به نظر می رسد نمایندگان در برخی موارد از ابزار یا اختیارات قانونی خود در مباحث قانونگذاری و نظارت استفاده مطلوبی نداشته اند. متاسفانه بعضا شاهد افراط و تفریط هایی در رفتارهای نمایندگان هستیم که مسائل حیاتی و اساسی مردم را به تعویق انداخته و گاها آن را به حاشیه می برد.

نمایندگان با دوری از حواشی به انجام وظایف نمایندگی ملت بپردازند

۱۰آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس، روز مجلس شورای اسلامی نامگذاری شد. «قدس آنلاین» به مناسبت روز مجلس در گفت و گو با نمایندگان به بررسی شاخصه های مجلس انقلابی و اصلی ترین وظایف نمایندگان ملت پرداخته است.

دکترسید تقی کبیری نماینده مردم خوی  در گفت وگو با قدس آنلاین درباره ویژگی های مجلس انقلابی  گفت: مجلس شورای اسلامی را زمانی می توان مجلسی انقلابی خطاب کرد  که دو وظیفه قانونگذاری و نظارت خود را به نحو احسن و در راستای تامین منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی به منصه ظهور برساند. لذا برای تحقق این مهم نیازمند توجه به چند شاخص اصلی هستیم.

وی در این باره افزود: اصلی ترین وظیفه نمایندگان توجه به منافع ملی و نظام است. بی شک اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تامین منافع شخصی، گروهی و جناحی باشند به همان اندازه از تحقق یک مجلس انقلابی فاصله گرفته اند.   دومین ویژگی یک مجلس انقلابی موضع گیری مناسب نمایندگان ملت است. بدیهی است اگر نمایندگان براساس اختیارات قانونی خود نسبت به  مسائل متعدد داخلی و خارجی موضع گیری صحیحی داشته باشند و با ورود در مسائل مهم و حیاتی کشورمانع وارد شدن خسارت بر میهن اسلامی شوند توانسته اند یک مجلس انقلابی را به منصه ظهور برسانند.

دکتر سید تقی کبیری با اشاره به ویژگی های دیگر مجلس انقلابی خاطر نشان شد: سومین ویژگی یک مجلس انقلابی در اولویت قرار دادن مصالح و منافع نظام اسلامی است. بی شک اصلی ترین هم و غم یک نماینده انقلابی قانونگذاری به نفع مصالح جامعه و مردم است. چهارمین شاخصه بعد نظارتی مجلس است که ازجمله مسئوولیت های حساسی است که قانون برعهده نمایندگان مجلس گذاشته است. این ابزار که  تحت عنوان ابزار کنترلی وهدایتی است ابزاری است که  نمایندگان باید از آن به نحو احسن استفاده کنند تا اگر در جامعه انحرافی مشاهده شد و مساله ای که در شان و جایگاه نظام جمهوری اسلامی نباشد پدید آمد  با ابزار نظارتی از تداوم آن انحراف و فساد جلوگیری شود. به هر حال به نظر می رسد این موارد بخشی از ویژگی هایی است که یک مجلس انقلابی باید از آن برخوردار باشد.

وی گفت: به نظر میرسد نمایندگان در برخی موارد از ابزار یا اختیارات قانونی خود در مباحث قانونگذاری و نظارت  استفاده مطلوبی نداشته اند. متاسفانه بعضا شاهد افراط و تفریط هایی در رفتارهای نمایندگان هستیم که مسائل حیاتی و اساسی مردم را به تعویق انداخته و گاها آن را به حاشیه می برد.

نماینده مردم خوی در گفت و گو با قدس آنلاین پرداختن به حواشی را از نقاط ضعف نمایندگان عنوان کرده در این باره گفت: متاسفانه هنگامی که انرژی مجلس صرف تعطیلی یک سخنرانی می شود و مواضعی از برخی نمایندگان به گوش می رسد که نشان می دهد چندان با اولویت های روز جامعه و مطالبات مردمی هم خوانی ندارد، احساس می شود که بعضا  جناحی، گروهی واشخاصی در مجلس بیش از آنکه به منافع عمومی توجه کنند منافع گروهی خود را بر سایر منافع ملی ترجیح می دهند. در پایان خاطر نشان می شوم علی رغم مسائل و مشکلات موجود در بررسی ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید گفت  خوشبختانه شاهد حرکت منطقی و رو به جلویی از مجلس شورای اسلامی هستیم. امید می رود نمایندگان با دوری از حواشی با دقت نظر بیشتری به انجام وظایف نمایندگی ملت بپردازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.