روزنامه جمهوری اسلامی در نخستین شماره پس از تسخیر لانه جاسوسی، از اشغال انقلابی سفارت آمریکا خبر داد و نظرات دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، مجاهدین انقلاب و حزب جمهوری اسلامی را در صفحه نخست خود پوشش داد.

از تسخیر انقلابی سفارت شیطان تا بیانیه بدون بسم الله امام

 ۱
۱۳ آبان ۱۳۵۸ مسیر انقلاب دوم رقم خورد، در این روز گروهی از دانشجویان مسلمان خط امام که در خیابان آیت الله طالقانی تجمع کرده و قصد داشتند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کنند، هنگامی که به جلوی در اصلی سفارت آمریکا رسیدند، مسیر خود را تغییر داده و پس از گشودن زنجیرهای این در، به داخل سفارت رفته و گروهی از دانشجویان نیز خود را از دیوار به داخل سفارت رساندند و به سوی ساختمان‌های داخلی سفارتخانه پیشروی کردند.
پس از تصرف سفارت توسط دانشجویان، پلاکاردهای پارچه‌ای بر دیوار سفارت نصب شد، روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود، ما دانشجویان مسلمان پیرو امام به منظور اعتراض به جنایت‌های آمریکا و پناه دادن به شاه مخلوع، سفارت آمریکا را اشغال کرده‌ایم و پذیرش شاه از طرف آمریکا توطئه جدید علیه انقلاب اسلامی ایران است.
روزنامه جمهوری اسلامی در نخستین شماره پس از تسخیر لانه جاسوسی، از اشغال انقلابی سفارت آمریکا خبر داد و نظرات دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، مجاهدین انقلاب و حزب جمهوری اسلامی را در صفحه نخست خود پوشش داد.

 ۲
یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی، دولت موقت استعفا داد. هر چند که مهندس مهدی بازرگان اعلام کرده بود، دلیل استعفای او اشغال سفارت آمریکا نیست، ولی همگان می‌دانستند که جز تسخیر لانه شیطان، دلیلی نمی‌توانست بازرگان را به عملی کردن تهدید خود که از طریق آن بارها به دنبال کنترل کردن مخالفان انقلابی خود بود، وادار کند.
پیش از تسخیر سفارت آمریکا، بازرگان در روزهای پایانی اکتبر ۱۹۷۹ و در جریان بیست و پنجمین سالگرد انقلاب الجزایر، با برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کرده بود، دیداری که اعتراض شدید جریان انقلابی را در پی داشت.

 ۳
نخستین افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، از نفوذ گسترده سیا در سازمان‌های اجرایی ایران خبر می‌داد.
در بخشی از بیانیه دانشجویان که روزنامه کیهان در شماره ۱۷ آبان ۱۳۵۸ خود منتشر کرد، آمده بود: تمامی اسناد مهم در سفارت متمرکز و طبقه‌بندی شده بود و در حین اشغال سفارت، کارکنان مزدور سفارت توانستند طبق برنامه از قبل تهیه شده، با استفاده از دستگاه‌های برس و خردکننده کاغذ، پرونده‌ها، حافظه‌ها و نوارهای کامپیوتری را از بین ببرند که بقایای غیرقابل استفاده آن‌ها به صورت کاغذ رشته رشته شده موجود است و تنها مقداری پرونده و اسناد موجود است.
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: بعضی از اسناد مهم باقیمانده کاملاً سری بوده و با حروف رمز نوشته شده است، اسناد درباره موضوعات پیچیده‌ای است که نمی‌توان بدون چندین روز صرف وقت، اطلاعاتی کسب کرد.
دانشجویان ادامه می‌دهند: بر اساس اطلاعات به دست آمده، مشخص شد یک هیأت پنج نفره نظامی با پاسپورت دیپلماتیک تمامی مسایل ایران را زیر نظر و تحلیل داشته‌اند.

 ۴
روزنامه جمهوری اسلامی در شماره سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۵۸ به بازتاب‌های خارجی تسخیر لانه جاسوسی پرداخت. بر اساس گزارش این روزنامه «۷ نفر از جمله یک سیاه پوست مسلمان آمریکایی خود را به مجسمه آزادی آویختند و خواستار محاکمه شاه شدند.»
این گزارش همچنین می‌افزاید: « مردمی که به تماشای یک فیلم در مورد انقلاب ایران در یک سینمای نیویورک رفته بودند، به سوی محل اقامت شاه مخلوع دست به تظاهرات زدند و خواستار محاکمه و مجازات وی شدند.
یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا هم گفته بود: اشغال سفارت آمریکا در تهران نمونه‌ای دیگر از نبود پرستیژ آمریکا در جهان است. »
لغو قراردادهای همکاری ایران و آمریکا و مودت ایران و شوروی نیز از دیگر خبرهای شماره ۱۵ آبان روزنامه جمهوری اسلامی بود.

 ۵
نخستین پیام بدون بسم الله امام در روز ۱۶ آبان ۱۳۵۸ صادر شد، امام خمینی در این روز و در پیامی به شورای انقلاب اسلامی و مسؤولان دولتی بر رد ملاقات نمایندگان اعزامی کارتر، رئیس جمهور آمریکا تأکید کردند.
در پیام مهم امام خمینی آمده بود: «از قرار اطلاع، نمایندگان ویژه کارتر در راه ایران هستند و تصمیم دارند به قم آمده و با اینجانب ملاقات نمایند.
 لهذا لازم می‎دانم، متذکر شوم دولت آمریکا که با نگهداری شاه، اعلام مخالفت آشکار با ایران را نموده است و از طرفی دیگر آن طور که گفته شده است، سفارت آمریکا در ایران محل جاسوسی دشمنان ما علیه نهضت مقدس اسلامی است، لذا ملاقات با من به هیچ وجه برای نمایندگان ویژه ممکن نیست. »
در بخش دیگری از این پیام تأکید شده بود: «اعضای شورای انقلاب اسلامی و نیز مقامات مسؤول حق ملاقات با نمایندگان کارتر را ندارند. »

 ۶
مطمئن باشید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ جمله تاریخی امام که در روز ۱۶ آبان ۱۳۵۸ ایراد کردند و مطبوعات ۱۷ آبان همزمان با انتشار «بیانیه بدون بسم الله» بنیانگذار انقلاب بدان نیز پرداختند.
در این روز امام خمینی در جمع گروهی از دانشجویان اظهار داشتند: « الان مرکز فساد آمریکا را جوان‌ها رفته‎اند گرفته‎اند، و آمریکایی‌هایی هم که در آنجا بوده، گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمریکا هم هیچ غلطی نمی‎تواند بکند، و جوان‌ها هم مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.