در روزهای گذشته شکایتی از جانب صدا وسیما بر علیه سایت «آپارات» مطرح شد. در این شکایت اعلام شده بود که این سایت باید برای تولیدات مستقل خود از صدا وسیما مجوز فعالیت داشته باشد و همچنین کاربران آپارات بدون پرداخت حق مالکیت محتواهای تلویزیون را بر روی فضای وب قرار می دهند.

حق قانونی صدا و سیما در اینترنت چه می شود؟

شکایت سازمان صدا وسیما از سایت ویدیویی آپارات یکی از منازعات جدی این روزها در خصوص فضای مجازی محسوب می شود. اتفاقی که بار دیگر لزوم بازخوانی قوانین حوزه وب را یادآوری کرد و باعث بروز اختلاف نظر هایی در خصوص اجرای قوانین فعلی این حوزه شد.


به گزارش قدس آنلاین حامد معینی مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین الملل سازمان صداوسیما در خصوص خبر شکایت از سایت آپارات ضمن تأیید این خبر می گوید:« این خبر صحت دارد اما منتشرکنندگان آن به موضوع شکایت اشاره‌ای نکرده‌اند و موضوع به گونه طرح شده که  گویی سازمان صدا و سیما قصد دارد مانع فعالیت چنین سایت هایی شود در حالی که در واقع چنین نبوده و بر اساس تکالیف مقرر در اسناد بالادستی از جمله تکلیفی که در پیوست حکم ریاست سازمان صدا و سیما و در ابلاغی که به ریاست محترم جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته، مسئولیت تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت همه فعالین این حوزه بر عهده سازمان صدا و سیما گذاشته شده است. »


معینی البته نکاتی را در خصوص مجوز های لازم برای فعالیت در این حوزه بیان می کند و می افزاید:« سازمان صدا و سیما قصد متوقف کردن فعالیت چنین سایت هایی را ندارد لکن اصولا هر فعالیت فرهنگی و یا تجاری در فضای واقعی و مجازی نیازمند اخذ مجوز بوده و ارایه خدمات فضای مجازی در عرصه صوت و تصویر فراگیر هم نیاز به اخذ مجوز از سازمان صدا و سیما دارد که مالکین سایت آپارات به رغم اخطار های قبلی این مجوز را اخذ نکرده اند.»


مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین الملل صدا و سیما نکاتی هم در خصوص مالکیت مادی آثار پخش شده از آپارات ادامه می دهد:« مشکل دیگر سایت آپارات این است که از محتوای سازمان صدا و سیما که برای تامین آن ها هزینه قابل توجهی صرف شده بدون کسب مجوز های لازم استفاده می‌کند. برخلاف اخطارهای مکرر سازمان، تولیدات رسانه ملی را بازنشر و حقوق مالکیت فکری سازمان صدا و سیما را نادیده گرفته و تولیدات آن را در فضای مجازی در دسترس عموم قرار می‌دهد بدون اینکه عواید مالی آن را به دارندگان حقوقشان منتقل کرده و یا آنها را در کنار محتواهایی که مورد تائید سازمان نیستند، قرار ندهد. »


البته این اظهار نظر ها واکنش مدیر سایت آپارات را در پی داشت و محمدجواد شکوری در پاسخ به عدم رعایت حقوق فکری آثار صدا وسیما گفت:« برایند کلی مجموعه این موارد و نیز مقررات مندرج ذیل سایت آپارات بیانگر این امر است که مسئولیت تخلفات احتمالی محتوای ویدئو بارگذاری‌شده با آپلودکننده آن است و مسئولیت سایت به‌طور خلاصه طبق قوانین و مقررات جاری محدود به حذف ویدئو از سایت به دستور مراجع قضائی و قانونی ذی‌ربط ازجمله کمیته مصادیق جرائم رایانه‌ای یا درخواست‌کننده‌ای است که حق کپی رایت وی یا سایر حقوق قانونی وی ازسوی آپلودکننده نقض شده باشد. اما تاکنون سازمان صداوسیما باوجود حضور در کمیته مصادیق نه از طریق کمیته و نه رأسا هیچ اخطار یا نامه یا درخواستی برای حذف ویدئویی که آن را ناقض حق کپی‌رایت خود می‌داند، به سایت آپارات ارسال نکرده‌اند. جالب آنکه تعدادی از شبکه های صدا وسیما و برنامه های آنها راسا درخواست ایجاد کانال اختصاصی بروی سایت آپارات را داشته اند.»


اظهارات مدیر آپارات و بیان سلب مسئولیت از محتواهای تولید شده در صدا وسیما که توسط کاربران این سایت بارگذاری می شوند درحالی است که فارغ از این ها بسیاری از محتوا های نامناسب فرهنگی نیز توسط کاربران بر روی این سایت قرار داده می شوند و روند مدیریت این رسانه هم نشان داده که خیلی مخالفتی با آن ها ندارد. چرا که این محتواهای خارج از عرف به دلیل جذابیت های مبتنی بر نیاز های سطح پایین انسانی مخاطب فراوانی را به سوی این سایت کشانده است.


در این میان محمود واعظی وزیر ارتباطات هم در خصوص این نزاع به نوعی طرف آپارات را گرفت و صدا وسیما را به سعه صدر دعوت کرد. وزیر ارتباطات معتقد است: « استفاده از محتواهای چندرسانه‌ای در حال رواج یافتن است و هرچه تأخیر در راه آن باشد، مردم محروم می‌شود. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم اولا هر چه سریعتر مرکز ملی فضای مجازی سیاست‌ تولید محتوا را به شورای عالی فضای مجازی ببرد تا در مورد آن تصیم گیری شود؛ ضمناً صدا و سیما نیز در برخورد با شرکت‌های تولید کننده محتوا که امروز پیام‌ها را به جای متن و عکس، به صورت ویدیوی برای مردم ارسال می‌کنند، سعه صدر بیشتری داشته باشد.»


به هر ترتیب باتوجه به اقبال مخاطبین اینترنت به استفاده از محتواهای صوتی و تصویری منتشر شده فضای مجازی و حتی اقدام نهاد های مختلف حاکمیتی برای ایجاد صفحات رسمی در آپارات به نظر می رسد که هر چه زود تر باید تکلیف قوانین این حوزه و نسبت صدا وسیما به عنوان مسئول تولید محتوای صوتی و تصویری در کشور مشخص شود.


به نظر می رسد برخی نا کارآمدی های وزارت ارشاد در نظارت بر این حوزه و ساده انگاری های سایر نهاد های مسئول در این خصوص باعث شده تا صدا و سیما به تنهایی برای ضابطه مند کردن این حوزه اقدام کند. حرکتی که باید همکاری وحمایت سایر ارگان های تصمیم گیر را نیز داشته باشد تا منجر به نتیجه مطلوب برای فضای فرهنگی کشور شود.

منبع: رجا نیوز
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.