عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران پس از انتخابات این کشور، گفت: این امر خلاف مفاد برجام است و اگر این موضوع اتفاق بیافتد عکس العمل ایران را خواهند دید.

آمریکایی ها تحریم جدید وضع کنند تا عکس العمل ایران را ببینند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، «مرتضی صفاری نطنزی» روز دوشنبه افزود: برجام یک سند دوجانبه نیست بلکه سندی بین المللی است که قدرت های جهانی آنرا امضا کرده اند و علاوه بر آن قطعنامه شورای امنیت را به همراه دارد که بر قوت و قدرت این سند به لحاظ بین المللی تاکید دارد و این طور نیست که آمریکا یک طرف بتواند تحریم وضع کند.
وی اظهار داشت: اگر آمریکایی ها بخواهند تحریم وضع کنند عکس العمل ایران را خواهند دید و از سوی دیگر سایر کشورهای دنیا نیز به این موضوع اعتراض خواهند کرد و کشورهای اروپایی نیز باید پای این سند بایستند و فکر می کنم که سخنان دو نامزد انتخاباتی آمریکا بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد و عملا آمریکایی ها این کار را نخواهند کرد.
نماینده مردم شهرستان نظنز و بخش قمصر با اشاره به ارایه گزارش شش ماهه پیگیری برجام توسط مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سند برجام یک سری تعهداتی را هم برای ایران و هم آمریکا و در مجموع برای1+5 پیش بینی کرده و ایران تعهدات خود را قبل از امضا انجام داده ودر یک پروسه زمانی بایستی طرفهای مقابل هم تعهدات خود را انجام می دادند و به خصوص اینکه تحریم ها براساس توافقات باید همزمان با امضا سند لغو و برداشته می شد.
وی ادامه داد: بر اساس سند برجام، تعهدات طرف مقابل به صورت تئوریک اتفاق افتاده و آمریکایی ها تحریم های ثانویه را لغو و اروپایی ها نیز با تصویب مقررات و قوانین، محدودیت و تحریم هایی را که ایجاد کرده بودند را برداشتند و فقط در بحث بانکی مقداری مشکلات باقی مانده که جزو بدعهدی های آمریکا است و علیرغم آنکه آمریکایی ها می گویند روی کاغذ لغو کردند که درست هم می گویند اما بسیاری از بانک های بزرگ که فعالیت های بین المللی دارند و در حوزه دلار کار می کنند با توجه به محدودیت هایی که آمریکایی ها به عنوان تحریم های اولیه روی بانک های ما ایجاد کرده بودند، ملاحظاتی دارند.
صفاری ادامه داد: البته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم مزید بر علت شده و احتیاط کاری و بد عهدی آنها هنوز ادامه دارد اما بانک های کوچک و رده دوم و سوم، فعالیت می کنند و تحریم های بیمه، کشتی رانی و حمل و نقل کاملا برداشته شده است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های برجام، ایجاد فضای جدید برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی بود که شاهد تحرکات گسترده از مناطق مختلف جهان به سمت ایران هستیم و اروپایی ها در زمینه همکاری های سیاسی و اقتصادی فعال تر شده و در قاره آسیا به خصوص در جنوب شرق قاره کهن شرایط متحول شده است.
صفاری که به عنوان سفیر ، سابقه حضور در چند کشور اروپایی از جمله اسپانیا را دارد ادامه داد: در اروپا نیز فضا کاملا متحول شده و زمانی برای هماهنگی سفر یک مدیرکل به اروپا مشکل داشتیم اما اکنون سفر هیات های اروپایی در سطوح مختلف به ایران تا حدی افزایش یافته که دولت به دلیل نداشتن وقت ، پذیرای بسیاری از آنها نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.