مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی درباره بازار تئاتر بهاره ایران، انتشار فراخوان آن و معرفی ۱۰۰ اثر در این بازار خبر داد.

جزئیات راه‌اندازی نخستین بازار جهانی تئاتر بهاره ایران

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرنگار خبرگزاری مهر، برنامه «چشم شب روشن» با اجرای محمد صالح علا شب گذشته ششم آذرماه در بخش اول با حضور رامتین شهبازی کارشناس و منتقد به گفتگو با مهرداد رایانی مخصوص نمایشنامه نویس، کارگردان و مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی اختصاص داشت.

در ابتدای این برنامه، مهرداد رایانی مخصوص درباره جریان تئاتر دفاع مقدس بیان کرد: تئاتر دفاع مقدس از زمان جنگ تا به حال بوده است و این عرصه قابلیت حضور در عرصه بین المللی دارد.

وی درباره برنامه ریزی های انجام شده در حوزه تئاتر دفاع مقدس عنوان کرد: حدود یکسال پیش مسئولان انجمن تئاتر دفاع مقدس جریانی برای تدوین آیین نامه و مرامنامه راه انداختند تا بتوانند آینده را رصد کنند. من هم در یکی از این کارگروه ها بودم و قرار بود یک نقشه راه ترسیم کنیم که چه فرصت ها و امکاناتی فراهم کنیم و سیاستگذاری تابع چه معیارهایی باشد. این آیین نامه هنوز آماده نشده چون می خواهند بیشتر روی این نقشه راه کار کنند تا شکل جامعی داشته باشد.

رایانی مخصوص در ادامه درباره فعالیت های بین المللی تئاتر ایران عنوان کرد: این فعالیت ها از قبل انقلاب شروع شد اما از سال ۷۰ به بعد و با شکل گیری تئاتر فجر بود که این گروه ها دیده شدند. مهمترین حرکت در آن زمان گروه ترکیبی نمایشی بود که از انواع هنرهای نمایشی ایران استفاده کردند.

وی افزود: در گذشته دولت به دنبال مکانی برای گروه های تئاتری بود اما در حال حاضر این حرکت به گونه ای است که تصدی گری به دست دولت نیست. فکر می کنم این جریان خوبی است که دولت سیاستگذاری می کند و بخش غیردولتی به فعالیت خود ادامه می دهد، دولت سعی می کند که تسهیلات فراهم کند اما به صورت ایده آل نیست.

۱۰ سال آینده نه تنها در آسیا بلکه در اروپا هم جایگاه خوبی داریم

این مدرس تئاتر یادآوری کرد: امروز اقتصاد تئاتر برای گروه مسأله شده و به آن فکر می کنند و از این لحاظ یکی از بازارهایی که می تواند به تئاتر کمک کند، فضای بین المللی است. اگر اقتصاد، درآمدزایی و گردش مالی را در حوزه تئاتر به درستی تعریف کنیم، قطعا به خوبی به حیاتش ادامه می دهد. بهترین فرصت ها در این عرصه بازارهای تئاتر همراه با کسانی است که تلاش می کنند این فضا تقویت شود.

رایانی مخصوص در ادامه از راه اندازی بازار تئاتر بهاره ایران خبرداد و گفت: ما به شکل مستقل این فضا را نداشتیم اما طی ۱۰ روز آینده فراخوان آن منتشر می شود و اولین بازار بین المللی تئاتر بهاره با محصولات ایران در اواخر اردیبهشت شکل می گیرد. براساس تخمین ها بالغ بر ۱۰۰ اثر می توانند معرفی شوند و تخمین زدیم که حدود ۵۰ تا ۸۰ کمپانی از طریق تقاضا پذیرفته می شوند.

وی در پایان یادآور شد: بچه های تئاتر بضاعت بسیاری دارند و توانایی ما در بسیاری از بخش ها از جمله بازی، کارگردانی و طراحی صحنه بسیار بیشتر از دیگر  کشورهاست. اگر مشکل یا سنگ اندازی خاصی پیش نیاید، قول می دهم طی ۱۰ سال آینده نه تنها در آسیا بلکه در اروپا جایگاه بسیار خوبی خواهیم داشت.

«چشم روشن شب» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۱۳:۳۰ بازپخش می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.