فضای کسب و کار در مقایسه با کشورهای هم تراز شاخص‌های ما مناسب نیست؛ پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید پایین، رکود تورمی اقتصاد ایران، کسری‌های بزرگ در بودجه و سهم اندک مالیات در بودجه دولت را نشانه‌های ضعف اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی فراگیر که در عرصه‌های جهانی حضور یابند فعال نیست.

بهبودی به بحث‌های مربوط به بازار، وابستگی به نفت و ضعف اقتصاد دانش بنیان نیز اشاره و اضافه کرد: استان ما نیز از این شرایط مثتثنی نبوده و سهم کشاورزی استان در اقتصاد 17 درصد، سهم صنعت 32 درصد و خدمات 46 درصد است و از آنجایی که نیروی کار از استان خارج می‌شود نرخ بیکاری ما پایین به نظر می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: درآمد سرانه استان از سال 79 تا 92 درحال کاهش و از میانگین رشد اقتصادی کشور نیز پایین است و اگر مهاجرت اتفاق نمی‌افتاد وضعیت درآمد سرانه بازهم بدتر بود.

این مسئول اذعان داشت: آذربایجان‌شرقی دارای رتبه اول ذخایر معدنی و رتبه 4 استخراج این ذخایر است؛ به طوری که 18 درصد ذخایر کشور در استان مستقر هستند و باید اقتصاد استان را مقاوم کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی الگویی بومی و علمی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور است؛ افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی قابل تکمیل و انطباق با شرایط گوناگون است و عملا اقتصاد کشور را به حالت انعطاف پذیری می رساند و شکنندگی اقتصاد را در شرایط مختلف برطرف می‌کند.

بهبودی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و اجرای کارهای تدافعی صرف نیست؛ بلکه این اقتصاد قابلیت ایستادگی در برابر فشارها، تحریم‌ها، محدودیت‌ها و کمبودها و استفاده هدفمند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته، ریاضتی، جنگی و دولتی نیست؛ بلکه عدالت خواه، برونگرا، شفاف و بدور از محیط رانت جویانه، برپایه علم و دانش، همراه با مشارکت حداکثری مردم، بهره ور محور و درونزا است.

این مسئول با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی رشد اقتصادی روزافزون، کسب و کارها بالنده و پررونق، اتلاف منابع کمینه، امنیت اقتصادی آن زبانزد، نیروی انسانی کارآمد است، افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی با دیپلماسی فعال بوده و به توسعه تعاملات، ارتباطات منطقه‌ای و جهانی، حضور فعال و موثر در عرصه های جهانی و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های و ظرفیت‌های منطقه تاکید می‌کند.

وی ثبات شفافیت و انسجام سیاست‌ها، قوانین و مقررات اقتصادی، تقویت رقابت‌مندی اقتصاد ملی و کنترل عوامل اصلی ثبات اقتصادی در داخل کشور، شفافیت گردش اطلاعات مالی وئ اقتصادی، حذف رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها بویژه در اطلاعات عمومی و اقتصادی، لغو و مدیریت انحصارات را از دیگر ویژگی های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.