گروه "جامعه " قدس آنلاین/ " همیشه با خود فکر می کردم چکونه می توانم به مردم سرزمینم خدمت کنم و فرد مفیدی باشم تا روزی از من به نیکی یاد کنند. روزی مشغول رانندگی بودم و به رادیو گوش می دادم. مجری فرمایشی از امام علی (ع) نقل کرد که " چه سکوتی دنیا را فرا می گرفت اگر هر کس به اندازه عملش صحبت می کرد". به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. کنار جاده ترمز زدم و حدود یک ساعت فکر کردم. به خود گفتم من همیشه به عنوان معلم دانشگاه حرف زده اما حالا دیگر نوبت عمل است. پس تصمیم گرفتم کاری کنم؛ اما کاری که تکراری نباشد ..."

دیگر سوء پیشینه مانع اشتغال نخواهد بود!

شرکت ارمغان چاشنی توس با برند معروف زیتون آرشیا یکی از واحدهای صنعتی فعال در زمینه صنایع غذایی است که از سال 1383 با هدف ترویج مصرف زیتون و فرآورده های در شهر مشهد تاسیس شد و توانست طی این سال ها توانست به توانمندی و کسب افتخارات ارزشمندی برسد. در حال حاضر 400 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند. اما آنچه این شرکت را از واحدهای مشابه متمایز می کند تنها کیفیت محصولات نیست بلکه هدف مقدسی است که آقای دکتر علیرضا نبی؛ مدیر این مجموعه صنعتی به آن اندیشید و به خوبی جامه عمل پوشاند.

انگیزه کارآفرینی برای رنج کشیدگان جامعه

جرقه ارائه خدمت به مردم با شنیدن حدیثی از امیرمؤمنان (ع) در ذهن این کارآفرین نمونه شکل گرفت و مصمم شد کاری انجام دهد تا در کنار کمک به ارتقای کشور تکراری هم نباشد زیرا وی عقیده دارد تکرار محکوم به شکست است. پس از شکل گیری ایده تاسیس یک واحد صنعتی، در ابتدا تصمیم به استخدام معلولان  گرفت اما از آنجا که کارآفرینان دیگری چنین طرحی را عملی کرده اند از آن منصرف شد. پس به فکر استخدام زنان سرپرست خانوار افتاد چون به خوبی می دانست این افراد نیاز به حمایت و کمک ویژه ای دارند و از طرفی هم معتقد است که احترام به زنان می تواند زمینه ساز رشد و ارتقای جامعه گردد.

دکتر نبی آن دسته از بانوانی که به رغم وجود مشکلات گوناگون و فقر مانند طرد شوهر، ازدواج با اتباع بیگانه و... همچنان به فرزندانشان عشق می ورزند و در فکر ساخت زندگی هستند، هسته مرکزی نیروهای واحد تولیدی می داند. البته زنان بی سرپرست یا آنها که شوهرانشان به حبس محکوم شده بودند نیز در زمره نیروهای جذب شده قرار گرفتند که ویژگی مشترک همه آنها حفظ زندگی آبرومندانه و حمایت از فرزندان بود.

وی که سابقه سال ها تدریس در دانشگاه های مختلف را دارد خانم ها را بهترین نیروهای کار  می داند زیرا باهوش، پرتوان، وفادار خلاق، وفادار و متعهد هستند و هوش عاطفی آنها چندین برابر مردان است. به مسئولان و کارفرمایان توصیه می کنم از این ظرفیت استفاده کرده و با امکان بروز استعدادهای خانم ها شرایط پیشرفت و ارتقای جامعه را فراهم آورند.

از زنان سرپرست خانوار تا زندانیان آزاد شده و افراد دارای سوء پیشینه

شوهران بعضی از زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف زندانی بودند. با گذشت چند سال از استخدام آنها و کسب نتایج خوب تصمیم گرفت در طرح توسعه کسب و کار از زندانیان جرائم غیر عمد حمایت کند. پس برای تعدادی از شوهران این خانم ها زمینه اشتغال ایجاد کرد اما موضوع را با خیرین نیز مطرح نمود تا برای اجرای طرح های توسعه از کمک های بیشتری برخوردار باشد. خوشبختانه پس از توافق با یکی از موسسات خیریه قرار شد زندانیان جرائم غیر عمد را پس از آزادی به واحد تولیدی دکتر نبی معرفی شده تا به عنوان نیروی کار استخدام گردند.

البته گروهی دیگر از نیروها  توسط قوه قضائیه معرفی می شوند که ساکنان مناطق جرم خیز هستند. خوشبختانه با انعقاد تفاهم نامه با ستاد پیشگیری از جرم قوه قضائیه، زندانیان انتخابی به صورت زندان باز روزها در کارخانه مشغول به کار بوده و شب ها به زندان باز می گردند. گروهی از آنها هم با کسب رضایت شاکی یا پس از اتمام دوره محکومیت هنوز هم در این مجموعه مشغول هستند.

گرچه شاید انتخاب نیروی کار از میان مجرمان و زندانیان کار عجیب و حتی غیر ممکنی به نظر برسد اما دکتر نبی که سال ها به عنوان مشاور در کمپ های مخصوص زندانیان فعالیت داشته معتقد است که کار به انسان ها عزت نفس، هویت، شخصیت و غیرت می دهد و احتمال تکرار اشتباه در فردی که کار داشته باشد و محترم شمرده شود به حداقل می رسد. وی مجرمان را افرادی با روح بیمار می داند و هر هفته جلسات مشاوره ای با حضور اساتید حوزه روانشناسی و مشاوره در کارخانه برگزار می شود.

شرایط استخدام نیرو

نخستین شرط استخدام در واحد تولیدی دکتر نبی این است که نیروها می توانند حداکثر پنج سال در آنجا مشغول به کار باشند و به محض رسیدن به توانمندی باید بروند تا افراد نیازمندی دیگری جایگزین آنها شوند. شرط بعدی نظم است زیرا این فعالیت اقتصادی بدون نظم به هم می ریزد. شرط سوم نداشتن لغزش است یعنی با هرگونه ارتباط غیرمتعارف و استعمال دخانیات به شدت برخورد می شود.

 البته این مدیر موفق برای تک تک کارکنان جشن تولد ترتیب می دهد و بزرگ ترین جشن را نیز به روز زن اختصاص می دهد. وی همواره سعی دارد تا مطابق موازین انسانی و اخلاقی با آنها رفتار شود زیرا معتقد است که انسان ها تشنه محبت اند.

هیچ یک از این اصول تقلید از جایی نیست بلکه پیشنهاد نیروهای اتاق فکری است که  به مدیر ارائه شده و با هم آنها را اجرا می کنند. در این کارخانه فضای صمیمی حاکم است و دکتر نبی کارگران را با عنوان " بچه ها" خطاب می کند، هفته ای دو بار در سالن تولید حاضر می شود، با نیروها صحبت و درد و دل می کند، در جمع آنها ناهار می خورد، حتی زمین را هم تمیز می کند تا مرزها را از میان بردارد.

اشتغال تا رسیدن به توانمندی

دکتر نبی که دکترای اقتصاد بین الملل دارد در این واحد تولیدی دستگاه هایی در نظر گرفته که نیاز به نیروی انسانی دارد که این نکته تاثیر مهمی در جذب نیرو خواهد داشت. همچنین صندوقی برای کارکنان تاسیس کرده تا بتوانند برای خود سرمایه گذاری کنند. آنها پس از حداکثر پنج سال کار می توانند با سود حاصل از این صندوق به توان مالی و خودکفایی برسند و به خوبی مخارج زندگی خود و خانواده را تامین کنند.

 جالب اینجاست که پول را بایکوت نگه نمی دارند بلکه این مدیر دلسوز زمینه تجارت با این مبالغ را ایجاد کرده است. وی معتقد است که این افراد به خصوص خانم ها رنج فراوان کشیده اند و باید شرایطی برایشان فراهم کرد تا پشتوانه ای برای آینده و سالمندی خود داشته باشند. البته بعضی از خیرین نیز در این کار خداپسندانه سهیم هستند و علاوه بر کمک به صندوق، سود حاصل از این سرمایه گذاری را هم به آنها می بخشند.

و کلام پایانی اینکه... ه.

دکتر نبی خاطر نشان می کند که زندانیان آزاد شده بر خلاف تصور عموم افراد خطرناکی نیستند و وی در این سال ها خطایی از آنها ندیده است. عقیده دارد آنها انسان های زمین خورده ای هستند که باید دستشان را گرفت و بلند کرد. همچنین به خاطر داشته باشیم که بعضی از زندانیان جرائم غیر عمد به دلیل نقص قوانین زندانی می شوند به شرارت.

به امید روزی که همه کارفرمایان، مدیران و مسئولان جامعه چنین نگرشی برای پیشرفت و ارتقای میهن عزیزمان داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.