قدس آنلاین-شهرکرد-لیلا احمدی: با توجه به سرد شدن هوا احتمال شیوع بیماری هایی مانند VHS در استان نیز وجود دارد که باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

دلالان و کسانی که دستی در مزارع ماهی استان دارند مزارع را آلوده می کنند

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در سفر یک روزه به استان با رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیر کل دامپزشکی و  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دیدار کرد.

قاسم رضائیان زاده گفت: با توجه به سرد شدن هوا احتمال شیوع بیماری هایی مانند VHS در استان نیز وجود دارد که باید تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گفت: مدیریت بیماری های آبزیان که برجسته‌ترین فعالیت دامپزشکی استان برشمرده می شود و هرچقدر تلاش کنیم باز هم برای کنترل بیماری ها نمی توانیم کار موثری انجام دهیم زیرا بستر ایجاد شده در این مزارع این اجازه را به ما نمی دهد.
وی افزود: در استان تیم خوبی در آزمایشگاه مرکز تشخیص بیماری ماهیان سردآبی وجود دارد که با دقت کار تشخیص بیماری های ویروسی و باکتریایی ر ا بررسی می کند، در این حوزه برای تجهیز دستگاه ریل تایم پی سی آر از طرف سازمان دامپزشکی کشور کمک های خوبی شده که امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان برای ادامه کار کمک های تکمیل کننده ای صورت گیرد.
وی تصریح کرد: دامپزشکی بسیار مظلوم است چون نمی گذارد بیماری در سطح جامعه شیوع پیدا کند و در صورتی که بیماری حادث شد آن موقع مسئولین متوجه می شوند که دامپزشکی چه وظیفه ای داشته و چرا کوتاهی کرده است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور  در ادامه گفت: دامپزشکی بی سرو صدا خدماتش را ادامه می دهد و شعاع خدماتش بسیار وسیع است ، در صورتی که بیماری در مزارع پرورش ماهی به وجود آید شاید تا چند میلیارد خسارت وارد می کند.
در ادامه  حبیب الله وفائی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان ضمن خیر مقدم و تشکر از تدابیر و کارهای که دامپزشکی انجام می دهد گفت: شیلات و آبزیان در پنج اولویت توسعه استان قرار دارند که نگاهمان به آن کاملا اقتصادی و اجتماعی است.
وفائی افزود: مسائل توسعه استان را وظیفه خود می دانیم و نمی گذاریم سلامت جامعه به خطر بیافتد و هر کاری را انجام می دهیم تا مردم از خدمت دامپزشکی استفاده نمایند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور  در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: دلالان و کسانی که دستی در مزارع ماهی استان دارند مزارع را آلوده می کنند و امکان پاک شدن آن را از بین می برند.
وی مسیر سبزکوه را با 180 واحد پرورش در یک منطقه منحصر به فرد برشمرد و گفت: در صورتی که تلاش کنیم می توانیم بیماری های آبزیان را با اقدامات موثر ریشه کن کنیم.
رضائیان زاده افزود: در سال گذشته 58 کانون بیماری VHS در کشور داشتیم و با عملکردمان در سال جاری می خواهیم از ورود بیماری پیشگیری نماییم و در کوتاه ترین زمان باید آبزی پروران را با خودمان همراه کنیم.
وی آموزش، حفرچاهک و اشعه یو وی نسبت به ضدعفونی آب ورودی مزارع را مهم برشمرد و گفت: این می تواند تا 80 درصد از بیماری را از بین ببرد.
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: قوانین علمی هست ولی اجرایی نیست تا بتوانیم برنامه عملیات اجرایی برای آن در نظر بگیریم.

ذبیح الله غریب مسائل و مشکلات در این حوزه را برشمرد و گفت: در بعضی مکان ها حتی حریم رعایت نشده و مزارع پشت سر هم قرار گرفتند و کار بسیار مشکلی در پیش است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.