قدس آنلاین - ساری – حسین احمدی: با حضور اهالی فرهنگ و ادبیات، سه کتاب "بازگشت به سرزمین مادری" اثر اسدالله عمادی، "نام آوران دودانگه" اثر صغری ابراهیمی و "مازندران سلام" اثر سمانه سادات خاتمی از انتشارات هاوژین در سالن زنده یاد سلمان هراتی ارشاد مازندران رونمایی شد.

حوزه کتاب مهجور است

در این مراسم محمود جوادیان نویسنده و پژوهشگر مازندرانی در وصف کتاب "بازگشت به سرزمین مادری" گفت: شماری از نویسندگان و پژوهندگان امروز مازندران مانند اسدالله عمادی، سیروس مهدوی، طیار یزدان پناه، احمد معصومی و قهرمان هدایتی، همه دانش آموختگان دبیرستان شرف در قائم شهر هستند.

جوادیان افزود: زبان علم، زبان اخباری و اطلاع رسانی است اما زبان شعر نه نقش اطلاع رسانی داشته و نه به راستی و درستی کار دارد بلکه زبان شعر، نقش آفرینشی می باشد.

این پژوهشگر مازندرانی اضافه نمود: شعر متنی دلنشین، زیبا و خاطره ساز است و کتاب "بازگشت به سرزمین مادری" فرآورده کنش نگارش و آفرینش شاعر است. در این کنش، جوشش ناخودآگاه شاعر، پیش زمینه است و پیش از کنش شاعر وجود دارد.

جوادیان تاکید کرد: این کتاب شعر، منولوگی با نوستالژی شاعر نسبت به زادگاهی است که به آن عشق می ورزد.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم در این مراسم گفت: کتاب از جمله حوزه هایی است که در کشور ما مظلوم واقع شده است.

احد جاودانی افزود: نگاه دقیق در حوزه فرهنگ به ویژه در زمینه کتاب و نشر، توسعه فرهنگی را بارور کرده و باعث رشد بیشتر این حوزه می گردد.

وی با بیان اینکه در حوزه کتاب، نوآوری نداریم، اضافه نمود: نداشتن نوآوری به ویژه در حوزه رمان، داستان و آثار ادبی که مخاطبان بیشتری دارد، مشهود است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از خیرین خواست در حوزه کتاب، گام بردارند چرا که حوزه فرهنگ و علم در دنیا توسط خیرین اداره می شود.

جاودانی با اشاره به اینکه در حوزه نشر هرروزه شاهد تعطیلی انتشاراتی ها هستیم، یادآور شد: متاسفانه در جغرافیایی هستیم که جزو کشورهای کم مطالعه و تنبل به حساب می آییم.

وی اظهار کرد: سرانه مطالعه در کشورمان خوشبینانه، ۶ دقیقه می باشد در حالیکه سرانه مطالعه در ژاپن و فنلاند ۵۰ دقیقه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه ۸۰درصد کشورهای توسعه نیافته تنها ۳۰ درصد آثار مکتوب را در اختیار دارند، گفت: سی سال قبل تیراژ کتاب در کشورمان ۳ تا ۵هزارنسخه بود که هم اکنون با رشد جمعیتی دوبرابری، به کمتر از ۱۵۰۰ نسخه و در برخی موارد به ۷۰۰ نسخه رسیده است.

جاودانی خواستار شکل گیری جنبش کتابخوانی در کشور شد و از مردم خواست فعالیت هایشان را به سمت تولید علم و اندیشه سوق دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.