قدس آنلاین - خوزستان - زهره کریمی : متاسفانه در سال های اخیر تیراندازی در مراسم های عروسی و عزا در بین جمعیت های فراوان و غالبا توسط افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که این مسئله گاها منجر به حوادث ناگواری می شود.

رسم غلطی که فرهنگ خوزستان را نشانه رفته است!

قدس آنلاین به نقل از هورنیوز ؛ تیراندازی در مجالس عروسی و عزا ، فرهنگ غلطی در خوزستان است که امروز دیگر به یک اپیدمی تبدیل شده، گسترش پیدا کرده و از رسم “کتل خوانی” به تمام مراسمات عزا و عروسی راه یافته است.

“کتل” آئینی است که به هنگام مرگ بزرگان و سلحشوران با یک مراسم خاص همراه با ساز چپی برگزار می شود. این آئین که ریشه در تاریخ دارد، بیانگر ارزشهای اجتماعی، رشادتها و سلحشوری های این قوم است.

اما متاسفانه در سال های اخیر تیراندازی در مراسم های عروسی و عزا در بین جمعیت های فراوان و غالبا توسط افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که این مسئله گاها منجر به حوادث ناگواری می شود.

اگرچه انجام این رسم در شهرهای کوچک، کم جمعیت و عشایر نشین استان بسیار شایع تر است، اما در برخی موارد در شهرهایی همچون اهواز نیز صورت می گیرد و مزاحمت های جدی برای شهروندان ایجاد می کند.

طی سال ها گذشته بارها شاهد اخباری مبنی بر فوت افراد بیگناه در مراسم عزا و عروسی بوده ایم که گاه با بروز حادثه، فجایع بزرگتری را نیز رقم زده اند.

بسیاری از فعالان و دلسوزان، با برگزاری کمپین هایی به دنبال آگاه سازی مردم درخصوص خطرات این رسم اشتباه هستند اما بی شک نمی توان از نقش تأثیرگذار بزرگان طایفه و ایل غافل شد از همین رو بنظر می رسد برگزاری جلساتی توسط نیروی انتظامی با این افراد معتمد می تواند در کاهش اینگونه حوادث نقش مهمی داشته باشد.

امروز همه مردم، مسئولان، اصحاب رسانه، جمعیت های مردم نهاد و… موظف هستند با آگاه سازی اقشار مختلف جامعه آنها را نسبت به خطرات این امر آشنا و از تحریف رسمی دیرینه در استان جلوگیری کنند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.