۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 472795

سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد:واردات سیگار تا پایان مهر امسال 60 درصد کاهش یافته است.

کاهش محسوس واردات سیگار

به گزارش شاتا، صادقی در باره تولید سیگار گفت: ۲۳ میلیارد نخ سیگار تا پایان مهر امسال در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول درباره واردات رسمی سیگار افزود : واردات سیگار سال گذشته ۸ میلیارد و ۲۱۰ میلیون نخ بوده که تا پایان مهر امسال به ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون نخ رسید در مجموع ۶۰ درصد کاهش را نشان می دهد.
همچنین وی با اشاره به کاهش میزان قاچاق سیگار گفت: ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون نخ سیگارتا پایان مهر امسال قاچاق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸ میلیارد ۷۹۰ میلیون نخ بوده به میزان ۳۵ درصد کمتر شده و این روند ادامه داشته است.  
یدالله صادقی درباره فعالیت های مرکز دخانیات گفت: بعد از جدا شدن شرکت دخانیات؛ بخش حاکمیتی به زیر مجموعه معاونت منتقل شد و در قالب مرکز سیاست‌گذاری به فعالیت پرداخت.
وی درباره چگونگی فعالیت مرکز دخانیات افزود: فعالیت اصلی مرکز دخانیات در خصوص سیاست‌گذاری راجع به میزان تولید، واردات و صادرات و همکاری با دستگاه‌ها برای جلوگیری از قاچاق و کنترل مصرف سیگار در کشور است.
صادقی خاطر نشان کرد: علاوه بر شرکت دخانیات سایر شرکت‌هایی که در زمینه تولید و بازرگانی سیگار فعالیت می‌کنند، باید اقدامات خود را بر اساس سیاستهای مرکز دخانیات هماهنگ سازند و در واقع تمام واردکنندگان و صادرکنندگان بایددر چارچوب ضوابط مرکز به فعالیت بپردازند و سرمایه‌گذاری برای تولید سیگار در درون کشور براساس سیاست‌گذاری مرکز دخانیات است، چنانکه شرکت‌های دیگر بخش خصوصی نیز در این چرخه فعالیت می‌کنند.
این مقام مسئول گفت : با توجه به اجرای تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه در طول ۳ سال گذشته (تبدیل برندهای وارداتی سیگار به تولید داخل) تعداد واحدهای فعال تولیدی سیگارت از ۷ واحد (با ظرفیت تولید حدود ۷۰ میلیارد نخ) به ۱۲ واحد با ظرفیت تولید معادل ۹۸.۲ میلیارد نخ ا فزایش پیدا کرد.
وی یادآورشد : با تکمیل طرح‌های در حال احداث از محل قانون موصوف که حدود ۱۱ واحد دیگر است بیش از ۲۳ میلیارد نخ به ظرفیت مذکور اضافه خواهد شد که در مجموع به بیش از ۱۲۱ میلیارد نخ خواهد رسید. مضافاً اینکه در صورت بهره‌برداری کامل از واحدهای تولید سیگار صرفاً جهت صادرات (به تعداد ۸ واحد از واحدهای فوق‌الذکر) پیش‌بینی می‌گردد بیش از ۳۱ میلیارد نخ سیگار به صادرات سالیانه اضافه گردد.
صادقی خاطرنشان کرد: در طی ۳ سال گذشته در جهت شکستن انحصار کشت و خرید توتون و تنباکو ازجانب شرکت دخانیات ایران و ایجاد فضای رقابتی در این بخش، نسبت به صدور مجوز خرید توتون و تنباکو برای سایر فعالین متقاضی اقدام شده که امسال نیز حدود ۱۰ شرکت در این زمینه فعال بوده‌اند.
وی درباره مساله قاچاق سیگار گفت : با توجه به تبصره یک ماده ۱۳ قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز از سوی دیگر کارا نبودن هولوگرام، مرکز دخانیات نسبت به برنامه‌ریزی و تشکیل کمیته راهبری شناسه رهگیری طی هشت ماه امسال اقدام شود.
وی تاکید کرد: گام‌های اجرایی سامانه شناسه رهگیری طرح مبارزه با قاچاق سیگار طی دو ماه آینده، اجرایی می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.