رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه هنگامی که گفت هدف حضور نیروهای ترکیه در سوریه، سرنگونی دولت «بشار اسد» است، همگان، اعم از دوست و دشمن را غافلگیر کرد.

ترکیه، قربانی دام های آمریکا/ چه شد که اردوغان از مواضع خود علیه بشار اسد بازگشت؟!

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری شبستان؛  روزنامه "رأی الیوم" در مقاله ای  به قلم "عبدالباری عطوان" نوشت: نگاهی به مواضع و اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از کودتای نظامی شکست خورده در ژوئیه گذشته، حالتی از تشویش و سردرگمی وی را نشان می دهد که می تواند به دلیل محاصره دولت و تشویش گزینه های سیاسی او به ویژه در کشورهای همسایه چون سوریه و عراق و تعدد جبهه های سیاسی و نظامی باشد که این روزها با آنها مبارزه می کند.

«اردوغان» روز چهارشنبه هنگامی که گفت هدف حضور نیروهای ترکیه در سوریه، سرنگونی دولت «بشار اسد» است، همگان، اعم از دوست و دشمن را غافلگیر کرد.

رئیس جمهور روسیه به سرعت با تماس تلفنی و با حالت عتاب و سرزنش از او به دلیل تعارض اظهاراتش با توافق های دو جانبه توضیح خواست. ترکیه در برابر فشارهای روسیه و ایران به تدریج از مواضع خود عقب نشینی کرد، البته ابتدا منابع دفتر او اظهار کردند نیازی به تفسیر حرف به حرف اظهارات «اردوغان» نیست، اما پس از تذکر به وی نسبت به ناکافی بودن پاسخ او، با غنیمت شمردن فرصت در ملاقات با شهرداران روستاهای ترکیه گفت: «هدف از عملیات سپر فرات، علیه شخص بشار اسد نیست بلکه فقط علیه گروه های تروریستی صورت می گیرد».

این عقب نشینی «اردوغان» برای اولین و یا آخرین بار نبوده و سابقه تهدید او  نسبت به «حیدر العبادی» و سخنان غیر دیپلماتیک او برای مشارکت در عملیات موصل و حتی عدم شلیک یک گلوله نیز تأکیدی بر این موضوع است.

«اردوغان» و نیروهای ترکیه هرگز موفق به سرنگونی نظام «اسد» نخواهند شد، چرا که اگر می توانستند در همان دوره «اوباما و «ایهود باراک» و برخی رهبران خلیجی که معتقد به پایان دوره نظام سوریه بودند، انجام می دادند، حال که دولت آنان در حال زوال است، هرگز نخواهند توانست.

دولت سوریه  تا کنون تداوم داشته است، زیرا بخشی از یک سیستم است و ائتلاف قوی به رهبری روسیه اجازه سقوط این دولت را نمی دهد، زیرا ارتش آن مقاوم بوده و با وجود جنگ پنج ساله دچار فروپاشی نخواهد شد.  

«اردوغان» رئیس جمهور ترکیه باید اظهارات خود را کنترل کند تا ناچار نشود به همان روش نامناسب و تکراری پیشین عقب نشینی کند. زیرک آن است که در چاه نیفتد تا به فکر چگونگی خروج از آن نیز نباشد.

رئیس جمهور ترکیه قربانی دام آمریکا و غرب با ابزار عربی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.