قدس آنلاین: معاون آموزش، پژوهش و فناوری سازمان جمعیت هلال‌احمر از سهم ۳.۲ درصدی خراسان رضوی در مأموریت‌های امداد و نجات در سطح کشور و افزایش ۵.۳ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی در خراسان رضوی خبر داد.

میزان مرگ و میر جاده‌ای در خراسان رضوی رشدی ۵.۳ درصدی داشته است

به گزارش قدس آنلاین، سیدحمید جمال‌الدینی در نشستی خبری با محوریت «بررسی ابعاد مختلف آموزش امداد و نجات در کشور» در سالن اجتماعات مرکز آموزش‌های تخصصی و میدانی جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی با اشاره به صحیح نبودن آمار آموزش دیدگان در حوزه کمک‌های امدادی در کشور اظهار داشت: در راستای سنجش بهتر میزان دقیق آموزش دیدگان تلاش شد تا از شاخص آمادگی خانوار در هنگام حوادث استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه در این شاخص ۱۵ آیتم مورد سنجش قرار می‌گیرد اضافه کرد: این شاخص که شامل مواردی همچون دانش خانوار، مهارت رفتاری، وجود کیف اضطراری و کمک‌های اولیه همراه باوجود نقشه اضطراری منزل بوده، در کشور ما از ۱۰۰ حدود ۹.۳ درصد است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری سازمان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تبدیل هسته‌های فرد محور به خانواده محور در اجرای طرح آموزشی «خادم» این سازمان در سطح کشور و در طول چشم‌اندازی پنج‌ساله یادآور شد: قرار است این طرح به‌صورت پایلوت در یک شهرستان از هر استان کشور انجام شود چراکه همه نقاط ایران از نظر نیازهای آموزشی با یکدیگر متفاوت هستند.

جمال‌الدینی با تأکید بر اینکه در فاز نخست این طرح ۱۳۰ تسهیل گر آموزش‌های لازم را دیده‌اند افزود: در فاز دوم قرار است ۲۵۰ خانوار آموزش‌های لازم را بگذرانند تا در طول برنامه و چشم‌انداز پنج‌ساله، ۲۵ میلیون خانوار ازلحاظ شاخص آمادگی در هنگام حوادث ارتقا پیدا کنند.

وی از سهم ۳.۲ درصدی خراسان رضوی در مأموریت‌های امداد و نجات در سطح کشور خبر داد و گفت: این استان، سهم ۵ درصدی در حوزه مأموریت‌های هلال‌احمر در بخش ترافیک را نیز به خود اختصاص داده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر کشور با تأکید بر اینکه هفت الی ۷.۵ درصد از درآمد ناخالص ملی هزینه حوادث انسان‌ساخت صرف‌نظر از عوارض طولانی‌مدت این نوع از حوادث می‌شود بیان کرد: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۸۴ کشته و بیش از ۳۱۳ هزار مصدوم ناشی از حوادث جاده‌ای در آمارهای کشور اعلام‌شده و این امر در خراسان رضوی بیش از ۲۵ هزار کشته و بیش از ۱۶ هزار مصدوم بوده است.

جمال‌الدینی با اشاره به قرارگیری بیش از ۷۰ درصد شهرها و روستاهای کشور در مسیر رودخانه‌ها اضافه کرد: علاوه بر اینکه بیش از ۷۵ درصد از پهنه خراسان رضوی ازلحاظ ریسک و خطر در پهنه متوسط به بالا قرار دارد، این استان هشت درصد از حوادث طبیعی همچون سیل و آب‌گرفتگی را نیز در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص آمارهای میانگین مرگ‌ومیر ناشی از حوادث مختلف در خراسان رضوی ادامه داد: باوجود کاهش ۱.۵ درصدی تعداد مرگ‌ومیر حوادث ناشی از رانندگی در جاده‌ها در کشور، خراسان رضوی ۵.۳ درصد در این خصوص افزایش داشته و حتی میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث کار نیز بالاتر از آمار کشوری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.