محمدحسین رجبی‌دوانی گفت: در آثار روح‌الامین صفا و معنویتی وجود دارد که حتی کسی که از هنر بی‌بهره است را تحت نیز تأثیر قرار می‌دهد.

رجبی دوانی:آثار روح الامین کم ارزش تر از آثار علما نیست+عکس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، تازه‌ترین اثر نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان «عرش بر زمین افتاد» که بیانگر آخرین ساعات زندگی سیدالشهدا(ع) است، روز گذشته با حضور مجید ملانوروزی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، حسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام، مادر شهید مدافع حرم امیر سیاوشی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، آریا عظیمی‌نژاد و امیرحسین مدرس در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

* به آثار روح‌الامین باید بالید

ملانوروزی در این مراسم اظهار داشت: فرهنگ هنر ایران همیشه ماندگار است. اگر چه در فضای معاصر کمتر به مسائل مذهبی توجه شده است اما خوشحالیم که نسل جدید ما مانند پیشکسوتان هنر انقلاب قلم می‌زنند.

وی ادامه داد: تمام آثار حسن روح‌الامین انقلابی است که باید به این آثار بالید چرا که کارهای رئالیسم با تکنیک خاص همراه است.

* نقاشی‌های روح‌الامین کم‌ارزش‌تر از آثار علما نیست

در ادامه مراسم محمدحسین رجبی دوانی اظهار داشت: اول صفر سالروز ورود اسرای کربلا به شام است و حزن و اندوه اهل بیت (ع) در این روز تجدید می‌شود.

وی ادامه داد:‌ خداوند به حسن روح‌الامین توفیق داده است که استعداد ذاتی خود را برای سیدالشهدا (ع) به کار گیرد؛ در چنین روزی تقدیر و تشکر می‌کنیم از وی که کارهای ارزشمند و فاخری را ثبت کرده است.

کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام یادآور شد: خیلی‌ها در زمینه هنر استعداد دارند و اگر بتوانند در ساحت مقدس دین و اهل بیت (ع) به کار گیرند،‌ توفیق است اما این توفیق نصیب همگان نمی‌شود.

وی یادآور شد: در آثار روح‌الامین صفا و معنویتی وجود دارد که حتی کسی که از هنر بی‌بهره است او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این از برکات انقلاب اسلامی است که در این عرصه‌ها شاهد بروز چنین استعدادهایی هستیم.

رجبی دوانی بیان داشت: هنر می‌تواند ذوق همه مردم را پاسخ دهد چه در سطح بالایی باشد و چه در سطح پایین‌تر؛ هنرمندی که در این عرصه قلم می‌زند خدمت و تأثیرگذاری کارهای او کمتر از بزرگانی که در فقه و حدیث و کلام آثاری به وجود آوردند نیست. به تعبیری رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقدیر از اثر عصر عاشورای استاد فرشچیان فرمودند تابلوی عصر عاشورا را وقتی می‌نگریم گریه می‌کنیم.

وی یادآور شد: امیدواریم خداوند به روح‌الامین طول عمر و توفیقات بیشتر بدهد و بهره‌های بیشتری را برای خدمت به اهل بیت (ع) را شاهد باشیم و قدرت هنر شیعه را به رخ جهانیان بکشیم.

* تابلوهای روح‌الامین آثاری از زخم‌های عاشورا است

در ادامه این مراسم آریا عظیمی‌نژاد یادآور شد: در این اتفاقی که از روح‌الامین دیدیم لحظاتی را به وجود آورده که ربطی به دانستن تاریخ و داشتن تکنیک ندارد؛ بعضی از زخم‌ها هیچگونه التیام پیدا نمی‌کنند و این زخم در وجود روح‌الامین وجود دارد که آثار زخم را می‌توان در تابلوهای عاشورایی وی دید.

امیرحسین مدرس که اجرای مراسم را بر عهده داشت، گفت: همه ما محتشم کاشانی را می‌شناسیم؛ او در طول عمر خود چند هزار بیت شعر سرود اما فقط ترکیب‌بند معروف او زنده باقی مانده است؛‌ بعد از محتشم کاشانی در تاریخ ادبیات عاشورایی شعرای بسیاری در استقبال از دوازده بند محتشم کاشانی ترکیب‌بندهایی را سرودند.

مدرس یادآور شد: یکی از شاعرانی که در حوزه شعر  عاشورایی قدم برداشته «مقبل کاشانی» است که این تابلو حسن روح‌الامین برگرفته از شعر اوست. «بلندمرتبه شاهی ز زین به زمین افتاد/ اگر غلط نکنم  عرش بر زمین افتاد»

مادر شهید مدافع حرم «امیر سیاوشی»

* پسرم می‌دانست رفتن به حلب بازگشتی ندارد

در ادامه مراسم مادر شهید مدافع حرم «امیر سیاوشی» اظهار داشت:‌ پسرم در 29 آذر 94 در حلب شهید شد؛ او واقعاً عاشق امام حسین (ع)‌ و خاندان ایشان بود وقتی می‌شنید که داعش در حلب چه ظلم‌هایی می‌کند دیگر نتوانست آرام بنشیند.

وی افزود: پسرم تکاور نیروی دریایی بود زمانی که برای ثبت‌نام رفته بود فرمانده‌ای که در آنجا حضور داشت می‌گفت سیاوشی حال و هوای دیگری داشت.  او قبل از آخرین اعزام از همه حلالیت گرفته بود و با اینکه می‌دانست آنجا چه وضعیتی دارد چه اشتیاقی می‌گفت این رفتن بازگشتی ندارد.

مادر شهید امیر سیاوشی یادآور شد: پسر من در بدترین لحظه‌ها می‌خندید و هیچکس ناراحتی او را ندید حتی در تشییع او خیلی از مردم و دوستان و آشنایان حضور داشتند و در این مراسم آنها از اخلاق نیک امیر می‌گفتند.

رونمایی از اثر عرش بر زمین افتاد با حضور مردم، مسئولان و اهالی رسانه

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم از تابلوی «عرش بر زمین افتاد» رونمایی شد؛ این اثر در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است. در این اثر نقاشی که در مدت 7 ماه به اتمام رسیده است، افراد و شخصیت‌های بسیاری دیده می‌شوند که هر کدام نماینده یک قشر از انسان‌های جامعه هستند.

همزمان و در کنار رونمایی از اثر «عرش بر زمین افتاد» تعداد 9 اثر نقاشی عاشورایی از این هنرمند با عنوان‌های؛ «قاهرالعدو»، «آخرین سرباز لشگر»، «علی‌اکبر(ع)»، «ویرانه‌ی شام»، «اول مظلوم»، «شیرین‌تر از عسل»، «علقمه»، «آتش پرستارم شده» و «آیا تو برادر منی» در 11 و 12 آبان از ساعت 16 تا 19 در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.