قدس آنلاین -خوزستان -زهره کریمی : سرپرست گروه مشترک باستان‌شناسی ایران، ایتالیا از آغاز فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی در دره کل چندار منطقه شمی خبر داد.

آغاز فصل چهارم کاوش در «کل چندار منطقه شمی»

جعفر مهرکیان اظهار کرد: چهارمین فصل باستان‌شناسی در دره کل چندار منطقه شمی با گروه باستان‌شناسی ایرانی و ایتالیایی از ابتدای آبان ماه آغاز شده است.
وی افزود: امسال با تمرکز بر کاوش در تخت گاه شمالی که در سه سال گذشته به نمادهایی از آن دست‌یافته بودیم می‌پردازیم و در این فصل بر پلکان گستره ورودی، آرامگاه‌های خانوادگی با درهای سنگی و سومین سکوی آیینی که در تمدید مأموریت در زمستان سال پیش نمایان شد تمرکز بیشتر داریم.
این باستان‌شناس باتجربه عنوان کرد: در کل چندار شمی روستاهایی مانند سرتو و کل چندار وجود دارد که دارای ساختمان‌هایی سنگی بوده که بعضاً برخی از این سنگ‌ها تاریخی است.
مهرکیان خاطرنشان کرد: مردم در کل چندار شمی با مختصر کشاورزی و دامداری امورات می‌گذرانند و پیدایش این منطقه باستانی و تاریخی می‌تواند ازنظر اقتصادی و گردشگری این محدوده را متحول کند.
وی با تأکید بر اینکه این منطقه توانایی زیادی دارد، گفت: اصلی‌ترین اقدامی که باید در این منطقه اتفاق بیافتد تملک 65 هکتار زمین از این منطقه برای باستان‌شناسی و کاوش است، این اقدام باعث می‌شود تا دیگر یافته‌ها زیرزمین مدفون نشوند و این مهم باید با رضایت مردم انجام شود.
وی از پیشنهاد احداث پارک موزه باستان‌شناسی کشور در شمی خبر داد و افزود: این منطقه تاریخی توانمندی احداث نخستین پارک موزه باستان‌شناسی کشور را دارد و در این زمینه پیشنهادهایی نیز ارائه‌شده است.
سرپرست گروه مشترک باستان‌شناسی ایران، ایتالیا عنوان کرد: سامان‌دهی این منطقه نیاز به عزم ملی و طرحی بزرگ دارد که در این طرح باید وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، سازمان امور عشایر و... برای تملک اراضی همکاری و مشارکت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.