سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) گفت که حجم نمونه گیری انجام شده در فوتبال طی ماه های گذشته چندین برابر دیگر رشته هاست طوریکه 30 درصد کل نمونه گیری ها مربوط به فوتبال است.

 30 درصد نمونه‎گیری‎ها از فوتبال است/ چند پرونده دوپینگی دردست بررسی داریم

به گزارش قدس آنلاین، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) به واسطه برگزاری بازی های المپیک و لزوم کنترل دوپینک کاروان اعزامی به این بازی ها، ماه های پرکاری را پشت سر گذاشت. این در حالی است که در کنار برگزاری اردوهای آماده سازی، برگزاری رقابت های باشگاهی در رشته های مختلف نیز آغاز شده و همین موضوع نیز حجم کار افسران نادو را بیشتر کرده است.

تقویم کاری نادو برای اساس سال میلادی است، این نهاد ضد دوپینگ پیش بینی کرده بود که همزمان با آغاز سال میلادی 2016 یعنی از 16 آذرماه سال گذشته تا پایان این سال که 16 آذرماه امسال می شود، 1200 نمونه از ورزشکاران رشته های مختلف در جریان اردوها و مسابقات مختلف بگیرد. این در حالی است که تا به امروز که حدود دو ماه تا اتمام سال میلادی 2016 فاصله باقی است، 1074 نمونه گیری انجام شده و با این حساب احتمال اینکه تعداد کل نمونه گیری ها در پایان سال از حد پیش بینی شده، بیشتر شود، خیلی زیاد است. 

رامین طباطبایی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در گفتگو با قدس آنلاین آماری از فعالیت های این نهاد در رابطه با نمونه گیری ها اعلام کرد.

* از فعالیت های نادو چه خبر؛ فعالیت های نادو به لحاظ نمونه گیری ها از ورزشکاران به چه صورت پیش می رود؟
- تقریبا از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم. پیش بینی ما این بود که امسال با توجه به بازی های المپیک و خیلی از رویدادهای جهانی و آسیایی دیگر 1200 تست از ورزشکاران رشته های مختلف داشته باشیم در حالیکه تا به امروز 1074 تست دوپینگ گرفته ایم. قطعا روند نمونه گیری ها طی دو ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت و با این حساب احتمال اینکه تعداد کلی نمونه گیری ها از 1200 نمونه بیشتر شود، زیاد است.

* ورزشکاران چه رشته هایی بیشتر مورد تست دوپینگ قرار گرفته اند؟ اصلا ملاک شما برای حضور در محل برگزاری اردو یا مسابقات چیست؟
- به هر حال پرخطر بودن و کم خطر بودن یک رشته به لحاظ میزان گرایش ورزشکارانش به دوپینگ و آماری ارائه شده از سوی وادا برای مان اهمیت زیادی دارد. سابقه ارتکاب به دوپینگ در برخی رشته ها زیاد است، بنابراین ورزشکاران این رشته ها را خیلی زیاد زیر ذره بین قرار می دهیم. ضمن اینکه المپیکی بودن رشته یا حضور آن در فهرست رشته های بازی های آسیایی نیز جزو اولویت مهم برای نمونه گیری است.

* در کل چه رشته هایی را از ابتدای سال میلادی جاری برای نمونه گیری مد نظر قرار داده اید؟
- تقریبا طی این مدت از ورزشکاران همه رشته ها نمونه گیری شده است اما تعداد کلی تست های فوتبال خیلی بیشتر از دیگر رشته ها است. می توان گفت نمونه گیری های انجام شده در این رشته دو برابر وزنه برداری و کشتی است که خیلی بیشتر از دیگر رشته ها از ورزشکاران شان تست دوپینگ گرفته می شود.

* می توانید آمار دقیقی در این زمینه ارائه دهید؟
- بله؛ از ابتدای سال میلادی جاری 300 نمونه گیری از فوتبال شده است. وزنه برداری و کشتی به ترتیب 144و 143 تست دوپینگ داشتند. از تکواندو هم 32 نمونه گیری شده است. اینها رشته هایی هستندکه بیشتر حجم نمونه گیری را داشتند.

* دلیل حجم بالای نمونه گیری در فوتبال چیست؟
- به هر حال رقابت های لیگ برتر از خیلی وقت پیش شروع شده است ضمن اینکه رقابت های فوتبال ساحلی و فوتسال را هم داشته ایم. تعدد برکزاری مسابقات در فوتبال خیلی زیاد است و این حجم بالای نمونه گیری نیاز است. در کل 30 درصد مجموع فعالیت های نادو برای نمونه گیری مربوط به فوتبال است.

* از مجموع 1074 نمونه گیری انجام شده، چند نمونه مثبت بوده است؟
- تا به امروز 19 نمونه مثبت از رشته های بسکتبال، والیبال، شنا، تیراندازی، جودو، ووشو، واترپلو، دوچرخه سواری، وزنه برداری، هندبال، دوومیدانی، فوتبال ساحلی و فوتسال داشته ایم که پرونده آنها با اعلام مدت زمان محرومیت ورزشکاران متخلف بسته شده است. البته چند پرونده هم در دست بررسی داریم. نتایج آنها به تازگی به دست مان رسیده اما هنوز رای نهایی صادر نشده است. همچنان در مرحله بررسی پرونده ها هستیم.

* تا پایان سال میلادی چند نمونه دیگر گرفته می شود؟
- مشخص نیست؛ هر جا لازم باشد برای نمونه گیری اقدام می شود اما فکر می کنم از 1200 نمونه پیش بینی شده فراتر برویم.

* آمار فعالیت های 2016 نادو به وادا اعلام رسمی می شود؟
- بله؛ قطعا در پایان سال میلادی آمار نمونه گیری ها و نتایج آن به وادا اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.