ایالت های مختلف آمریکا با طلوع خورشید هشت نوامبر، رسما کار ثبت آراء مردمی را در روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آغاز کردند.

شاخص بورس وال استریت سقوط کرد/ نشانه های تقلب در انتخابات دیده می شود

چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بازگشائی شعب اخذ رأی در ایالت های شمال شرقی این کشور شامل «ورمنت»، «نیوهمپشایر»، «نیویورک»، «ویرجینیا»، «کانتیکت» و «نیوجرسی» کار خود را آغاز کرد.

در حالیکه نظرسنجی ها حاکی از رقابت شانه به شانه «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» از حزب جمهوریخواه است، نتیجه رقابت روز سه شنبه، تعیین کننده یکی از آن دو به عنوان مستاجر بعدی کاخ سفید در چهار سال آینده خواهد بود.

و اما آخرین خبرها و حواشی انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا بدین شرح است:

کلینتون:بسیار خوش حالم!

هیلاری کلینتون، کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات‌ها با انداختن رای خود در داخل صندوق، در ابالت نیویورک خطاب به جمعی از هوادارانش از شرکت در این انتخابات اظهار خرسندی کرد.
هیلاری کلینتون در حالی در حوزه رای گیری به منظور شرکت در انتخابات ریاست جکمهوری حاضر شد که جمعی از حامیانش متشکل از حدود 150 نفر با سر دادن شعار "خانم رییس جمهور" از او و همسرش بیل کابینتون استقبال کردند.
هیلاری و بیل کلینتون رای‌شان را در صندوقی در محل یک مدرسه ابتدایی در نزدیکی خانه‌شان در منطقه چاپاکوآ به صندوق انداختند.
کلینتون به هنگام خروج از حوزه رای گیری با چند نفر دست داده و در گفت‌وگو با برخی حاضران گفت: من به طرزی فوق‌العاده از شرکت در انتخابات خوشحال هستم. دیدن دوستان و همسایگانم من را بسیار خوشحال می‌کند.

ترامپ : همه‌ چیز خیلی خوب است!

نامزد جمهوری‌خواهان که به همراه همسرش در یک مرکز رای گیری در منهتن حاضر شده بود رای خود را به صندوق انداخت و گفت: خیلی خوب، همه چیز خیلی خوب است؛ فقط می‌شود گفت همه چیز خوب است!

وی هم‌چنین به یک بچه در مقر رای گیری، جلوی دوربین‌های خبرنگاران مقداری پول داد.
مایک پنس، نامزد معاونت ترامپ نیز در ایالت ایندیاناپلیس با دوچرخه در محل رای گیری حاضر شد و هم زمان با ترامپ رای داد.

 اوباما: فضای انتخاباتی آمریکا به نمایشی مضحک تبدیل شده است

وی در تجمعی انتخاباتی در فیلادلفیا گفت: هشت سال پیش از همه شما خواستم تا به من در سفری ملحق شوید که بعید بود. ما نه تنها در مسیر اجرای یک برنامه یا سیاست تغییر حرکت کردیم بلکه در مسیری  از اقتصاد وارد شدیم که در این مسیر، همه از شانسی برای موفقیت برخوردار باشند. ما برای ایجاد اصلاحات در واشینگتن به صدای شما مردم نیاز داشتیم و اینکه صدای شما از گروههای لابی‌کننده و دارای منافع قوام پیدا کرده، بلندتر باشد. 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: «تقریبا همه کشورهای جهان، به آمریکا به چشم کشوری نگاه می کنند که در مقایسه با هشت سال پیش، کشوری قویتر و درعین حال دارای احترام بیشتر است. در دوران دو رئیس جمهور جمهوری خواه پیشین آمریکا، روند رشد اشتغالزایی در آمریکا تقریبا ثابت شد و کسری بودجه افزایش یافت. وقتی دموکراتها مسئول امور بوده اند، آمریکا قویتر شده است. اینها واقعیتها هستند.»

اوباما گفت:« حالا هم این فرصت را داریم تا چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا را انتخاب کنیم که پیشرفتهای گذشته را تکمیل کند و کارهای قبلی را به اتمام برساند. او فردی است که در نزد سران جهان احترام دارد. او هوشمند است و امتحانش را پس داده است. او فردی است که با آمادگی کامل و بیشتر از هر نامزد دیگری در تاریخ انتخابات آمریکا، این مسئولیت را می پذیرد. آمادگی او از بیل کلینتون یا بنده بیشتر است. منظورم از این فرد، هیلاری کلینتون است که رئیس جمهور آمریکا می شود. 

وی افزود: «مسیر انتخاباتی آمریکا بسیار طولانی بوده و سروصدای زیادی بوجود آمده است. مطالب زیادی هم برای منحرف کردن توجه ها همراه شده است. در مواقعی هم این فضا به یک نمایش یا نمایش مضحک تبدیل شده است. اما مردم با حضور در پای صندوقهای رای، گامی مهم بر می دارند.»

اعلام حمایت صدراعظم آلمان از کلینتون

مرکل که در کنفرانس خبری مشترک با همتای نروژی‌اش در برلین حضور داشت در پاسخ به سوالی درباره اهمیت انتخاب یک رئیس‌جمهور زن برای آمریکا گفت: در این صورت، ما اندکی بیشتر به ایجاد توازن میان زنان و مردان در پست‌های رهبری نزدیک خواهیم شد.

«ارنا سولبرگ»، نخست‌وزیر نروژ گفت: شاید این، برای بسیاری از زنان جوان که خودشان فرصت اثرگذاری بر جامعه را دارند اما سیاست را حیطه مردان می‌دانند هم الهام‌بخش باشد.

نتانیاهو: نتیجه انتخابات آمریکا هرچه که باشد بر روابطمان تاثیر نمی‌گذارد

نتانیاهو در جلسه نمایندگان فراکسیون حزب لیکود گفت: نتیجه انتخابات آمریکا هر چه که باشد، روابط این کشور و اسرائیل قوی باقی خواهد ماند. 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: روابط واشینگتن و تل‌آویو مبتنی بر این است که ملت آمریکا، اسرائیل را تنها متحد برای کشور خود می داند.

نگرانی درباره هک شدن آرای انتخاباتی

 بعضی از کارشناسان امنیتی می‌گویند که خطر هک شدن آرای انتخاباتی در آمریکا باید جدی گرفته شود.

هر چند منتقدان آنها گفته‌ اند که نگرانی چندانی در این زمینه وجود ندارد، اما اینکه وزارت امنیت داخلی آمریکا آزمایش «سلامت سایبری» را در انتخابات امروز در سراسر این کشور به اجرا گذاشته است؛ دلیلی برای ابراز این نگرانی عنوان شده است.

خبر های مهم انتخاباتی

*در نظرسنجی نشریه «گزتا»، 55% از مردم روسیه از ترامپ و 27% از کلینتون حمایت کرده‌اند. 18% هم گفته‌اند که انتخابات را دنبال نمی‌کنند.

*خبرگزاری اسپوتنیک خبر داده که تعدادی از صندوق‌های اخذ رای در «بروکلین» ایالت نیویورک با اختلالات و نقص‌های فنی مواجه شدند که در نتیجه آن افراد حاضر برای رای دادن با مشکلاتی از قبیل انتظار طولانی برای دادن رای مواجه شدند.

*همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، انتخابات میان‌دوره‌ای سنا هم در جریان است. اگر دموکرات‌ها 5 کرسی را از جمهوری‌خواهان بگیرند، در سنا اکثریت می‌شوند.

*

 رسانه‌ها در گزارشی اجمالی از هزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سال 2000 تا انتخابات امسال، این عکس را منتشر کردند:

*دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه در یک مصاحبه در روز انتخابات گفته است: «بگذارید به شما بگویم که اگر من پیروز نشوم، از نظر من این موضوع را هدر رفتن شدید زمان، انرژی و پول ارزیابی خواهم کرد».

*

ادوارد اسنودن، عضو سابق آژانس امنیت ملی که به دنبال انتشار اسنادی درباره جاسوسی‌های گسترده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، از چند سال قبل از ایالات متحده متواری و در روسیه مستقر شده است، درباره انتخابات 2016 اظهارنظر کرده است.

او با لحنی انتقادی تصریح کرد: «آینده روشن‌تر فقط از طریق یک رای‌گیری و امیدواری به دست نخواهد آمد بلکه باید این موضوع به رسمیت شناخته شود که شما(مردم آمریکا) چیزی بیشتر از یک برگه در جعبه هستید».

*به دنبال برخی درگیری‌ها در یکی از شعب رای‌گیری در منطقه میدتاون منهتن واقع در ایالت نیویورک، نیروهای پلیس دو نفر را بازداشت و به بیرون از صندوق اخذ رای منتقل کردند.

*«اریک ترامپ» پسر دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنانی تاکید کرد: رای دادن به پدرم برای من افتخار بزرگی است؛ زیرا وی کارهای بزرگی را برای آمریکا انجام خواهد داد.

*چلسی کلینتون، تنها فرزند هیلاری کلینتون با اعلام خبر رای دادن خود در انتخابات، گفته که رای دادن به مادرش هیلاری، یکی از کارهایی بوده که در زندگی خود به آن افتخار می کند

* زنانی در اعتراض به عبارت «زن وقیح» که ترامپ به کلینتون گفته بود عکس خود بعد از رأی به کلینتون را منتشر کردند.

*ستاد انتخاباتی ترامپ از پیشتازی  وی در ایالتهای پنسیلوانیا و میشیگان خبر داد.

*نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا در حساب توئیتر خود با مشابه سازی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با آنچه در آمریکا در جریان است، پرسیده آیا امروز «برگزیت» آمریکاست؟ او در این باره اظهار امیدواری کرده است.

*دستگاه اسکنر در دهکده ای در بروکلین شکسته شد و شاهدان عینی از به سرقت رفتن برگه های رای خبر می دهند.

*نظرسنجی های نشان دهنده رای اعراب مقیم آمریکا به هیلاری کلینتون هستند.

*در روز انتخاباتی آمریکا، شاخص‌های بورس وال استریت سقوط کرد.

*اریک ترامپ، فرزند دونالد ترامپ با گذاشتن تصویر برگه رای خود در توئیتر که نام پدرش را بر روی آن نوشته بود، مرتکب تخلف قانونی شده است. فضای توئیتر از موج اعتراض به این تخلف اریک ترامپ مملو شده است.

*

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.