مشهد-روستاهای«رزداب» و «خیرآباد» در بخش سلامی از توابع شهرستان خواف در خراسان رضوی چند سالی است که با مشکل تأمین آب شرب مواجه هستند و چشمان ساکنانش را در حسرت رسیدن تانکر آب به انتظار گذاشته است.

آبرسانی قطره چکانی پاسخگوی عطش روستائیان خواف نیست/صف هایی که به سراب ختم می شود

قدس آنلاین-سلامی – ابراهیم بای: آن گونه که پیداست خشکسالی‌های پی درپی طراوت زندگی را از بسیاری از روستاییان گرفته و در شرایط کنونی که مایه حیات بشری از این منطقه محروم رخت بسته است.

روستای خیرآباد با ۱۳۰۰ نفر جمعیت و روستای رزداب با دو هزار نفر جمعیت باید در صف آبرسانی سیار باشند و متأسفانه بی توجهی مسؤولان و آبرسانی با تانکر گلایه مردم این روستاها را در بر داشته است.

عامری، یکی از اهالی روستای خیرآباد در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: اهالی این روستا از کمبود آب رنج می‌برند و باید در طول روز چند ساعت را در صف آب شرب باشند تا آب آشامیدنی سالمی برای زندگیشان فراهم کنند.

تیموری، یکی دیگر از روستاییان ، اظهار داشت : نبود آب آشامیدنی در روستا باعث شده مردم دچار سردرگمی شوند و در بعضی مواقع باعث درگیری مردم شده است. عزیزی، یکی از ساکنان روستای رزداب نیز می‌گوید: بر اثر خشکسالی‌های پی در پی، چشمه روستا خشک شده و درختان چندین ساله نیز از بین رفته و نبود آب اشامیدنی و دیگر مشکلات و کمبودها باعث مهاجرت جوانان این روستا به شهرها شده است.

۵ سال خشکسالی

دهیار روستای خیرآباد نیز در این باره بیان داشت: بیش از پنج سال است که به دلیل خشک شدن چاه تأمین آب این روستا، آبرسانی به مردم با تانکر صورت می‌گیرد که در طول شبانه روز کمتر از یک ساعت آب داشته واین موضوع باعث اعتراض شدید مردم شده است.

جعفری افزود: نبود آب مورد نیاز برای استحمام و تأمین آب مردم با تانکر در این روستا، مردم را با نگرانی دچار شدن به بیماری‌ها مواجه کرده و وعده‌های مسؤولان برای آبرسانی به روستا از مجتمع سده تاکنون محقق نشده است.

آبرسانی قطره چکانی

رئیس شورای اسلامی روستای خیرآباد هم گفت: روزانه تنها ۲۰ هزار لیتر آب توسط اداره آبفای شهرستان خواف به روستا آورده می‌شود که پاسخگوی نیاز مردم نبوده و بقیه آب مورد نیاز خود را از چاه‌های کشاورزی سلامی تأمین می‌کنند که با ورود دام‌ها به روستا در زمستان، این کار امکان پذیر نیست.

عضو شورای اسلامی روستای رزداب نیز با اشاره به اینکه این روستا دومین روستای پرجمعیت در بخش سلامی است، خاطرنشان کرد : نزدیک به چهار ماه است که با نبود آب مواجه هستیم که در بعضی از روزها یک تانکر و در بعضی روزهای دیگر دو تانکرآب به روستا می‌آید که تانکرهای آبرسان به اندازه کافی نبوده که این موضوع بحران مردم روستا را دوچندان کرده است.

سلطانی ادامه داد: متأسفانه به علت نبود آب آشامیدنی، بعضی از کودکان به بیماری دچار شده و استحمام و انجام امور زندگی مردم با مشکل روبه رو شده است.

 رودی، رئیس شورای اسلامی روستای رزداب هم می‌گوید: تانکرهای آب در بعضی مواقع شب به روستا می‌آیند که مشکلات زیادی برای مردم به وجود آورده و گاهی به بعضی از روستاییان آب آشامیدنی نمی‌رسد.

 وی تصریح کرد: جهت تأمین آب شرب روستا باید چاه عمیق حفر کرده یا اینکه از چاه آب شرب روستای سراب برای روستای رزداب لوله کشی شود ، تا مشکل برطرف شود که از مسؤولان تقاضا داریم هرچه سریع‌تردر این خصوص چاره‌ای بیندیشد.

لوله های بی آب

بخشدار سلامی هم در این زمینه خاطرنشان کرد: حدود یک ونیم سال است که لوله گذاری از مجتمع سده تا روستای خیرآباد انجام پذیرفته که یک هفته است پیمانکاری که کارش را به دلیل نبود اعتبار تعطیل کرده بود، با تأمین اعتبار شروع به کار کرده است.

جعفر رضوانی افزود: مجوز حفر چاه نیز از آب منطقه‌ای گرفته شده است و ان‌شاءالله طبق گفته مسؤولان اداره آبفای روستایی و پیمانکار، تا یکی دوماه آینده پروژه انتقال آب از مجتمع سده به روستای خیرآباد به بهره برداری خواهد رسید.

وی در مورد نبود آب آشامیدنی در روستای رزداب نیز بیان داشت: از آنجایی که تنها یک سال است شبکه آب روستای رزداب تحویل اداره آبفای روستایی شهرستان شده و تاکنون تحویل شورای روستا بوده است ، پروژه تأمین آب با اعتباری که در تملک دارایی و ماده ۱۸۰ اختصاص داده شده ، تا حدودی برطرف خواهد شد.

بخشدار سلامی تصریح کرد : تأمین آب مورد نیاز مردم روستا برنامه‌ای کوتاه مدت است که برنامه‌ای میان مدت و بلند مدت برای رفع این مشکل به صورت اساسی را آبفای روستایی شهرستان خواف در دست تهیه دارد که امیدواریم هر چه زودتر کار اجرایی آن آغاز شود.

کمبود اعتبار

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان خواف ، گفت : تأمین آب شرب روستای خیرآباد با یک چشمه و یک حلقه چاه دستی بوده که به علت خشکسالی ، چشمه خشک شده و چاه نیز کم آب شده است.

عبدیان اظهار داشت : جهت رفع این مشکل اجرای خط انتقال از مجتمع سده به روستای خیرآباد مورد مطالعه قرار گرفت و کار در مرحله اجراست که با توجه به حجم بالای عملیات اجرایی، با هماهنگی‌های انجام شده و تخصیص اعتبارات لازم نسبت به تکمیل عملیات اقدام و مشکل کم آبی روستای خیرآباد رفع خواهد شد.

رئیس اداره آبفای روستایی خواف درباره مشکل آب روستای رزداب، اظهار داشت: منبع تأمین آب این روستا چشمه است که جهت رفع این مشکل، چشمه مورد نظر درحال بهسازی است و ان‌شاءالله آذر ماه کار به اتمام خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری کرد با تأمین به موقع اعتبارات و مساعدت مردم در صرفه جویی و استفاده بهینه از این نعمت الهی بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.