ساری – نیکوکاری از جمله مفاهیم ارزشمندی ست که در آموزه های دینی به خصوص قرآن کریم، مورد توجه قرارگرفته و به آن سفارش شده است.

یک قرن نیکوکاری

قدس آنلاین - حسین احمدی: احسان، کارکردهای زیادی در عرصه های فردی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی داشته و مؤمنان صاحب اندیشه در هر عصر و نسلی، تلاش نموده اند خود را به ویژگی آراسته سازند.

احسان و نیکوکاری باعث تعدیل ثروت در جامعه شده و نظام طبقاتی را از بین می برد. دوستی و صمیمیت را بین افراد جامعه ایجاد کرده و در نتیجه سعادت و عاقبت به خیری در دنیا و آخرت را تضمین می نماید.

یکی از این مردانِ نیکوکار سرزمین مازندران، مرحوم "سید حسین فلاح نوشیروانی" است. مردی که بخش اعظمی از ثروت خود را در امور خیریه، کمک به مستمندان، ارتقا سطح بهداشت، رفاه، آموزش و امور مذهبی هزینه کرده است.

روستا زاده وارسته و خودساخته ای که از خانواده ای کشاورز و دامدار برخاست و توانست با پشتکار، در زمینه کسب و تجارت، به موفقیت های شگفت انگیزی دست یابد و در هر کجای ایران عزیز، ردپای مهربانی اش دیده شود.

مرحوم فلاح نوشیروانی، نیکوکاری را از زادگاهش "نوشیروان کلا" در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی بابل آغاز کرد و به سراسر کشور کشاند و بعد از ۴۵ سال از درگذشتش، این نیکوکاری همچنان ادامه دارد و فرزندانش با تشکیل "بنیاد نیکوکاری نوشیروانی" ادامه دهنده راه پدر هستند.

چراغی که هرگز خاموش نشد

برای تهیه گزارشی از بنیاد نیکوکاری نوشیروانی، گفتگویی را با فرید نوشیروانی مدیرعامل این بنیاد انجام دادیم.

فرید که برادرزاده مرحوم نوشیروانی می باشد، پس از درگذشت این خیّر بزرگ مازندرانی، کلیه فعالیت های این بنیاد را زیر نظر فرزندان مرحوم دنبال نمود تا فعالیت های عام المنفعه این بزرگمرد، برزمین نماند.

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری نوشیروانی می گوید: این مرحوم سه فرزند دارد که بعلت سکونت در خارج از کشور، مدیریت این مجوعه را به بنده واگذار نمودند.

دکترهما فرزند بزرگ شان ۸۰ سال داشته و دانش آموخته دکترای روانپزشکی از انگلستان می باشد و ضمن تدریس در دانشگاه های مشهد و تهران، سالها بصورت رایگان در کهریزک کار می کردند. دکتر وحید ۷۵ ساله، دکترای اقتصاد از آمریکاست و سالها در دانشگاه شهید بهشتی تهران تدریس می کرد و از مدیران سازمان ملل و فعال در اقتصاد خاورمیانه می باشد. همچنین مهندس حمید ۷۸ ساله نیز فوق لیسانس مهندسی برق از انگلستان است.

وی می افزاید: فرزندان مرحوم نوشیروانی اعتقاد دارند: "چراغی که پدر برافروخت، هرگز خاموش نخواهد شد".

فرید نوشیروانی با اشاره به اینکه عمویش متولد ۱۲۸۱بوده و در ۲۳ اسفند ۱۳۵۰ در اثر بیماری فوت می کند، ادامه می دهد: ایشان در افتتاح هیچ یک از اقدامات شان شرکت نمی کرد و فقط در یک مورد و آن هم در مراسم آغازبکار هنرستان نوشیروانی که با حضور نخست وزیر وقت برگزار شد، شرکت کرد.

دلیل حضورشان در آن افتتاحیه هم عدم اجرای تعهد مسولین نسبت به تجهیز و خرید ماشین آلات هنرستان مذکور بود و اجازه نداند آن هنرستان افتتاح شود تا اینکه از نخست وزیر، قول انجام تعهدات را گرفتند.

نیکوکاری به وسعت ایران

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری نوشیروانی می گوید: مرحوم نوشیروانی نیکوکاری را از روستایشان " نوشیروان کلا" آغاز نمود و در سال ۱۳۱۹، دبستانی را در آنجا احداث کرد. این دبستان به حدی بزرگ بود که با حضور وزیر فرهنگ آن زمان افتتاح شد و بعدها در زمین های اطراف آن دبستان، ۴ مدرسه دیگر و یک درمانگاه ساخته شد.

مرحوم نوشیروانی مسجدی بنام امام حسن مجتبی(ع) هم در روستایشان ساختند که آرامگاه ساده شان هم در حیاط همان مسجد برپا شده است.

فرید نوشیروانی یادآور می شود: حتماً نام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را شنیده اید. دانشگاهی که در سال ۱۳۴۸ با اهدا ۱۶ هکتار زمین و ۱۱ هزار مترمربع فضای آموزشی توسط مرحوم نوشیروانی تاسیس شد و در سال ۱۳۵۲ تحت نام "مدرسه عالی تربیت دبیر فنی نوشیروانی" اقدام به جذب دانشجو کرد.

وی می افزاید: نیکوکاری های مرحوم نوشیروانی در سراسر ایران گسترش داشت و در استان هایی همچون گلستان، خراسان، تهران، یزد، آذربایجان، ردپای مهربانی شان دیده می شود.

مرحوم نوشیروانی علاوه بر ساخت مدرسه و مراکز درمانی در جای جای کشور، ساختمان بیماران جذامی در مشهد، دو کارخانه قند در خوی و ارومیه، آب انبار در یزد، چای عمیق و کارخانه روغنکشی در کردکوی و کارخانه های پنبه پاک کنی در گنبد و گرگان را احداث کرده است.

بنیادی برای فردا

فرید نوشیروانی در رابطه با تاسیس بنیاد نیکوکاری نوشیروانی می گوید: در سالهای آخر عمر که در بستر بیماری بودند، نگران ادامه کارهای خیرخواهانه شان بودند و با دست نوشته خودشان، تاسیس این بنیاد را از فرزندان شان خواستار شدند و بنیاد نیکوکاری نوشیروانی دو سال پس از فوت شان در سال ۱۳۵۲ شروع بکار نمود.

در آیین نامه این بنیاد آمده است که کسی حق شرکت در موضوعات سیاسی را نداشته و نباید از راه نامشروع، درآمدی برای خیریه کسب گردد.

وی ادامه می دهد: بنیاد نیکوکاری نوشیروانی بازسازی و نوسازی اماکنی را که طی سالهای گذشته ساخته شده بود را بعهده گرفت و هم اکنون کمک به بیماران صعب العلاج را در دستور کار خود داشته و ۳۸ دانشجویی که بضاعت مالی ندارند را تحت پوشش دارد.

وی با اشاره به اینکه همه اماکن ساخته شده توسط ایشان در قبال یک شاخه نبات به ارگان ها و سازمان های ذیربط هبه شده است، می گوید: مرحوم نوشیروانی در سال ۴۵ پرورشگاهی را در بابل احداث و در کنار آن یک مدرسه دایر می کنند تا کودکان بی سرپرست همگام با سایر بچه ها ادامه تحصیل دهند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این پرورشگاه به موسسه خیریه نگهداری معلولان ذهنی تغییر ماهیت داده و هم اکنون بصورت هیات امنایی و تحت نظارت سازمان بهزیستی، بیش از ۲۰۰ معلول را تحت پوشش دارد.

واقف نمی میرد

فرید نوشیروانی از اینکه توانسته مسیر نیکوکاری را ادامه دهد، خرسند است و می گوید: با به ثمر نشستن کارها، خستگی را فراموشم می کنم و از خدا سپاسگزارم که مرا در این مسیر قرار داده است.

وی در پایان می گوید: مرحوم نوشیروانی در روزهای پایانی حیات شان وصیت نمودند برای درگذشت شان مراسمی برگزار نشود و ۳۰ تن برنج میان نیازمندان توزیع و هزینه عزاداری ایام محرم در مسجد روستایشان پرداخت گردد که این سفارش، همچنان انجام می شود.

و از آن زمان به بعد، هرساله در مراسم سالگردشان سبدغذایی برای نیازمندان تهیه و دراختیارشان قرار می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.