نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مبارزه جدی با کالای قاچاق تاکید کرده و کنترل مبادی ورودی را بهترین راه مقابله با این پدیده عنوان کردند.

نبض قاچاق در مبادی ورودی تند می زند

رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف بر ضرورت مقابله جدی با قاچاق سازمان‌یافته تاکید کردند. ایشان در دیدار با کارگران فرمودند: «قاچاق بلای بزرگی است برای کشور؛ قاچاق از واردات دولتی و گمرکی بسیار بدتر است: اوّلاً سلامت جنس معلوم نیست؛ ثانیاً درآمدی از آن عاید دولت نمی شود؛ ثالثاً همان اِشکال واردات را دارد که کساد کردن بازار تولید داخلی است. این ها آسیب های کوچکی نیست؛ باید با قاچاق به‌طور جدّی مقابله کرد. دستگاه مقابله‌ با قاچاق را باید خیلی جدی گرفت؛ قوی‌ترین آدمهایمان را باید بگذاریم برای این کار؛ عقیده‌ بنده این است که می شود. یا جلویش گرفته خواهد شد یا اگر به کلی هم جلوگیری نشود، بخش مهمی‌ از آن کاهش خواهد یافت».

تاکیدات مقام معظم رهبری بر مبارزه با قاچاق در حالی است که با توجه به آمار و ارقام اعلام‌شده درباره قاچاق کالا به کشور، نشان از حجم عظیم آن دارد و در حالی که واردات رسمی به کشور حدود ۵۰ میلیارد دلار است، رقم قاچاق بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این در حالی است که قانون مبارز با قاچاق  کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ از سوی رئیس مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ شد اما سئوال اینجاست که دولت چقدر توانسته این قانون را اجرا کند؟

حبیب الله حقیقی

حقیقی: کاهش ۱۰ میلیارد دلاری حجم قاچاق طی دو سال گذشته

در همین حال؛ رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه سهم قاچاق درتجهیزات پزشکی ۱۰ درصد است، گفت: با اقدامات صورت گرفته درطی ۲ سال گذشته حجم قاچاق از ۲۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

حبیب الله حقیقی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه درصدی از کالاهای قاچاق به کشور از طریق مبادی رسمی صورت می گیرد، گفت: البته وجود برخی آمارها مبنی بر ورود ۹۸ درصد کالای تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و دارویی به صورت قاچاق درکشور از طریق مبادی رسمی واقعیت ندارد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قسمتی از قاچاق درحوزه کالاهای متعدد ازجمله مواد دارویی و بهداشتی با کم اظهاری، جعل، خلاف اظهاری و سوء استفاده از طریق مبادی رسمی وارد کشورمی شود، افزود: لازمه کم اظهاری این است که در شرایط مشخصی فردی در سیستم گمرک این اقدام را انجام دهد، یا اینکه این فرد جعل را قبول کند؛ به عنوان مثال کالای لیوان به کشور وارد شده اما طبق خلاف اظهاری مامور کمرگ این کالا کتاب عنوان می شود.

وی با تاکید بر اینکه دستمزد و حقوق پایین کارکنان گمرک یک علت برای گرایش به انجام اقدامات خلاف است، تصریح کرد: اما اینکه همه کارکنان گمرک بخواهند به عنوان یک موضوع دنبال کننده کار خلاف باشند یا کلیت گمرک خواهان انجام کارهای خلاف باشد، به هیچ عنوان درست نیست؛ زیرا مدیریت در این سازمان به دنبال اصلاح رویه ها، روند ها و کاهش خطاهای موجود است.

حقیقی با بیان اینکه برای کاهش ورود کالاهای قاچاق به کشور پنجره واحد تجاری راه اندازی شده است، گفت: این موضوع می تواند قسمتی از حوزه های خلاف اظهاری و کم اظهاری را کاهش دهد، البته درسیستم گمرک افرادی هستند که با کم اظهاری و خلاف اظهاری با هدف سوء استفاده ها همراهی می کنند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه درحوزه پیشگیری ازقاچاق، خلاء قانونی نقش اصلی و اساسی ندارد، افزود: البته درحال حاضر لایحه ای درمجلس درحوزه امور گمرکی در دست بررسی است که درصورت وجود مشکل و خلاء قانونی می توان اشکالات را با این لایحه مرتفع کرد.

حقیقی با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کاهش حجم قاچاق، تصریح کرد: برخی ازاین اقدامات پیشگیرانه، بخشی اقدامات مقابله ای و بخش دیگر درحوزه مدیریت تقاضا است، همچنین قسمتی ازاقدامات درحوزه چگونگی رسیدگی به پرونده ها است؛ بنابراین مجموعه اقدامات یک فرآیند است که هرکدام می تواند نقش موثری درکاهش میزان قاچاق داشته باشد؛ ازاین رو دراین حوزه ها با کمک دستگاه های دیگر و برنامه ریزی های بسیاری صورت گرفته و می توان گفت که درطی ۲ سال گذشته با این روند طی شده شاهد کاهش نزدیک به ۱۰  میلیارد دلاری حجم قاچاق از ۲۵  میلیارد به ۱۵ میلیارد دلار بودیم.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه کالاهای سلامت محور درکنترل وزارت بهداشت و درمان  به ۴ بخش دارویی، آرایشی و بهداشتی، خوراکی و تجهیزات پزشکی تقسیم می شوند، گفت: سهم قاچاق درتجهیزات پزشکی ۱۰ درصد یعنی معادل ۲۵۰ میلیون دلار انواع کالاهای عنوان شده است که با بخشنامه  وزارت بهداشت و درمان درممنوعیت استفاده ازتجهیزات قاچاق دربیمارستان ها این میزان روند کاهشی دارد، بنابراین امیدواریم تا پایان سال ۹۶، میزان ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کند.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص مبارزه با قاچاق نظرات دیگری دشته و در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت بیان کردند که در ادامه آمده است:

عزت الله یوسفیان ملا

یوسفیان ملا:آمارهای ارائه شده از حجم قاچاق در کشور دقیق نیست

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آمارسازی ها درباره میزان حجم قاچاق کالا به کشور گفت: مبادی ورودی قاچاق، مرز است هر چه در نقاط مرزی کنترل بیشتر باشد میزان قاچاق کاهش پیدا می کند و هرچه این مناطق رهاتر باشد میزان قاچاق بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده از قاچاق کالا در کشور خاطرنشان کرد: مسئولان دولت یازدهم در این زمینه مدعی هستند که حجم قاچاق کالا در کشور کاهش یافته به طوری که این عدد از ۱۹ میلیارد تومان در گذشته به  ۱۵ میلیارد تومان رسیده است در حالی که این آمارها حدودی بوده و دقیق نیست چراکه قاچاق در هیچ دفتری ثبت نمی شود و آمار درستی از آن وجود ندارد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای ا سلامی افزود:با توجه به وضعیت تولید در کشور وعرضه و تقاضایی که بازار وجود دارد، می توان میزان قاچاق را حدس زد البته شاید حجم قاچاق به صورت جزئی پایئن آمده و متوقف شده است اما باز هم آن عزم جدی که همه دستگاهها در این مسئله همراهی و همکاری کنند و به میدان بیایند وجود ندارد.

وی درخصوص علت این عدم وجود چنین عزمی برای مبارزه با قاچاق در کشور  اظهار کرد: متاسفانه به نظر می رسد دستگاهها به نوعی عافیت طلبی، بی خیالی و بی تفاوتی دچار شده اند و باید برای این موضوع فکری کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری به مسئولان بوده گفت: متاسفانه به نقطه ای که باید در مبارزه با قاچاق می رسیدیم، نرسیدیم و باید راهکار دیگری در پیش گرفت.

عزم جدی دستگاه ها مبارزه با قاچاق را به نتیجه می رساند

یوسفیان ملا درباره این راهکارها خاطرنشان کرد: ما در این زمینه قوانین خوبی در کشور داریم اما عزم جدی برای اینکه افراد دارای مسئولیت احساس مسئولیت داشته باشند و به وظیفه خودعمل کنند، وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مجلس در پاسخ به این سئوال که مجلس نمی تواند با استفاده ازابزارهای نظارتی، دولت را وادار کند که به وظیفه خود در زمینه مبارزه با قاچاق عمل کند، تصریح کرد: ما تنها کاری که می توانیم در مجلس انجام دهیم همین تذکر دادن هاست چون مجلس از ابزارهای قضایی همچون دادگاه و زندان برخوردار نیست که بتواند دیگران را وادار به انجام کار کند.

امیر خجسته

خجسته:برای مبارزه اصولی با قاچاق برنامه ریزی وجود ندارد

امیر خجسته درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موانع مبارزه با قاچاق کالا  در کشور گفت: متاسفانه هیچ کنترل و برنامه ریزی برای مبارزه جدی و اصولی با قاچاق کالا وجود ندارد و ما مسبب این امر را ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می دانیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه اظهارداشت:معتقدیم اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا توان انجام وظیفه خود درمبارزه با این پدیده شوم را ندارد و نمی تواند در این زمینه اقدام اساسی برای کشور انجام دهد، بهتر است که تعطیل شود.

خجسته با بیان اینکه متاسفانه روزانه شاهد انتشار اخبار کشف کانتینرهای حمل کالای قاچاق از رسانه ها هستیم، گفت: سئوال این است که چرا دستگاه‌های نظارتی کنترلی بر این مسئله ندارند و ستادمبارزه با قاچاق سکوت کرده است در حالی که این سکوت باید شکسته شود.

ورود فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس به معضل قاچاق

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از همه دستگاه‌های نظارتی می خواهیم به  موضوع مقابله با قاچاق کالا ورود کنند، تاکید کرد: در آینده نزدیک "فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی" قطعا به این موضوع ورود کرده و با کسانی که اموال بیت‌المال را غارت کرده و با وارد کردن کالای قاچاق به کشور تولید ملی را فلج  و اشتغال را از بین می برند، برخورد جدی خواهد کرد.

عضو کمیسیون شورها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اصناف برای برخورد با کالای قاچاق، تصریح کرد: مشکل جای دیگر است و تنها راه مبارزه با قاچاق کالا تشدید کنترل مبادی ووردی و برخورد با عوامل اصلی دخیل در این قضیه است.

حسینعلی حاجی دلیگانی

حاجی دلیگانی:تک نرخی شدن ارز به مبارزه با قاچاق کمک می کند

حسینعلی حاجی دلیگانی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح مبارزه با قاچاق کالا که از سوی اصناف در حال اجراست، گفت:اگر با قاچاق از مبادی ورودی اصلی مبارزه کنیم بهتر جواب خواهیم گرفت.

صرفه اقتصادی قاچاق را باید برای قاچاقچیان از بین برد

وی افزود:باید با اصلاح وضعیت نرخ ارز شرایط را به صورتی فراهم کرد که قاچاق کالا دیگر برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سوی دیگر، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات داخلی نیز باید بدانند که طرح مبارزه با قاچاق آزمونی مهم برای آن هاست خاطرنشان کرد:چه بسا افرادی که دنبال قاچاق هستند و به صورت سازمان یافته این کار را انجام می دهند، برای کیفیت کالاهای داخلی شرایطی بوجود آورند که مردم از خرید آن ها دلزده شوند و یا اینکه  قیمت ها را به گونه ای افزایش دهند که مردم به کالای خارجی روی آورند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی باید در جامعه نهادینه شود، گفت: خود تولیدکنندگان بیشتر از همه می توانند به این فرهنگ سازی کمک کنند و از سودهای زودگذر بگذرند تا با نهادینه شدن فرهنگ مصرف کالای ایرانی، سود دائمی برای آن ها حاصل شود.

وی همچنین درباه آمارسازی هایی که درخصوص میزان حجم قاچاق در کشور وجود دارد، تصریح کرد:به اندازه کافی در زمینه مبارزه با قاچاق قانون وجود دارد، اما ممکن است آئین نامه هایی که لازم است تهیه نشده یا درست ابلاغ نشده باشد.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:در سه ماه گذشته مبارزه با قاچاق بیشتر شده و حاصل آن را باید مورد مطالعه قرار داد که در این زمینه خود تولیدکنندگان نقش بسیار مهمی ایفا می کنند؛ چراکه شاید دیگر این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی فراهم نشود از این رو، تولیدکنندگان باید ازاین شرایط نهایت استفاده را ببرند.

حسن نوروزی

نورزوی:ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی کشور مستقر شود

حسن نوروزی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بالارفتن حجم کالای قاچاق در کشور و آمارهایی که دراین خصوص از سوی مسئولان ارائه می شود، گفت:آنچه که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون حقوقی مطرح کرد؛ این بود که نسبت به سه سال گذشته میزان کالای قاچاق به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی همچنین با بیان اینکه مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق خود را مجری مبارزه با این پدیده نمی دانند، خاطرنشان کرد:آن ها مدعی هستند که دراین حوزه تنها طراح و برنامه ریز بوده و  مبارزه با قاچاق کالا برعهده تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد:متاسفانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا مبادی ورودی را رها کرده و پس از وورد کالای قاچاق به کشور با عرضه کننده مبارزه می کنند؛ درحالی که اصل بر جلوگیری از فعالیت افرادی است که سرمنشاء هستند.

نوروزی همچنین با اشاره به وورد کالای قاچاق از مناطق آزاد، تصریح کرد: متاسفانه مناطق آزاد، به معنای واقعی کلمه آزاد هستند و بودجه آن ها زیرنظر مجلس نیست؛ اما باید فکر اساسی برای مناطق آزاد کرد و بودجه آن در بودجه عمومی کشور و تحت نظارت مجلس قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مناطق آزاد به دلیل عدم نظارت جدی و دقیق، باندهای تخلف شکل می گیرند که اجناس خارجی را با زدو بند وارد کرده و با قیمت مشخص در شهرهای بزرگ کشور تحویل می دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.