قدس آنلاین- بجنورد- کبری علی آبادی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: فرش های نفیس ایرانی که برای نمایش دائمی به این استان منقل شدند اکنون در انبارها خاک می خورند.

فرش های نفیس ایرانی در انبارها خاک می خورند

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، یحیی نیکدل در حاشیه آیین رونمایی از لوح های ثبت جهانی دو فرش "کردی" و "ترکمن" خراسان شمالی اظهار داشت:  اکنون به علت نبود مکان برای نمایش و نبود موزه فرش، این فرش ها در انبار نگهداری می شود و احتمال موریانه زدگی آنان وجود دارد. 

وی افزود: این فرش های نفیس سال 90، از موزه ملی فرش ایران برای نمایش دائمی به بجنورد انتقال یافتند، اکنون مکانی برای نمایش ندارند.

وی در بخش دیگر سخنان خود هنر صنعت فرش و قالی بافی را از قابلیت های بالفعل این استان عنوان کرد و گفت: در صورت حمایت از تولیدکنندگان این محصول، اثر بخشی و بازدهی فراوانی در اشتغال پایدار به ویژه در روستاها دارد.

نیکدل اظهار داشت: فرش ترکمن و فرش کردی استان به عنوان یکی از مالکیت ها معنوی، در سال گذشته به ثبت ملی رسید و امسال نیز به ثبت جهانی رسیده است و باید تلاش کنیم تا فرش خراسان شمالی با برند و نام این استان به جهان معرفی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: اکنون در این استان بیش از 24 هزار بافنده قالی، داری کارت بافندگی هستند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای حمایت از بافندگان فرش اظهار داشت: ایجاد شهرک صنعتی فرش با چهار میلیارد تومان اعتبار یکی از این اقدامات است که اکنون به لحاظ پایین بودن میزان استقبال از آن، به عنوان یک شهرک کارگاهی، زیر ساخت های لازم برای استقرار سرمایه گذران را دارد.

وی تصریح کرد: 300 میلیون تومان اعتبار متمم نیز به این کارگاه اختصاص یافته است.

نیکدل درباره چالش های تولید فرش در این استان اظهار داشت: صنعت تولید فرش دستباف در این استان به شدت با کمبود اعتبار روبه رو است.

وی گفت: نبود شرکت فعال در زمینه بازاریابی برای ساماندهی به فروش و بازار فرش از دیگر دغدغه ها است زیرا تولید کننده خوب نمی تواند بازاریاب خوب باشد بنابراین ایجاد این شرکت ها در استان ضروری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: نبود صنایع مرتبط با صنعت فرش دستباف همچون نخ ریسی، رسیندگی، رنگرزی از دیگر چالش ها و کمبود ها است.

گفتنی است فرش های نفیس ایرانی در حالی دو سال گذشته به خراسان شمالی منتقل شدند که اکنون جایی برای نمایش ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.