نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تحلیل تضاد هویتی مصر با عربستان گفت: مصر باتوجه به زمین گیرشدن رژیم سعودی و تضاد منافع قاهره با ریاض تلاش می کند هویت خود را بازنویسی کند که بروز و نمود آن را در قطع کمک های نفتی عربستان برای دومین ماه متوالی مشاهده می کنیم.

مصر درحال بازنویسی هویت خود و خروج از چتر سیطره سعودی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت ، کمال دهقانی فیروزآبادی ضمن تقیبح رویکرد عربستان در خاورمیانه گفت: رژیم سعودی به عنوان پدرخوانده دیکتاتورهای عرب تلاش می کند منابع و سرمایه های کشورهای عرب را تحت سیطره خود حفظ کند.
نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور مصر با توجه به تاریخ هزاران ساله ، سابقه طولانی مدت دموکراسی و نقش مهم دانشگاه الازهر دردنیای اسلام همواره مورد طمع رژیم سعودی بوده است.
وی در ادامه گفت: کشور مصر اگرچه در برهه های زمانی مورد تطمیع رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی بوده است اما در طول قرن معاصر همواره دارای شخصیت و پرستیژ متفاوتی در جهان اسلام و خاورمیانه بوده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با سیاه خواندن دوران دیکتاتوری حسنی مبارک گفت: دیکتاتور مخلوع مصر به دلیل فقدان برنامه منسجم اقتصادی و سرسپردگی سیاسی قاهره را وابسته به کمک های سعودی کرد که تبعات آن را امروز هم مشاهده می کنیم.
وی با بیان این که در لایه های اجتماعی مردم مصر وابستگی این کشور تاریخی به عربستان که حتی فاقد قانون اساسی است ، به عنوان یک تحقیر قلمداد می شود،گفت: مصر امروز تلاش می کند از چتر سلطه گری سعودی خارج شود.
دهقانی فیروزآبادی گفت: نکته اساسی در روابط مصر و عربستان اینجاست که رژیم سعودی پس از بیداری اسلامی از خوف دموکراسی خواهی تلاش کرد از پدرخواندگی دیکتاتورهای عرب به سمت ایجاد عمق استراتژیک حرکت کند اما در این راه زمین گیر شد.
وی با تاکید بر این که منافع ملی مصر در تناقض آشکار با استراتژی های شوم رژیم سعودی است ، گفت: رژیم سعودی با حمایت از تروریست های تکفیری و سرکوب اعتراضات مردمی کشورهایی نظیر بحرین متحمل هزینه های سنگینی شده بود باتوجه به کاهش درآمدها در جنگ نفتی به شدت آسیب دیده است.
این نماینده مجلس دهم گفت: مصر باتوجه به زمین گیرشدن رژیم سعودی و تضاد منافع قاهره با ریاض تلاش می کند هویت خود را بازنویسی کند که بروز و نمود آن را در قطع کمک های نفتی عربستان برای دومین ماه متوالی مشاهده می کنیم
وی در انتها تصریح کرد: گسترش روابط دیپلماتیک مصر با ایران و مقابله منسجم با تروریسم تکفیری اقدامی است که می تواند منافع ملی کشور مصر را به بهترین شکل محقق کند و هویت مستقل قاهره را بازسازی کند.
گفتنی است بنا به نوشته روزنامه رای الیوم ، اگر یک بارقه امیدی وجود داشت که مصر و عربستان بار دیگر روابط خود را از سر گیرند و جنگ رسانه ای شعله ور بین دو طرف متوقف شود، اما خبر توقف ارسال محموله مشتقات نفتی شرکت آرامکو عربستان برای دومین ماه متوالی به مصر در ماه جاری میلادی که مهم ترین خبر روزنامه ها و پایگاه های خبری دیروز مصر را تشکیل می داد، در واقع تیر خلاصی به بهبود روابط قاهره و ریاض بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.