به پیشنهاد رییس شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورا با یک فوریت طرح تدوین و سیاست های برنامه سوم شهرداری تهران موافقت کردند.

یک فوریت تهیه و تدوین سیاست های برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در سیصد و هشتمین جلسه شورا بررسی یک فوریت طرح "برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران "در دستور قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این طرح حبیب کاشانی گفت: بر اساس زمان باقی مانده هدف ما از یک فوریت این طرح این است که شهرداری تهران تا اردیبهشت سال آینده برنامه سوم پنج ساله را به شورا ارائه دهد و در این راستا ارتباط تنگاتنگی با کمیسیون های ۶ گانه شورا نیز داشته باشد.

اسماعیل دوستی به عنوان مخالف این طرح با اعلام اینکه در الگوهای موجود در کشور در نظام برنامه ریزی، فوریت معنا و مفهوم ندارد، گفت: باید در فرصت مناسبی شهرداری تهران مطالعات و کارشناسی‌های لازم را انجام دهد و با آسیب شناسی برنامه دوم بتواند نسبت به تدوین برنامه پنج ساله سوم اقدام نماید لذا با فوریت این طرح مخالف هستم.

محسن سرخو نیز در جریان بررسی یک فوریت طرح تدوین سیاست‌های برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران گفت: امکان ارائه سیاست های برنامه سوم شهرداری با توجه به عدم امکان ارائه آمار دقیق از عملکردهای برنامه سوم در قالب یک فوریت وجود ندارد.

سرخو در مخالفت با یک فوریت طرح ارائه سیاست های برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران خاطر نشان کرد: هنوز دو سال تا پایان برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران باقی مانده است تا زمانی که شهرداری به سال اخر این برنامه نرسیده است نمی‌تواند آمار دقیقی از عملکردها ارائه دهد.

رئیس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورا در ادامه افزود: درحوزه مترو در سال گذشته از برنامه ۵ ساله دوم عقب هستیم در حالی که امسال بامشارکت بانک شهر توسعه مترو سرعت گرفته است واین امکان وجوددارد که عقب افتادگی سال گذشته جبران شود ولی دقیقا نمی توانیم اظهار کنیم چه مقدار از این عقب افتادگی جبران می شود.

وی گفت: هم اکنون بررسی موضوع در کمیسیون های تخصصی آغاز شده است به عنوان مثال در کمیسیون عمران ابهاماتی به ساختار طرح برنامه سوم وجود دارد که آیا لازم است باتوجه به افق برنامه ۱۴۰۴ برنامه سوم ۷ ساله نوشته شود یا خیر؟

سرخو خواستار خارج شدن طرح یک فوریت ازدستور ومطرح شدن آن در کمیسیون های شد و در اولین جلسه شورا نیز نتیجه ارائه شود.

رضا تقی‌پور یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در موافقت این طرح گفت: بی تردید در این طرح در مورد محتوای برنامه سوم شهرداری صحبت نمی‌کنیم بلکه پیشنهاد شده است که چهارچوب‌های برنامه سوم توسط شورای اسلامی شهر تهران تهیه شود تا شهرداری در فرصت کافی بتواند با بررسی این چهارچوب‌ها ، برنامه پنج ساله سوم را تدوین کند. فوریت مطرح شده نیز یعنی این کار جلوتر از سایر کارها بررسی شود.

پرویز سروری نیز در موافقت این طرح تاکید کرد: شورای پنجم تا بخواهد با فضای شورا آشنا شود زمان زیادی صرف می‌شود لذا می‌توانیم با ظرفیت شورای فعلی که دستاورد سه سال از کار کارشناسانه این شورا است سرمایه خوبی جهت برنامه ریزی در سال‌های آینده فراهم کنیم. این موضوع باید با فوریت در شورا مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم بیشترین بهره ممکن از ظرفیت موجود را داشته باشیم.

اقبال شاکری نیز در خصوص تدوین برنامه سوم شهرداری تهران بر محوریت معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران تاکید کرد و افزود: محور برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران باید معاونت برنامه‌ریزی شهرداری باشد و بی تردید باید در تمامی مراحل تدوین و ارائه مسئولیت کار بر عهده این معاونت باشد.

در ادامه جلسه حبیب کاشانی از آغاز بررسی‌ها و مطالعات توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خبر داد و افزود: بی تردید در تدوین این برنامه، زمان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا باید سیاست‌ها و چهارچوب‌های کلی هر چه زودتر تدوین شود.

بابک نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز در تشریح اقدامات این مرکز برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران گفت: حدود هشت ماه است که این مرکز شروع به کار کرده تا زیرساخت‌ها و نظام لازم برای تدوین برنامه سوم فراهم شود. این اقدامات با پایش نتایج برنامه پنج ساله دوم شروع شده و بی تردید آسیب شناسی این برنامه به طور دقیق انجام خواهد شد تا تجربه گذشته چراغ راهی برای آینده باشد.

وی تاکید کرد به دنبال ایجاد نظامی هستیم تا بر اساس آن در سال‌های آینده تدوین برنامه‌های پنج ساله بر اساس یک روال منطقی انجام شود. در تمامی مراحل نیز از مشارکت حداکثری شورای شهر تهران بهره خواهیم گرفت. در حال حاضر نیز در تمامی کارگروه‌ها نماینده‌ای از شورای اسلامی شهر تهران حضور دارد و امیدواریم با این تعامل و همکاری بتوانیم نظام برنامه ریزی دقیقی را ایجاد کنیم.

در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه می‌توانیم سیاست‌های تدوین برنامه سوم را ارائه کنیم تا در یک چهارچوب مناسب شهرداری تهران برای تدوین برنامه سوم اقدام کند افزود: باید سیاست‌ها و زمینه‌ها را تدوین و آماده کنیم و به شورای بعدی تحویل دهیم چرا که تدوین برنامه بعدی حق شورای پنجم است و باید خود آنها در خصوص تدوین آن تصمیم گیری کنند اما آنچه که باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد آسیب شناسی برنامه پنج ساله دوم است.

چمران همچنین پیشنهاد داد به جای یک فوریت در راستای برنامه پنج ساله سوم ، یک فوریت تدوین و تهیه سیاست های برنامه پنج ساله سوم به رای گذاشته شود تا شهرداری در زمان مناسبی این سیاست ها را به شورا ارائه دهد .

در بخش دیگری از جریان بررسی این طرح ناصر امانی معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این معاونت در تمامی مراحل تدوین برنامه سوم حضور خواهد داشت، افزود: نگرانی برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص محوریت معاونت برنامه ریزی در تدوین برنامه سوم شهرداری قابل مشاهده بود که باید این اطمینان را بدهم در کمیسیون تلفیق به طور جدی حضور داریم و در همه کمیسیون‌های زیردست کمیسیون تلفیق نیز نماینده معاونت برنامه ریزی حضور دارد. لذا تمام مراحل تدوین و ارائه برنامه توسط معاونت برنامه ریزی انجام خواهد شد.

در پایان به پیشنهاد رییس شورا ی اسلامی شهر تهران یک فوریت تهیه و تدوین سیاست های برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.