قدس آنلاین -خوزستان - زهره کریمی : رئیس اداره خدمات چاه‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از اجرایی شدن بیش از سه هزار کیلومتر توپکرانی در این شرکت خبر داد .

اجرای ۳ هزار و ۶۷۵ کیلومتر عملیات توپکرانی در خطوط لوله نفت و گاز گچساران

بیژن آقایی درباره اجرای سه هزار و ٦٧٥ کیلومتر توپکرانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این توپکرانی در اندازه ‎های مختلف از خط لوله چهار تا ٤٢ اینچ انجام شده است .

وی افزود: با توجه به وجود تعدد خطوط لوله در موقعیت جغرافیایی این منطقه که از نقاط کوهستانی و سخت ‎گذر در چهار استان کهگلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر عبور می‌کند، در برخی موارد بازدیدها به دلیل عملیاتی بودن با بالگرد انجام می‌شود .

آقایی با اشاره به انجام بیش از ٢٨٥ مورد توپکرانی در یک‎سال و نیم گذشته افزود : این عملیات برای حفظ، تولید و نگهداری از خطوط اصلی و صادراتی نفت و گاز وگاز مایع انجام شد .

وی ادامه داد: با هدف بازرسی، تشخیص، تعیین میزان خوردگی‌ها و تشخیص معایب احتمالی ٤٠ کیلومتر توپکرانی هوشمند نیز با موفقیت روی خطوط لوله نفت و گاز گچساران انجام شد .

آقایی در تشریح توپکرانی هوشمند و ویژگی آن توضیح داد: در این توپکرانی افزون بر حرکت درون خط لوله، با ایجاد میدان مغناطیسی، اطلاعات مربوط به مشکلات خطوط لوله از قبیل کاهش ضخامت درونی و بیرونی خطوط را به صورت شعاعی و طولی گزارش می شود .

وی افزود : کارشناسان نتایج حاصل از توپکرانی را بررسی کردند و برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی خطوط لوله، حفظ، صیانت از خط لوله صادراتی و آلودگی زیست محیطی عملیات ترمیم روی این خطوط آغاز می‌شود .

رئیس اداره خدمات چاه‌های گچساران افزود: توپکرانی عملیات عبور دادن شی خارجی با فرایندی خاص از خطوط انتقال نفت و گاز است که با هدف تمیز کردن شریان‌های انتقال از رسوبات ایجاد شده، خارج ساختن مایعات، اندازه گیری قطر درونی، پوشش دادن جداره لوله با مواد ضد خوردگی و بازدید درونی خطوط انجام می ‎شود .

آقایی با اشاره به ویژگی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ٦ هزار کیلومتر خطوط لوله در اندازه ‎های ٤ تا ٤٢ اینچ در حوزه گچساران و چهار استان کشور و عبور خط لوله صادراتی نقش مهمی در صنعت نفت و اقتصاد کشور دارد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.