قدس آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرهای مشهد، قم، شیراز و چابهار را در حوزه حاشیه شهر به شکل آزمایشی و ویژه مورد توجه قرار داده‌ایم. سعید ایزدی در تشریح پنج مدل تأمین مالی در بخش بازآفرینی و احیای بافت‎های فرسوده گفت: این شهرها، شهرهایی هستند که هم در شورای اجتماعی کشور مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده‎اند و هم در اولویت‎های برنامه ما قرار دارند.

۲۷۰۰ محله حاشیه‌نشین در کشور آباد می‌شود

برنامه‌ریزی برای سکونتگاه‌های غیررسمی

وی درباره برنامههای دولت در رابطه با رفع مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی نیز گفت: از بین محدوه و محلاتی که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران متولی برنامهریزی برای آن‌هاست، یکی از اولویتدارترینها، سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه نشینی در اطراف شهرهاست که ۴۸ هزار هکتار را شامل می‌شود و نزدیک به یک هزار محله در این مناطق قرار دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه بیشتر این محلهها در کلانشهرها و در ۹۱ شهری که توسط دولت شناسایی شده است، قرار دارند، ادامه داد: برای رویارویی با معضل حاشیه نشینی در اطراف شهرها نیز در دولت برای تمامی ۹۱ شهر برنامه تهیه شده و اولویتبندی انجام شده است. وی یادآور شد: به شکل عام در تک تک محلات، تلاش برای همکاری با سایر دستگاههای متولی است؛ به عنوان مثال در همکاری با وزارت کار بخصوص سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش مهارتهای پایه، بیش از ۲۵ هزار مورد آموزش در این محلات داشتیم، زیرا این آموزشها موجب فراهم شدن شرایط برای اشتغال مردم ساکن این محلات می‌شود.

 ساخت مراکز بهداشت

ایزدی افزود: با وزارت بهداشت نیز در مورد ساخت مراکز بهداشت و خانه‌های سلامت کارهای مشارکتی انجام شده و شمار قابل توجهی از این مراکز و خانه‌ها ساخته شده است. همچنین با وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان برای تأمین مراکز آموزشی و ورزشی در این مناطق مذاکراتی انجام شده و بیش از ۲۷۹ پروژه در طول سه سال گذشته در این محدوده‌ها و محلات دنبال شده که تاکنون بیش از ۱۳۰‌مورد به بهره‌برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تا پیش از این، دولت بر حسب شرایط خاص وارد عرصه نوسازی و بهسازی شهری شده و اقدام‌های مربوط به آن را در یک محله خاص پیاده می‌کرد، اما در دولت یازدهم موفق شدیم تمامی محدوده محله‌های بافت فرسوده در کشور را که نیاز به نوسازی و بهسازی دارند، شناسایی کنیم که این محدوده شامل ۵۴۴ شهر در سه عرصه اصلی می‌شود.

ایزدی توضیح داد: همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری با تدوین برنامه برای بیش از ۲۷۰۰ محله در این شهرها، این را مشخص کرده است که به عنوان مثال و به طور متوسط و در دو بازه زمانی برنامه توسعه ششم و هفتم برای بهسازی این محلات چه اقدام‌هایی اعم از بحث‌های مربوط به ارتقای زیرساخت، توسعه خدمات و توانمندسازی ساکنان باید انجام شود.

ایزدی یادآورشد: تا پیش از این میتوانستیم تنها تا سقف ۳۷ میلیارد تومان از منابع مالی دولتی برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنیم، اما در این دولت موفق شدیم تا سقف ۱۴۰۰ میلیارد تومان ردیفهای اعتباری را در برنامه سال ۹۵ بگنجانیم که از این مبلغ ۹۰ میلیارد تومان آن به مشهد،۳۶ میلیارد تومان برای قم و شیراز،۱۸۰ میلیارد تومان برای سکونتگاههای غیر رسمی و حاشیه نشینی،۴۵۰ میلیارد تومان هم به بدهی دولت به شهرداریها مربوط می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.