قدس آنلاین: رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در روش‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی یک وحدت رویه در سازمان‌های اقصی نقاط کشور وجود ندارد، گفت: تاکید تنها بر قبول سیاست‌ها نیست و همه باید به دنبال نتایج عملی از این سیاست‌ها باشیم.

یک وحدت رویه در روش‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی در سازمان‌های کشور وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی در مجمع دو سالانه سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور که در محل سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: درون قوای حاکمیتی اتفاق نظر قابل ستایشی در مورد سیاست‌های اعلام شده توسط مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی وجود دارد و جای خوشحالی دارد که بحث‌ها در مورد این مهم بسیار گسترده شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری برای نخستین بار در سال 89 و در دیدار با کارآفرینان به امر اقتصاد مقاومتی توصیه کردند اما امسال به طور جدی بر آن تاکید کردند و به عنوان نام سال برگزیدند.

شافعی با بیان اینکه در روش‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی یک وحدت رویه در سازمان‌های اقصی نقاط کشور وجود ندارد، گفت: تاکید تنها بر قبول سیاست‌ها نیست و همه باید به دنبال نتایج عملی از این سیاست‌ها باشیم؛ بنابراین بیش از آنکه به اعلام مشکلات بپردازیم باید راه‌های عملی رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از مجموع نظرات باید بهینه‌ترین راه را برگزینیم و سپس همه به آن راه پایبند باشیم تا به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سال‌ها قبل به عدم وابستگی به اقتصاد نفتی تاکید داشته‌اند، گفت: اما هنوز وابستگی به اقتصاد نفتی در کشور درصد بالایی دارد و تا زمانی که این اقتصاد نفتی به عنوان یک عارضه وجود دارد نمی‌توان همه چیز را بر قوای مولد کشور متمرکز کرد.

شافعی ادامه داد: اقتصاد نفتی سبب می‌شود که به نیروهای مولد و مردم به عنوان یک بدهی نگاه شود در حالی که کشورهایی که اقتصاد نفتی ندارند به مردم به چشم یک دارایی نگاه می‌شود. به عبارتی کشورها را مردم اداره می‌کنند و دست دولت در مقابل مردم دراز است.

وی با بیان اینکه در این مسیر اقداماتی شده که نیازمند سرعت و حرکت بیشتر هستیم، تصریح کرد: مردمی‌کردن اقتصاد ضرورت این امر است چراکه تجربه ثابت کرده هرجا امکان مشارکت مردم را فراهم کردیم توفیق حاصل شده و نمونه آن نقش بسیج در دوران جنگ تحمیلی است که باید در اقتصاد نیز این اتفاق بیفتد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک استراتژی اقتصادی بلندمدت برای کشور است، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فوق استراتژیک است بنابراین نیازمند نقشه راه و برنامه بلندمدت هستیم در این راستا برنامه  ششم توسعه کشور باید بیشترین نگاهش بر تطابق با برنامه‌های اقتصادی متمرکز باشد.

شافعی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نگاه برنامه ششم توسعه باید این باشد که تا نگاه توسعه کشور را از روستا آغاز نکنیم به توسعه پایدار دست نمی‌یابیم. نگاه صرف به اقتصاد شهری، روستا را تخلیه می‌کند، حاشیه شهر را افزایش می‌دهد و در نتیجه توسعه همه جانبه محقق نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه توسعه پویا و متوازن در کشور باید از توسعه اقتصاد روستا انجام شود، گفت: باید دیوار کهنه تمرکز در مرکز کشور را از بین ببریم و اختیارات منطقه‌ای و استانی در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

شافعی تصریح کرد: در حال حاضر حلقه نامتصل بین تولید و توزیع وجود دارد و باید میان اصناف به‌عنوان توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان پیوستگی ایجاد شود که در این راستا باید تمامی تشکل‌های خصوصی را باهم تجمیع کنیم تا یک‌صدا شویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.