۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
کد خبر: 474650

شاید پیروزی دونالد ترامپ جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از هر کشور دیگری در آسیا بر کره جنوبی تاثیرگذار باشد که به شدت در شرایط موجود به اتحاد با واشنگتن نیاز دارد.

تاثیر انتخاب «ترامپ» بر کره جنوبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، تحولات در آمریکا در حالی رخ می دهد که کره جنوبی سال جاری میلادی را در هراس از آزمایش های مکرر هسته ای و موشکی بالستیک کره شمالی بسر برده است.
کره شمالی در سال 2016 میلادی دو آزمایش هسته ای انجام داد و بیش از 20 موشک بالستیک پرتاب کرد که طبیعتا نشانه هایی از افزایش تحرکات نظامی این کشور در شبه جزیره کره است.
این تحرکات که کره جنوبی آنها را تهدید و البته فزاینده خوانده، موجب شد تا این کشور با آمریکا برای استقرار سامانه موشکی پیشرفته «تاد» به توافق برسد.
ترامپ کسی که می گوید چنانچه کره جنوبی نیازمند چتر هسته ای آمریکاست باید هزینه آن را هم بپردازد و او در چنین شرایطی است که می رود تا سکان قدرت را در آمریکا در اختیار بگیرد.
او از جمله کسانی است که بارها ساختارهای اقتصادی کشورش با کشورهای آسیایی از چین گرفته تا ژاپن و کره جنوبی را مورد انتقاد قرار داد و با یکطرف دانستن آن اعلام کرد که در مسایل ارزی، این کشورها را تحت فشار قرار خواهد داد.
شاید به همین دلیل بود که پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از همان ساعات نخستین شوک جدی را به بازارهای سهام در آسیا از جمله در کره جنوبی وارد کرد.
او با به قدرت رسیدن در آمریکا نه فقط در زمینه اقتصادی بلکه در ساختارهای سیاسی و نظامی با کره جنوبی هم تحول ایجاد کرد و نهاد ریاست جمهوری کره و شورای امنیت ملی این کشور بی درنگ نشست فوق العاده تشکیل داده و خواستار ایجاد ساختاری شده اند که فورا با دولت جدید آمریکا به رهبری ترامپ وارد گفت و گو شود.
کره جنوبی و ژاپن به شدت در مقابل آنچه تهدیدهای کره شمالی و چین می دانند نیازمند وحدت نظامی با آمریکا هستند اما اظهارات جنجالی ترامپ آنها را نگران کرده است.
ترامپ می گوید که اگر قرار باشد آمریکا نیروهایش را از منطقه خارج کند بهتر است که کره جنوبی و ژاپن خود برای مقابله با کره شمالی سلاح هسته ای تولید کنند.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد: آنچه بیشتر نگران کننده است اینکه کسی از سیاست های ترامپ چیزی نمی داند و اصلا سابقه ای هم از او در این زمینه موجود نیست و این باعث سردرگمی سیاستگذاران کشورها از جمله کره جنوبی در تعامل با دولت آینده آمریکا شده است.
ترامپ بر این باور است که کره جنوبی هزینه کافی برای نظامیان آمریکایی نپرداخته است و نگهداری 28 هزار 500 نظامی آمریکایی هزینه بر است.
البته بر اساس آمار رسمی موجود هزینه استقرار این نظامیان در کره جنوبی در سال، 900 میلیون دلار است که هم اکنون نیمی از آن را کره جنوبی تقبل می کند و ظاهرا ترامپ می خواهد این کشور همه هزینه یا بخش اعظم آن را بپردازد.
در زمینه اقتصادی هم او سیاست های خاصی دارد و ظاهرا می کوشد از سیاست خارجی برای تقویت اقتصاد داخلی آمریکا استفاده کند که با این حساب کشورهای آسیایی باید در انتظار مناقشات اقتصادی با دولت ترامپ باشند که با شرکت ها و موسسات اقتصادی بهتر از دولت ها کنار می آید.
در مورد کره شمالی هم این احتمال می رود که بر اساس سوابق اظهارات ترامپ او به دنبال نوعی رفتار مسالمت جویانه در قبال این کشور باشد. او قبلا هم گفته است که اگر بداند پیشرفتی حاصل می شود حاضر است با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی وارد گفت وگو شود.
در چنین شرایطی که تهدیدهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و رسوایی دولت کره جنوبی را تهدید می کند و روی کار آمدن ترامپ بر متغیرهای نامعلوم و غیرپیش بینی شده می افزاید به نظر می رسد که سئول بیش از هر زمان دیگری برای تعامل با دولت این نامزد جمهوریخواهان تلاش کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.