وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: از 36 طرح صنعتی- معدنی ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور، تاکنون 12 طرح به بهره برداری رسیده است.

12 طرح اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت به بهره برداری رسید

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتظار می رود ۲۴ طرح باقیمانده تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.  
پیش بینی شده است با بهره‌برداری از همه این طرح ها ۱۳۳ هزار میلیارد ریال در آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر نیز به طور مستقیم شغل ایجاد شود.  
برپایه این گزارش، این طرح ها در بخش های مختلف زنجیره ارزش صنعت و معدن با هدف افزایش صادرات غیرنفتی کشور، تامین مواد اولیه برای زنجیره پایین دستی هر یک از طرح‌ها، ارتقای نسبی درونزایی و فراهم‌سازی برونگرایی بیشتر راه اندازی می شود.  
کاهش نیاز به واردات محصولات تولیدی این طرح‌ها، جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و فراهم‌سازی امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع پایین دستی نیز از دیگر اثرهای اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی است.  
همچنین با راه اندازی این واحدها ظرفیت تولید در صنایع و زیرمجموعه‌های صنعتی و معدنی کشور افزایش می یابد؛ به طوری که در بخش برق دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه الکتروموتور و ترانسفورماتور قدرت، ۱۸۴ هزار دستگاه خودرو و قطعات خودرو، ۱۵۰ هزار دستگاه لوازم خانگی، ۱۰۵ هزارتن صنایع غذایی، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیمان، ۱۶۵ هزارتن مواد سلولزی، سه هزار و ۵۰۰ تن محصولات دارویی و ۲۸ هزارتن تولیدات شیمیایی به توان تولید کشور افزوده می شود.  
بر اساس این گزارش، در زنجیره فولاد ۱۹میلیون و ۲۰۰ هزار تن (۱۰ میلیون تن گندله، پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، دو میلیون و ۷۲۰ هزار تن شمش و یک میلیون و ۶۰ هزار تن نورد) به ظرفیت تولید اضافه می شود.  
همچنین میزان افزایش تولید در بخش های زنجیره مس ۲۷ هزار تن (۱۷ هزار تن کنسانتره و ۱۰ هزار تن مس کاتد) و نفت و پتروشیمی دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن (دو میلیون و ۳۱۰ هزار تن متانول و ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک) پیش بینی شده است.  
به گزارش ایرنا بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲ میلیون و ۸۲۵ هزار تن کالای صادراتی از بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش ۵۷۶ میلیون دلار به کشورهای هدف فرستاده شد که از نظر وزن وارزش نسبت به ۶ ماه نخست پارسال به ترتیب ۵۰ و ۴۱ درصد رشد نشان می دهد.  
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.