قدس - مهدی دستگردی: روز 17 نوامبر سال 2008 ( 27 آبان 1387 ) مقامهای دو کشور عراق و آمریکا توافقنامه امنیتی را امضا کردند که در کنار همه امتیازهای واگذار شده به آمریکایی ها، براساس یکی از بند های اصلی این توافقنامه، این امتیازها محدود بوده و آمریکا باید نظامیان خود را تا پایان سال 2011 از عراق خارج کند،

چالش دولت برای تمدید توافقنامه امنیتی با آمریکا

  اما اسناد ارتش آمریکا نشان می دهد، در همان روز، ساخت پایگاه هوایی آمریکایی " آدر " ( adder ) با هزینه 61 میلیون دلار در جنوب عراق آغاز شد و برای 14 ماه آینده نیز ارتش آمریکا، 150 میلیون دلار دیگر برای ساخت پایگاه های جدید در عراق هزینه کرد.
این موضوع بیانگر آن است که کاخ سفید از همان ابتدا هرگز به اجرایی شدن این بند از توافقنامه امنیتی، فکر نکرده و به دنبال حضور همیشگی در عراق است، تحلیلگران و مقامهای عراقی هم براین باورند، با نزدیک شدن به پایان توافقنامه امنیتی عراق، آمریکایی ها چندین سناریو را طراحی کرده اند که مهمترین آن ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق با عنوان شرکتهای خصوصی امنیتی و مشاوران نظامی است.این در صورتی است که گزینه نخست واشنگتن(ماندن تمامی نیروهای نظامی آمریکا در عراق) ناکام بماند.

آمریکایی ها به خوبی می دانند که ادامه حضور نظامیان آنان به آسانی ممکن نیست. از سویی دیگر تلاش کاخ سفید آن است که فضای کنونی عراق ناامن باشد تا بقای نظامیان آمریکایی، توجیه داشته باشد. احتمال آن هم می رود که اقدامات تروریستی در روزهای باقی مانده به پایان مهلت توافقنامه امنیتی افزایش یابد. ایجاد اختلاف بین مقامهای عراقی نیز یکی از سناریوهای واشنگتن برای ماندن در عراق است و البته نشانه هایی نیز وجود دارد که نوری المالکی نخست وزیر عراق از سوی آمریکایی ها، تهدید به سقوط از قدرت هم شده است.

4 پایگاه نظامی تنها در بغداد

روزنامه عراقی «المدی» اخیراً از سند محرمانه ای پرده برداشته که بر اساس آن دو دولت عراق و آمریکا قصد دارند، یادداشت تفاهمی امضا کنند که بر مبنای آن حدود 10 هزار نفر از نظامیان آمریکایی تا سال 2016 در 9 پایگاه در این کشور باقی بمانند.
بر این اساس، آمریکایی ها درنظر دارند، در بغداد چهار پایگاه نظامی شامل منطقه الخضرا، وزارت کشور، فرودگاه بغداد و مرکز آموزش پلیس راه اندازی کنند و در اربیل، بصره، موصل و کرکوک نیز پایگاه هایی را تأسیس نمایند. پایگاه خبری آنتی وار نیز در گزارشی به نقل از «پاتریک کندی» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در کمیسیون قراردادهای زمان جنگ نوشت: وزارت خارجه آمریکا، 3 میلیارد دلار برای استخدام 5 هزار و 100 پیمانکار امنیتی خصوصی در عراق هزینه کرده است.این پایگاه خبری این نیروها را «ارتش سری آمریکا در عراق» خواند و نوشت که آنها سالیان سال در این کشور باقی می مانند.
براساس این گزارش ، تنها در سال 2009 آمریکا 496 میلیون دلار برای ایجاد پایگاه در عراق هزینه کرده است، این مبلغ در مقایسه با سالهای گذشته بالاترین میزان در یک سال بود. واشنگتن در سال 2010 نیز 323 میلیون دلار را صرف پروژه های ساخت پایگاه در عراق کرده است. هرچند آمریکا بیش از 50 مرکز نظامی در عراق دارد، اما 14 پایگاه ارتش آمریکا در عراق به قدری بزرگ هستند که نمی توان آنها را موقتی نامید، به نحوی که فرودگاه پایگاه هوایی آناکوندا ( البلد) در منطقه یثرب عراق از لحاظ تراکم نشست و برخاست هواپیما در رده دوم جهان قرار دارد.
این مرکز بزرگترین پایگاه لجستیکی آمریکا در عراق است که با وسعت حدود 20 کیلومترمربع برای ارائه تسهیلات به 20 هزار نظامی، دایر شده است، پایگاه " النصر " واقع در 5 کیلومتری فرودگاه بغداد می تواند حدود 14 هزار نظامی را در خود جای دهد و پایگاه هوایی " الاسد " در 200 کیلومتری غرب بغداد میزبان حدود 17 هزار نظامی است.مرکز نظامی منطقه الخضرا در بغداد، پایگاه فالکون، اردوگاه تاجی، اردوگاه فلوجه و پایگاه هوایی تقدم از دیگر مراکز نظامی بزرگ آمریکا در عراق است.

تهدید و تطمیع مقامات عراقی

«صفیه السهیل» نماینده مجلس و از اعضای ائتلاف ملی در پارلمان عراق در گفتگو با خبرنگار ما، درباره تصمیم گروه های عراقی برای مأمور کردن دولت برای مذاکره بر سر تمدید توافقنامه امنیتی با آمریکا با اشاره به اتمام مهلت حضور نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی و لزوم خروج آنها پس از این تاریخ گفت: سفرهای مقامات مختلف آمریکایی به عراق در هفته های اخیر از ترافیک و تعدد بالایی برخوردار بود و به اعتقاد من کاخ سفید برای جلب نظر موافق مقامات عراقی به منظور تمدید این توافقنامه و دریافت مجوزهای قانونی حفظ پایگاه ها و نیروهای نظامی اش در عراق برخی از مقامهای دولتی و سیاسی را تطمیع یا تهدید می کند.
وی افزود: مقامهای آمریکایی در هفته های گذشته سفرهای زیادی به عراق داشته اند و این نشان دهنده اهمیت پایان زمان توافقنامه امنیتی و نگرانی آنها از تمدید نشدن این توافقنامه و خروج نیروهایشان از عراق پس از صرف هزینه های میلیاردی برای ساخت پایگاه های نظامی است.
وی ادامه داد: به اعتقاد من آمریکایی ها در این زمان باقی مانده تلاش می کنند تا عراق را به منظور توجیه حضور نظامی خود ناامن و بی ثبات نشان دهند.
این عضو ائتلاف ملی عراق تاکید کرد: به نظر می رسد، آمریکایی ها چندین پیشنهاد را برای ادامه حضور خود در عراق به دولت ارائه داده اند، نخست آنکه آنها بر ادامه حضور تمامی نظامیان خود در عراق تاکید دارند، از آنجایی که این گزینه به شدت از سوی مقامها و مردم عراق رد خواهد شد، سعی واشنگتن برآن است که در وهله بعد، این نیروها را با عنوان مشاوران نظامی در عراق حفظ کند، البته با مصونیت کامل قضایی.
صفیه السهیل به خبرنگار ما گفت: علاوه بر این آنها تلاش می کنند تا چندین پایگاه نظامی اصلی خود را نیز حفظ کنند.
این نماینده پارلمان عراق خاطرنشان کرد: گزینه دیگر کاخ سفید، تقویت نیروهای شبه نظامی است که از آنها با عنوان شرکتهای امنیتی خصوصی نام برده می شود.
وی با اشاره به اینکه اراده آمریکایی ها از ابتدا بر ادامه حضور نظامیان خود در عراق بود و آنها از همان لحظه نخست قصد نداشتند از عراق بیرون بروند، افزود: علاوه بر این، سفارت آمریکا در بغداد (بزرگترین سفارتخانه جهان) طرحی در دست دارد که براساس آن قصد دارد کارکنان خود را تا سال 2012 به دو برابر یعنی 16 هزار نفر افزایش ، نیروهایی که قطعاً کارکنان سیاسی و اداری نیستند و این موضوع نشان می دهد، هیچ گونه اراده ای برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق وجود ندارد.
صفیه السهیل ادامه داد: دولت آمریکا در ژانویه سال 2009 سفارتخانه 700 میلیون دلاری خود در بغداد را افتتاح کرده، کارشناسان، سفارت آمریکا در عراق را بزرگ ترین و گران ترین سفارتخانه درجهان می دانند، این سفارت که 104 هکتار و معادل 80 زمین فوتبال وسعت دارد، 21 ساختمان، یک فروشگاه بزرگ، سینما، فروشگاه های خرده فروشی، چند رستوران، تعدادی مدرسه، یک ایستگاه آتش نشانی، تأسیسات آب و برق و تأسیسات مربوط به مکالمات راه دور و فاضلاب را در خود جای داده است، محوطه آن، 6 برابر محوطه سازمان ملل در نیویورک است و 1000 کارمند را می تواند در 6 بلوک آپارتمانی خود جای دهد، این در حالی است که بر اساس توافقنامه امنیتی تنها 200 کارمند باید در سفارت این کشور در عراق فعال باشند.
این نماینده عراقی ادامه داد : این اسناد و شواهد نشان می دهد، نمی توان به وعده آمریکایی ها برای خروج از عراق امیدوار بود . اما به هرحال باید دولت و مردم عراق در برابر این موضوع واکنش نشان دهند. احتمال دارد آمریکایی ها بخواهند در روزهای پایانی ، دولت و ارتش عراق را ناکارآمد جلوه دهند تا این گونه اشغالگران در عراق باقی بمانند. این احتمال نیز وجود دارد که اقدامات تروریستی نیز افزایش یابد و معقول نیست که گروه های عراقی تحت تأثیر این فشار ها و تهدید ها قرار گرفته و تمدید قرارداد امنیتی با آمریکا را بپذیرند.

ارتش سری آمریکا در عراق

«علی السرای» رئیس کمیته «انتفاضه مهجر» عراق و استاد دانشگاه بن آلمان نیز در مصاحبه با خبرنگار قدس درباره این موضوع تصریح کرد: بعید است که آمریکایی ها به این آسانی از منافع خود در عراق بگذرند و خاک کشور ما را در پایان سال 2011 ترک کنند، بنابر این از هر ابزاری برای تهدید و فشار بر دولت عراق برای تمدید این قرارداد یا ادامه حضور به صورتهای دیگر استفاده می کنند.
وی خاطر نشان کرد: آنها در سال 2003 به عراق حمله نکردند تا آن را به مردم ما بسپارند، به امید اینکه منافع و اهدافشان در دراز مدت تأمین شود.
وی افزود: خود آمریکایی ها می دانند که ادامه حضور نظامی آنها در عراق ، مخالفت شدید دولت، جریانها و مردم این کشور را در پی خواهد داشت، از این رو آنها به دنبال جایگزین کردن یک ارتش سری در عراق هستند، نظامیانی که تنها عنوان آنها تغییر می کند تا هم توجه کمتری را به خود جلب کند و هم دولت عراق با هزینه های سیاسی کمتری بتواند آن را بپذیرد و قانونی کند.
السرای گفت : این طرح پیشتر نیز در قالب شرکت امنیتی «بلاک واتر» طراحی و اجرا شده و حالا آمریکایی ها درصدد بسط این روش و توسعه شرکتهای امنیتی هستند.
این استاد دانشگاه آلمان در ادامه داد : بودجه ای که سفارت آمریکا در عراق خواستار شده و نیز برنامه افزایش غیر عادی کارکنان سفارت آمریکا در عراق و ... نشان می دهد، آنها برای حضور بلند مدت در عراق برنامه ریزی کرده اند.
وی با اشاره به گزینه های مختلف آمریکا برای تضمین بقای نظامیان این کشور در عراق گفت: اینکه گفته می شود، مشاوران آمریکایی برای آموزش ارتش عراق در این کشور باقی می مانند به این معناست که آنها تنها می خواهند عنوان را تغییر دهند، بدیهی است که کاخ سفید به این زودی ها عراق را ترک نخواهد کرد.
وی در پیش بینی رخدادهای آینده عراق گفت : به یقین عراق در 5 ماه پایانی مهلت توافقنامه امنیتی شاهد اقدامات تروریستی بیشتری خواهد بود و دولت عراق با بحرانها، تنشها و مشکلات روزافزونی روبرو می شود تا در نهایت به خواسته آنها تن دهد.
وی تصریح کرد: برنامه آمریکایی ها، ایجاد ناامنی با بهره گیری از اقدامات تروریستی و انفجارهای برنامه ریزی شده است. واقعیت این است که آمریکایی ها هرگاه با مخالفت مردم عراق خصوص ادامه حضور نظامیان خود مواجه می شوند، تلاش می کنند با ناامن کردن فضای عراق و بی ثبات نشان دادن این کشور ، حضور خود را توجیه کنند.وی تأکید کرد: بدیهی است که توافقنامه امنیتی موجود به دلیل فشار افکار عمومی و احزاب مخالف تمدید نخواهد شد، اما به احتمال بسیار زیاد با طراحی آمریکایی ها شکل آن تغییر خواهد کرد و توافق جدیدی بین دولت عراق و آمریکایی ها امضا می شود که در زمینه اختیارات، قدرت و تعداد نیروهای آمریکایی متفاوت با توافقنامه پیشین خواهد بود. 
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.