۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
کد خبر: 477855

ساری- با توجه به سرمای بی سابقه و بارش برف شدید طی چند روز گذشته در مازندران، پیش بینی خسارت به محصولات باغی از جمله مرکبات همچون خسارات دو سال پیش برف در غرب استان دور از ذهن نبود.

طی روزهای گذشته مدیران جهادکشاورزی اظهار کردند نگرانی از بابت خسارت وجود ندارد درحالیکه سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران از خسارت شدید به باغات مرکبات ابراز نگرانی کرد که اظهار نظرهای مدیران جهادکشاورزی در این سرمای استخوان سوز، جای بسی تامل داشت!

در بحران مذکور آنچه بیش از همه آزاردهنده است خسارت غیرقابل جبران به باغات مرکبات بوده و میزان آسیب ها به حدی زیاد می باشد که علاوه بر محصولات، درختان مرکبات بسیاری هم از بین رفت و باغداران مازندارنی علاوه بر از دست دادن دسترنج شان، باید باغات خود را نیز از نو احیا کنند و سالها به انتظار به بار نشستن دوباره محصول خود بمانند.

در این راستا برخی از باغداران مازندرانی در سرمای سوزناک این روزها اقدام به چیدن محصولات خود کرده اند و برخی دیگر نیز با روشن کردن آتش، سعی در گرم نگه داشتن محیط باغ شان دارند تا از یخ زدگی محصول شان جلوگیری شود. ناگفته نماند باغداران برای روشن کردن آتش رو به خرید لاستیک های مستعمل آورده اند و بازار فروش این لاستیک ها که در گذشته خریداری نداشته است، گرم گردید.

در این میان سازمان هواشناسی مازندران نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرد: باغداران از تعجیل در برداشت مرکبات خودداری نمایند چراکه تا جمعه آینده هیچ سامانه سرما و یخبندانی در راه نیست و تا اواسط هفته، هوای گرم و مناسبی در پیش داریم.

متاسفانه زخم های بحران برف دو سال پیش غرب مازندران درمان نشده است که در این بحران، باغداران بخش شرقی و مرکزی مازندران هم آسیب جدی دیدند و باید چاره ای برای دردهای آنان اندیشید.

در این راستا می توان با در اختیار قرار دادن تسهیلات بلاعوض و کم بهره و اهدا نهال های مقاوم، باغداران را در احیای باغ های آسیب دیده و از بین رفته یاری کرد.

سوق دادن کشاورزان به سمت بیمه ها اولویت جدی دیگریست که باید نسبت به فرهنگ سازی در این زمینه تلاش های بسیاری صورت گیرد تا باغداران ترغیب شوند باغات خود را بیمه کنند.

از سوی دیگر بیمه ها هم باید با رویکردی منصفانه، د رجلب اعتماد کشاورزان تلاش کنند تا در زمان بحران هیچ باغداری نگران محصولش نباشد.

توجه به زیرساخت ها، اولویت فراموش شده دیگری ست که طی این سالها به آن توجه نشده و در مواقع بحران خودش را بروز و ظهور می دهد.

طی سالهای گذشته چندین بار بحران برف در استان های شمالی دردسرساز شده و علاوه بر اتفاق های مکرر در مازندران و گیلان، متاسفانه اقدامی برای ایجاد زیرساخت ها برای مواقع بحرانی صورت نگرفته است.

همیشه در بحران برف، گاز شهرها و روستاهای بسیاری قطع می شود و نفس زندگی بند می آید و مردم به زندگی سنتی روی آورده و با هیزم و نفت خودشان را گرم می کنند.

سالهاست استان های شمالی در فصل سرد با افت فشار و قطع گاز مواجه هستند ولی اجرای پروژه خط انتقال گاز از دامغان به ساری هنوز به اتمام نرسیده درحالیکه با تکمیل این پروژه بزرگ گازرسانی، افت فشار گاز در مناطق شمالی مرتفع خواهد شد.

و کلام آخر اینکه مدیران استان های شمالی باید با پیش بینی بحران ها، راه های برون رفت از آن را تمرین کنند تا به عاقبت بحران های قبلی دچار نشویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.