قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : مدیرکل دامپزشکی گیلان از اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در یک‌هزار و ۳۲۵ روستای استان خبر داد.

اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی در بیش از ۱۳۰۰ روستای گیلان

سهراب عاقبتی با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل اظهار کرد: این طرح با مشارکت نیروهای سازمان بسیج سازندگی از سوم آذرماه جاری در گیلان اجرایی می‌شود.

وی نیوکاسل را بیماری مسری و ویروسی دانست و گفت: این بیماری با مرگ و میر ۱۰۰ درصدی در طیف وسیعی از گونه‌های پرندگان موجب ایجاد معضلات بسیاری برای صنعت طیور و روستاییان می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی گیلان واکسیناسیون طیور بومی را از راه‌های پیشگیری این بیماری عنوان کرد و افزود: برای مقابله با بیماری نیوکاسل واکسیناسیون طیور بومی موثرترین راه پیشگیری است.

وی اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی را رایگان خواند و تصریح کرد: این طرح به صورت سراسری در ۱۲ استان کشور برگزار می‌شود که در گیلان یک‌هزار و ۳۲۵ روستا با مشارکت سازمان بسیج سازندگی زیرپوشش طرح مذکور قرار می‌گیرند.

عاقبتی عامل بیماری نیوکاسل را ویروس پارامیکزو ذکر کرد و گفت: این ویروس به خوبی در جنین تخم مرغ رشد می‌کند و تکثیر می‌یابد و شش هفته پس از بین رفتن علائم کلینیکی بیماری، ویروس را در فضولات و اعضای درونی نمی‌توان یافت.

وی با بیان اینکه خطر انتقال ویروس توسط لاشه کشتاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده منشأ ویروس بوده و ویروس نیوکاسل نسبت به گرما فوق‌العاده حساس است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان پرندگان وحشی را منبع آلودگی و انتشار ویروس نیوکاسل دانست و یادآور شد: اسهال آبکی سبز رنگ و بدبو، از دست دادن اشتها، ناراحتی گیجی و خواب آلودگی، خروج ترشحات از بینی، صدای ناله و خس‌خس، تورم سر و گردن و... از جمله علائم بیماری نیوکاسل در طیور مبتلا است.

گفتنی است ، بال‌های طیور مبتلا به بیماری نیوکاسل آویزان شده و پاهای آنها روی زمین کشیده می‌شوند و از دیگر علائم این بیماری، حرکت به دور خود چینه‌دان پر و کشیده، تشنج، فلجی و در نهایت مرگ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.