رییس مرکز آمار ایران می گوید، سرشماری اینترنتی در حالی انجام شد که بسیاری از مردم نگران قطع یارانه های خود با دادن اطلاعات شان بودند، اما با این حال به مرکز آمار ایران اعتماد کردند و اطلاعات خود را دادند و این اعتماد برای مسوولان این حوزه بهترین سپاسگزاری و دستاورد است.

اعتماد مردم به مرکز آمار ایران بزرگترین دستاورد سرشماری 1395 است/ مشارکت 49.5 درصد خانوارها

به گزارش ایرنا، امیدعلی پارسا در میزگردی که به مناسبت سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ برگزار شد، افزود: با انجام سرشماری اینترنتی که برای نخستین بار در کشور انجام شد، توانستیم از سرشماری سنتی به سوی سرشماری مدرن گام برداریم.
رییس مرکز آمار ایران افزود: با انجام موفق سرشماری اینترنتی توانستیم به تراز بالایی از روش های مدرن جمع آوری اطلاعات دست یابیم.
پارسا درباره نحوه انجام سرشماری اظهار داشت: از دو سال پیش مرکز آمار ایران، کار جدی در مورد نحوه انجام سرشماری اینترنتی را با ۱۷۰ نفر از کارشناسان و متخصصان شروع کرد.
وی دوران یاد شده در حوزه آمار کشور را 'دوران گذار' عنوان کرد و گفت: این دوران را شروع کردیم تا به روش آمارهای ثبتی مبنا برسیم، به طوری که در همان زمان که آمارها تولید می شوند بتوانند مبنای یک برنامه ریزی و تصمیم گیری شوند.
رییس مرکز آمار ایران روش سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ را روش ترکیبی اینترنتی، حضوری و تلفنی عنوان کرد و گفت: توانستیم در روش اینترنتی به جمع آوری اطلاعات خانوار بیش از ۴۶ درصد برسیم که رقم بسیار قابل توجهی است. کشور کانادا در سال ۲۰۱۵ توانست به رقم ۳۷ درصد در این نوع سرشماری برسد. کشورهای کانادا و استرالیا که نخستین بار روش سرشماری اینترنتی را پیاده کردند در مرتبه نخست به ترتیب آمار ۱۷ تا ۱۸ درصد و حدود هشت درصد دست یافتند.
رییس مرکز آمار ایران معتقد است، علت موفقیت سرشماری اینترنتی در کشورمان همکاری همه نهادها برای انجام این امر بود، به طوری که همه دستگاه های اجرایی به شکل بی نظیری پای کار آمدند.
به گفته پارسا همه ارکان نظام از صدا و سیما گرفته تا رسانه های مکتوب، وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش وپرورش، استانداری ها و فرمانداری ها و بسیاری دیگر در این امر ملی یاری رسان مرکز آمار ایران بودند.
وی یکی از مزایای سرشماری اینترنتی را کاهش بار پاسخگویی عنوان کرد و گفت: نه تنها روش یاد شده کیفیت پاسخگویی را بهتر می کند بلکه صرفه جویی زمانی و هزینه ای را نیز به دنبال دارد.
پارسا یکی از مهمترین دستاوردهای سرشماری ۱۳۹۵ را بازگشت اعتماد دوباره مردم به مرکز آمار ایران عنوان کرد.
رییس مرکز آمار ایران درباره متخصصانی که با مرکز آمار ایران در اجرای چنین طرح بزرگ ملی همکاری کردند، گفت: ۲۰ کمیته در داخل مرکز آمار ایران با ۱۷۰ نفر از متخصصان در دانشگاه صنعتی شریف و بخش خصوصی توانستند نرم افزارهای لازم را برای سرشماری راه اندازی کنند.
پارسا گفت: اطلاعاتی که مردم در اختیار مرکز آمار ایران قرار می دهند به هیچ عنوان از این مرکز خارج نمی شود و در اختیار هیچ نهادی حتی قوه قضاییه قرار داده نخواهد شد و مسوولان مرکز آمار ایران به چنین میثاقی پایبند هستند.
وی هزینه سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ را ۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پس از تصویب انجام سرشماری بودجه یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال ابلاغ شد. در تخصیص هزینه ها به هیچوجه نمی توان دستمزد ماموران آمارگیر را نادیده گرفت. هر چقدر مردم به شکل اینترنتی در سرشماری حضور می یافتند بالطبع هزینه سرشماری کاهش می یافت.

**سرشماری ۱۳۹۵ ترکیبی بود
علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار ایران نیز در این میزگرد گفت: در سرشماری اینترنتی همه روش های جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شد، به طوری که بتوان از تبلت، کامپیوتر و حتی تلفن همراه به سایت سرشماری وارد شد و اطلاعات خانوار را در آن ذخیره کرد.
وی درباره تمدید زمان سرشماری اینترنتی بیان داشت: حضور حداکثری مردم برای ثبت نام در روزهای آخر بی نظیر بود به طوری که مجبور شدیم در روز آخر، سرشماری را تمدید کنیم.
زاهدیان درباره حضور مردم در سرشماری اینترنتی گفت، در استان تهران ۳۷.۷ درصد خانوارها در سرشماری اینترنتی شرکت کردند و این میزان بالاتر از انتظاری بود که پیش بینی کرده بودیم.
به گفته معاون مرکز آمار ایران، وضعیت در همه استان های کشور خوب بود و دراکثر استان های کشور توانستیم به اهداف بالاتر از پیش بینی برسیم.
زاهدیان افزود: ۲۵هزار مامور آمارگیری در سرشماری حضوری شرکت دارند که همه اینها از سوی کارشناسان مرکز آمار ایران آموزش های لازم را در این خصوص کسب کرده اند.
وی در مورد خانوارهای غایب گفت: خانوارهایی که هنگام مراجعه مامور در منزل حضور ندارند، خانوار غایب محسوب می‌شوند. برای این خانوارها توسط مامور اطلاعیه خانوار غایب انداخته می‌شود.
زاهدیان ادامه داد: در این اطلاعیه به هر خانوار غایب یک کد اختصاص می‌یابد که کد خانوار غایب نامیده می‌شود. به گفته زاهدیان، خانوارهای غایب به دو دسته تقسیم می‌شوند. خانوارهایی که در سرشماری اینترنتی شرکت کرده‌اند که باید کد خانوار غایب را از طریق شماره تلفن‌های روی اطلاعیه خانوار غایب در اختیار ستادهای سرشماری قرار دهند یا با ورود به وبگاه‌ سرشماری کد خانوار غایب خود را به کد آماری سرشماری اینترنتی متصل نمایند.
وی گفت: همچنین خانوارهایی که موفق به شرکت در سرشماری اینترنتی نشده‌اند، باید به وبگاه سرشماری مراجعه و با کد خانوار غایب ثبت‌نام کنند یا با ستادهای سرشماری تماس بگیرند و به صورت تلفنی سرشماری شوند.
زاهدیان افزود: خانوارهایی که کد آماری خود را گم کرده‌اند باید به وب‌گاه سرشماری قسمت بازیابی کد آماری مراجعه کنند.
معاون مرکز آمار ایران گفت: ماموران سرشماری که بیشتر آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند بدون حمایت مردم موفق نخواهند شد. برای حمایت از این ماموران باید با خوش‌رویی با آنها برخورد کنیم. از قبل شماره ملی اعضای خانوار، تاریخ تولد آنها، کد پستی، مساحت واحد محل سکونت و نوع اسکلت واحد مسکونی را با مشورت عضو مطلع خانوار یادداشت کنیم.
این مقام مسوول درباره قرعه کشی و جوایز ۱۰میلیون ریالی گفت: مرحله آخر قرعه‌کشی جوایز که شامل خانوارهای غایبی که اطلاعات خود را به صورت اینترنتی ثبت کرده‌اند نیز می‌شود، در پایان سرشماری با اهدای ۴۰۰ جایزه ۱۰ میلیون ریالی انجام خواهد شد.
تاکنون ۶بار قرعه کشی سرشماری اینترنتی انجام شده است.
وی درباره جایزه ۲ گیگا بایت رایگان به شرکت کنندگان در سرشماری اینترنتی گفت: شرکت های ارایه کننده خدمات اینترنتی کار اطلاع رسانی درباره ۲ گیگابایت جایزه رایگان را به خانوارهایی که در سرشماری اینترنتی شرکت کرده اند، آغاز کرده اند.
زاهدیان گفت: به دلیل تنوع شرکت ها، این کار نیاز به زمان دارد. هم اکنون این کار از طریق اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل انجام شده است.

** اجرای سرشماری اینترنتی شهامت زیادی می خواست
فریباالسادات بنی هاشمی مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: ورود به سرشماری اینترنتی شهامت بسیاری می طلبید و خوشبختانه مسوولان و کارشناسان مرکز آمار ایران باوجود دشواری های بسیار به این عرصه ورود کردند.
وی جسارت برای فکر، پیشنهاد و اجرای سرشماری اینترنتی را لازم دانست و گفت: در کنار همه اینها همدلی همه دستگاه ها با مرکز آمار ایران توانست ما را در اجرای چنین طرح عظیمی موفق کند.
به گفته بنی هاشمی، هر سیستمی درون خود دارای پیچیدگی های بسیاری است. سیستم پیچیده ای را برای سرشماری اینترنتی طراحی کردیم که مردم بتوانند به آسانی به آن دسترسی داشته باشند.
وی بیان داشت: تکنیکی که در ایران برای سرشماری اینترنتی استفاده شد تاکنون در هیچ کشوری استفاده نشده است. روش های سرشماری هر پنج سال یکبار از سوی کشورها مورد بررسی قرار می گیرد که به طور یقین ما باید این طرح موفق را به دیگر کارشناسان جهانی ارایه دهیم.
بنی هاشمی درباره خطای سرشماری گفت: به طور یقین با تمهیدات و تلاش هایی که در سرشماری ۱۳۹۵ صورت گرفته است، خطای سرشماری به حداقل کاهش می یابد.
به گفته این مقام مسوول، نرم افزارهای زیادی برای سرشماری نفوس و مسکن امسال طراحی شده است و اطلاعاتی که از طریق تبلت ها جمع آوری می شود هر روز در سیستم مرکزی بارگذاری خواهد شد.

** حوزه تبلیغات سرشماری
سپس علی اکبر محزون مسوول اطلاع رسانی سرشماری سال ۱۳۹۵ در این نشست گفت: سرشماری در حوزه تبلیغات سه بخش را شامل می شود که شامل اطلاع رسانی، تشویق مردم و اقدام بود.
وی چالش بزرگ برای شروع سرشماری اینترنتی را همان اطلاع رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه رسانه ها در این بخش به یاری مرکز آمار ایران آمدند.
محزون گفت: همچنین تشویق مردم از سوی رهبر معظم انقلاب و فراخوان پیام ریاست جمهوری برای حضور گسترده مردم در سرشماری اینترنتی یاری رسان بود.
وی افزود: مسوولان حوزه آمار در این مدت دیدارهای ارزشمندی با برخی از مسوولان در حوزه های مختلف داشتند که در جهت تشویق مردم تاثیر مهمی داشت.
محزون درباره مرحله سوم که همان اقدام بود، گفت: گروه تبلیغات، واسط بین مردم و مرکز آمار ایران بود. با ایجاد روش های نوین و تالار گفت وگو توانستیم با رده های استانی و ستاد مرکزی ارتباط برقرار کنیم.
به گزارش ایرنا، از آغاز سرشماری حضوری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در بیست وهشتم مهرماه امسال تا صبح امروز پانزدهم ابان ماه، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار باجمعیت بالغ بر ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت کرده اند.
همچنین ۸۰ هزار خانوار غایب از طریق اینترنت اطلاعات خود را به مرکز آمار ایران ارایه دادند.
میزان مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ بیش از ۴۶ درصد ثبت شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.