سال ۱۳۵۸ و همزمان با سالروز حمله نظامیان رژیم پهلوی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ به دانشگاه تهران و کشتار دانش آموزان و دانشجویانی که در آن تجمع کرده بودند؛ شماری از دانشجویان با حمله به سفارت آمریکا در تهران آنجا را به تصرف خود درآورده و همه کارکنان آن را در همان مکان حبس کردند. این اقدام که در بعد سیاسی و قضایی پیامدهای وسیعی داشت، برخلاف تصور برخی، از سوی امام خمینی(ره) با استقبال و حمایت روبه رو شد.

موضع گیری امام خمینی(ره) نسبت به عملکرد دانشجویان پیرو خط امام

زمانی که حاج احمد خمینی این جریان را به اطلاع ایشان رساند، امام خمینی(ره) از این اتفاق بشدت استقبال کردند و با به کاربردن الفاظی که بر اهمیت این کار صحه می‌گذاشت از آن حمایت کردند: «امروز در ایران باز انقلاب است. انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول. در این انقلاب شیطان بزرگ آمریکاست.»

||||

رهبر انقلاب این اقدام را یک حرکت خودجوش و انقلابی توصیف کرده و به جوانان پیرو خط امام که اقدام به تصرف سفارت کرده بودند توصیه نمودند مراقب باشند که نتیجه تلاش خود را از دست ندهند. «...ما مدعی هستیم که اینجا سفارتخانه نیست، اصلش قضیه سفارت در کار نبوده و ما مدعی هستیم این آدم‌هایی که در اینجا بودند، این‌ها اجزای سفارتخانه نبودند، به اسم سفارتخانه شما یک چیزی درست کردید که لانه جاسوسی است و بیایند ببینند که آیا این چیزهایی که در این سفارتخانه هست، این‌ها اسباب دست جاسوس‌هاست ‏یا وسایلی است که سفارتخانه لازم دارد؟ ما که مرکز جاسوسی را گرفتیم نه سفارتخانه..... در هر صورت من از شماها تشکر می‏کنم که خودتان بدون اینکه غیر از خدا یک کسی وادارتان بکند خودتان وارد این میدان شدید...(۱) ....دانشجویان مسلمان و مبارزی که لانه جاسوسی را اشغال کرده‏اند، با عمل انقلابی خودشان ضربه‏ای بزرگ بر پیکر آمریکای جهانخوار وارد نمودند و ملت را سرافراز کردند.(۲)»
این جریان شوکی در فضای بین المللی ایجاد کرده بود و بیش از همه آمریکاییان را در بهت از دست دادن وجهه قدرتمندیشان فرو برده بود که چطور ملتی این چنین بی محابا و بی هیچ ترسی از قدرت نظامی و سیاسی ابرقدرت جهانی، وارد خاک سفارت آن شده است که از جهت حقوقی و قضایی جزو املاک آن محسوب می‌شود، گویی انتظار داشتند این اقدام صرفاً حرکتی تهییجی از سوی جوانان پرشور انقلابی باشد، ولی حمایت‌هایی که از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از آنان صورت گرفت، تمام معادلات آن‌ها را بر هم زد. امام خمینی(ره) در مصاحبه‌ای که با روزنامه‌های خارجی در همان محدوده زمانی انجام داد ضمن تأیید عمل دانشجویان، دولت آمریکا و سفارتخانه آن‌ها را لانه فسادی خواند که از درون کشور درصدد دشمنی بوده است. «همین قضیه‏ای که الان قضیه روز است در دنیا.
قضیه سفارت آمریکا یعنی نه سفارت، محل توطئه آمریکا، جوان‌ها کشف کردند....»(۳) امام(ره) توطئه‌های آمریکا را بسیار فراتر و ظریف‌تر از این بیان می‌کند و هشدار می‌دهد که ملت ایران مراقب توطئه‌های تفرقه افکنانه آمریکاییان برای به انحراف کشیدن افکار عمومی باشد: «قضیه دخالت نظامی ابدا مطرح نیست، دخالت‏های توطئه‏گری این طوری، یعنی از قوای خود ما استفاده می‏کنند، قوه خودشان را از آن استفاده نمی‏کنند، در این ممالک از قوای خود ما استفاده می‏کنند...... آدمی که ملی است، با آمریکا خوب دشمن است، همان طوری که همه ملت ما دشمن شماره اول خودش را امروز امریکا می‏داند. برای اینکه دشمن شماره اول ما را برده است آمریکا، نگه داشته است.

||||

آن وقت هم که آن بود، دشمن شماره یک ما آن‌ها بودند این‌ها اذناب آن‌ها بودند، این‌ها کسانی بودند که مأموریت داشتند برای وطنشان، یعنی ماموریت داشتند که این وطن را نگذارند که یک قدم جلو برود. مایی که و شمایی که و ملت ما که دشمن شماره یکش را آمریکا می‏داند و حالا هم که جوان‌ها رفتند آن‌ها را گرفتند دیدند که مرکز توطئه بوده آنجا....(۴)
رهبر کبیر انقلاب در مقابل خبرنگاران خارجی در حمایت از عملکرد دانشجویان پیرو خط امام پاسخ می‌گوید و از دلایل این اقدام و خواسته‌های دانشجویان پشتیبانی می‌کند: «سؤال: آیا حضرت عالی هنوز می‏فرمایید که اگر شاه به ایران بازنگردد گروگان‏های آمریکایی آزاد نخواهند شد؟بسم الله الرحمن الرحیم. این مسأله مربوط به ملت است. ۳۵ میلیون ملت ما خواستشان این است و باید ما بررسی کنیم راجع به اینکه چرا ملت ما می‏خواهد که شاه بیاید و تا نیاید دست از این گروگان‌ها برداشته نخواهد شد و چرا کارتر این قدر اصرار دارد؛ قضیه این نیست.....»(۵) امام خمینی(ره) بسیار هوشمندانه به ریشه‌های رفتار آمریکا نسبت به عملکرد دانشجویان پیرو خط امام می‌پردازد و با تحلیل آن، پرده از جنایت‌های این کشور در طول سالیان طولانی نسبت به ملت و منابع ایران بر می‌دارد. «این است که ما می‏خواهیم او]محمدرضا پهلوی[ بیاید و ما ریشه این جنایاتی که این شخص در طول ۳۷ ‏سال تقریباً به ایران کرده است و این خیانت‌هایی که به ایران کرده است و این آدمکشی‌های دسته جمعی که کرده است ما به دست‏بیاوریم که این با امر کی بوده.... اما اینکه اصرار دارند ]آمریکاییان شاه را در کشور خود نگه دارند[ و از جهت انساندوستی معلوم شد نیست، معلوم می‏شود برای این است که اسرار او فاش نشود، اسرار رؤسای آمریکا فاش نشود. ما با بودن شاه در اینجا اسرار شخص کارتر و اسرار اسلاف او را فاش خواهیم کرد و به ملت آمریکا ارایه خواهیم کرد.»(۶)

||||

محتوای مصاحبه‌های امام خمینی(ره) در حقیقت اهمیت اقدام دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا را که به تعبیر امام خمینی(ره) لانه‌ای برای جاسوسی بود؛ برای کشور و ملت از جهت تأثیرات آن در تعقیب منافع کشور و رسوا نمودن دزدان داخلی و خارجی در غارت منابع ملی نشان داد. در مصاحبه دیگری که ایشان با خبرنگار سی. بی. اس آمریکا انجام دادند، از حیثیت دانشجویان در مقابل توهین شخص کارتر که آنان را «لات» خطاب کرده بود دفاع کردند: « ..... من دیدم کلامی که از ایشان صادر شده است، مع‏الاسف کلام عاقلانه‏ای نبود که: این‌ها دانشجو نیستند این‌ها لات هستند. این‌ها تروریست‏اند. دانشجوها، با لات در منطق شما یکی هستند؟
لات‏ها و اراذل با دانشجوها را شما در منطقتان یکی می‏دانید....» رهبر کبیر انقلاب اسلامی بدون اینکه فرصتی برای ایجاد سوء استفاده از عملکرد دانشجویان در داخل و خارج ایجاد کنند، با تحلیل این جریان و حمایت بهنگام از آن؛ به گونه‌ای عمل کردند که نتایج آن به قدرت گیری بیشتر انقلاب نوپا انجامید و در بعد جهانی نیز مکر دشمنان را به خودشان برگرداند و سیاست‌های فریب و نیرنگ آنان را برملا کرد.

پی نوشت‌ها:
۱- سخنرانی امام(ره) در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۵۸
۲- اسفند ۱۳۵۸
۳- آبان ۱۳۵۸، سخنرانی در جمع دانشجویان فنی دانشگاه اصفهان  
۴- همان
۵- مصاحبه با خبرنگاران در ۲۷ آبان ماه ۱۳۵۸
۶- همان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.