قدس آنلاین: مدیر سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نزاجا گفت: آمریکا به گروه‌های تروریستی اجازه رشد و بازتولید می‌دهد.

آمریکا به گروه‌های تروریستی اجازه رشد و باز تولید می‌دهد
به گزارش قدس آنلاین، سعید حسن‌خانی در گردهمایی سیاسی سالانه فرماندهان و مسؤولان یگان‌های ارتش مستقر در مشهد که ظهر امروز در تالار رز مهمانسرای ثامن‌الائمه برگزار شد، در سخنانی با موضوع «روش تحلیل تحولات منطقه غرب آسیا» به اهمیت ژئوپولتیک منطقه خاورمیانه اشاره کرد و اظهار داشت: این منطقه از نظر انرژی، تنوع ادیان، دسترسی به آب‌های آزاد و ترانزیت اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌بایست در تحلیل تحولات آن به نکات زیر توجه کرد.

وی با تأکید بر اینکه تحولات خاورمیانه همیشه دارای روند بوده است، گفت: از دهه 1960 که نقشه تغییر خاورمیانه در دستور کار قدرت‌های جهان قرار گرفت به این نتیجه رسیدند که برای تغییر این نقشه نیازمند جنگ در منطقه هستند.

مدیر سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نزاجا با بیان اینکه ایجاد جنگ نیازمند بحران و بحران نیازمند تفرقه است، افزود: قدرت‌های جهان برای این جنگ‌افروزی عراق را به علت تنوع قومی و نژادی انتخاب کردند و پس‌ از آن با گسترش جنگ به کشورهای دیگر نظیر سوریه و لبنان در پی تغییر نقشه خاورمیانه بوده‌اند.

حسن‌خانی با اشاره به این سخن حسنین هیکل، روزنامه‌نگار شهیر مصری که می‌گوید «تحولات خاورمیانه پدیده‌های تصادفی نیستند و هر پدیده بخشی از یک طرح محسوب می‌شود» بر لزوم کلی دیدن درگیری‌ها در منطقه تأکید کرد و گفت: جریان‌های تکفیری در منطقه پیوسته در حال بازتولید هستند؛ هدف از ایجاد طالبان جنگ نیابتی با شوروی بود و پس‌ از آن القاعده و داعش شکل گرفت و اگر داعش در موصل از بین رود به شکل جدیدی در منطقه ظهور خواهد کرد.

وی گروه‌های تکفیری در سوریه را جایگزین‌های داعش در موصل عنوان و تصریح کرد: نسبت آمریکا و گروه‌های تروریستی همچون نسبت ماشین چمن‌زنی به چمن است که صرفاً لایه فرسوده چمن را از بین می‌برد و به چمن اجازه رشد می‌دهد؛ آمریکا نیز اجازه می‌دهد از درون گروه‌های تروریستی گروه‌های جدید رشد کنند و داعش را به خوب و بد تقسیم کرده است؛ داعش در سوریه خوب است و در عراق بد چراکه در عراق مانع رسیدن آمریکا به اهداف خود شده است.

مدیر سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نزاجا با تأکید بر اینکه گروه‌های تروریستی هیچ‌گاه از بین نخواهند رفت، گفت: در حال حاضر در دوران گذار ژئوپولتیک به سر می‌بریم و این دوران ویژگی‌های خاصی دارد ازجمله اینکه نظارت بر کشورها و کنترل آنها از سوی قدرت‌های جهان کم‌رنگ شده است و اینکه آمریکا از حمله عربستان به یمن بدون هماهنگی با این کشور گلایه‌منداست درنتیجه این مساله است.

حسن‌خانی افزایش رقابت میان کشورها برای ایجاد جای پای محکم در هندسه قدرت، حاکم شدن آنارشی و بی‌نظمی و ایجاد زمینه رشد و توسعه گروه‌های تروریستی، فراهم شدن زمینه عرض‌اندام گروه‌های قومی و نژادی و ناتوانی سازمان‌های جهانی در ایفای نقش را از دیگر ویژگی‌های این دوران برشمرد و افزود: اینکه عربستان در کمیته حقوق بشر سازمان ملل عضو شده است نشان می‌دهد که این سازمان حتی نقش نظارتی خود را هم ازدست‌داده است.

وی دیگر مشخصه این دوران گذار را درهم‌تنیده شدن تحولات خاورمیانه با جهان دانست و تصریح کرد: مساله جنگ‌زدگان سوریه به شمشیر داموکلسی برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است و امروز شاهد تبعات جنگ در سوریه در کشورهای اروپایی هستیم.

مدیر سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نزاجا پیچیده شدن تحولات، مدرن و سریع شدن آنها و تأثیرگذاری قواعد رسانه‌ای و استفاده گروه‌های تروریستی از فضای مجازی و انقلاب در این فضا را نمونه دیگری از ویژگی‌های دوران گذار ژئوپولتیک عنوان کرد و گفت: جریان‌های تروریستی به سمت هسته‌ای و سلولی شدن درحرکت هستند و بروز یک حادثه تروریستی در هر 48 ساعت بدون اینکه متولی خاصی داشته باشد پروژه «گرگ تنها» را تداعی می‌کند.

حسن‌خانی در پایان امواج حملات ناگهانی و بدون طرح و برنامه قبلی و هماهنگی میان گرگ‌های تنهای داعش و سرویس‌های تبلیغاتی این گروه‌های تروریستی را از دیگر ویژگی‌های دوران گذار برشمرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.