​ رئیس شورای‌عالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: آثار میرزا غلامرضا بیانگر معجزه ای است که در هنر خوشنویسی رخ داده و چنان با اعتماد به نفس قلم بر صفحه کاغذ رانده که کمتر کسی در این عرصه به پایه او رسیده است.

«میرزا غلامرضا اصفهانی» معجزه خوشنویسی جهان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، استاد «غلامحسین امیرخانی» رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران در مراسم گرامیداشت «میرزا غلامرضا اصفهانی» خوشنویس شهیر ایرانی که در مقبره این هنرمند واقع در چشمه علی شهرستان ری برگزار شد، اظهار داشت: هنر در ذات خود، فرا مکانی و فرا زمانی است و دل انسانهایی که طالب کمال و در گرو هنر است را به هم پیوند می زند و به همین دلیل باید مقام هنر پاس داشته شود.

وی  فرهنگ و هنر ایرانی را دارای معجره ای دانست که بیگانگان را به تعجب وا می دارد. او تاکید کرد: هنرمندان وارثان و امانت داران این عرصه هستند و وظیفه ای بزرگی بر دوش آنان است.

وی افزود: اگر به ظرفیت محکم فرهنگ و هنر که نفوذ ناپذیر است تجهیز شویم، دیگر تهاجم فرهنگی کارساز نخواهد بود و هر که چراغ پر فروغ هنر را روشن نگاه دارند، جاویدان خواهد بود و دلیل ماندگاری هنرمندان بزرگ از جمله استاد میرزا غلامرضا اصفهانی نیز همین است.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه سخن درباره مرحوم میرزا غلامرضا، ساعت ها و روزها زمان می طلبد، یادآور شد: آثار میرزا غلامرضا بیانگر معجزه ای است که در هنر خوشنویسی رخ داده و این استاد یگانه تاریخ خوشنویسی با تبحر وصف نشدنی، تمام اقلام خط نستعلیق و شکسته نستعلیق را از شش دانگ کتیبه تا غبار استادانه می نوشت و چنان با اعتماد به نفس قلم بر صفحه کاغذ رانده که کمتر کسی در این عرصه به پایه او رسیده است.

رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: این استاد بی نظیر خوشنویسی در سده ١٣ هجری قمری و در دوران پر تلاطمی می زیست و در عین حال دارای جامعیتی بود که اخلاق و هنر را به خوبی با هم آمیخت.

محمد حسین ساکت  نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان نیز در این آیین اظهار داشت: خوشنویسی محل پیوند و اتصال شعر و عرفان است و آنچه ادبیات ایرانی، عرفان، حکمت، پند و اندرز را ماندگار می کند، هنر تاریخ ساز خوشنویسی است.

وی با اشاره به آثار ماندگار مرحوم میرزا غلامرضا اصفهانی گفت: آثار ایشان در تاریخ خوشنویسی و هنر جهان بی نظر است و تحسین هنر اهل ذوق و هنری را بر می انگیزد.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری مسئولان و هنرمندان، مقبره ای در شأن استاد میرزا غلامرضا اصفهانی ساخته شود تا محلی برای گردهمایی خوشنویسان و عارفان شود.

در ابتدای این مراسم، محمود فرجی رئیس انجمن خوشنویسان شهرری در سخنانی اظهار داشت: میرزا غلامرضا اصفهانی، حق بزرگی به گردن خوشنویسان ایران به ویژه هنرمندان شهرری دارد و در آینده برای استادان دیگر خوشنویسی همچون مرحوم عماد الکتاب، میرحسن و میرحسین میرخانی نیز بزرگداشت هایی برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است، مراسم مزبور به همت انجمن خوشنویسان شهرری، موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان (عج)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، شهرداری منطقه ٢٠ و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.