قدس آنلاین – علی پور: مدتی است که در فضای مجازی از درخشانترین ماه در امشب یاد می شود که در طول ۷۰ سال اخیر بی نظیر است .

رابطه نورافشانی ماه و زلزله را نمی توان تأیید کرد

این تصویر با وجود زیبایی با شکوهش  نگرانی هایی را به همراه داشته است. به خصوص آن که برخی  از محققان جهان معتقدند بین وقوع  زلزله های  مخرب و جزر و مد ماه ارتباط معنا داری وجود دارد. چنانکه گفته می شود این حوادث اغلب  در آغاز یا میانه ماه اتفاق افتاده است.
پروفسور بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی ایران در این باره گفت : براساس رصدهای انجام شده ۱۴ نوامبر که قرار بوده درخشانترین چهره ماه در آسمان ظاهر شود ۲۰ زلزله در کشور اتفاق افتاده که بزرگترین آنها در  تبریز به قدرت ۴ ریشتر بوده است. همچنین در خوزستان نیز که پیش از این تجربه وقوع زلزله وجود نداشت شاهد وقوع آن بودیم که به نظرم مسأله خاصی محسوب نمی شود.
وی افزود: البته تصوراتی در زمینه تأثیر ماه بر وقوع زلزله مطرح  می شود که بررسی های متعددی که توسط گروههای محقق متعدد انجام شده در کشورما این مسأله را تأیید نمی کند.  بنابراین چنین نظریه هایی نیاز به بررسی های جدی تر دارد.
گفتنی است :در دو روز گذشته رسانه ها از وقوع دو زلزله  ۴/۷ ریشتری در نیوزیلند  و۲/۶ ریشتری در آرژانتین  با احتمال سونامی خبرداده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.