مشهد-در نشستی که با حضور نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با لوکوموتیورانان خراسان انجام شد، جزییات حادثه هفت خوان مورد بررسی قرار گرفت و پرده از مشکلات این خط آهنی برداشته شد.

قطار ها در مسیر گم می شوند/ ۳۹۸۸مورد خرابی کمتر از ۶ ماه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  نماینده لوکوموتیورانان خراسان در نشستی که با حضور نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد بیان کرد: بر اساس آمار موجود در نیمه نخست سال ۹۵ تعداد سه هزارو ۹۸۸ مورد خرابی سیر قطار در محور تهران- مشهد به دلیل خرابی سیستم آ.تی.سی «a t c» گزارش شده است ضمن اینکه هنوز بسیاری از قطارها که اکثراً باری هستند، فاقد این سیستم هستند.

عبدالله ایمانی ادامه داد: آمار خرابی‌های این سیستم بالاست و نیروی انسانی تا کنون همواره خرابی‌های این سیستم را پوشانده و پشتیبانی کرده است و اگرچه تا دیروز ناجی راه آهن بوده، اما امروز متأسفانه به عنوان متهم ردیف اول معرفی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه در مورد این حادثه سیستم «atc» بدرستی عمل کرده است، اما باید دانست، چیزی که بلای یک سیستم می‌شود، این است که مأمور ما دچار روزمرگی شود و خرابی‌های سیستم برایش عادی شود.

وی بیان کرد: چنانچه وقتی یک سیستم در سال در حدود ۲ هزار بار گزارش خرابی دارد و بی دلیل چراغش قرمز می‌شود برای اپراتور مرکز کنترل و نیز راننده لوکوموتیو عادی خواهد بود، اگر چراغ قرمز را رد کنند، چرا که فکر می‌کنند، طبق روند همیشگی خراب است.

نماینده لوکوموتیورانان خراسان در ادامه گفت: یکی از مشکلات اساسی، نحوه تنظیم آیین نامه سوانح است که توسط مجریان راه آهن تدوین می‌شود، لذا اگر حادثه ای رخ دهد، قوانین و مقرراتی اجرا می‌شود که فقط مشکلات مدیریتی را پوشش دهد و مدیریت را تبرئه کند، لذا درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که این آیین نامه ابطال و یا اصلاح شود و آیین نامه‌ای جدید در جهت پیشگیری از حوادث احتمالی آینده تدوین شود.

خرابی های روزمره

در ادامه یکی دیگر از لوکوموتیورانان قطار نور که در روز حادثه به فاصله چهار ساعت زودتر از محل حادثه گذشته است، گفت: زمان مقرر ورود ما به مشهد ساعت ۶ و سی دقیقه صبح بود، در حالی که ما ساعت  ۱۲ و ۳۰ دقیقه  و با ۶ ساعت تأخیر به مقصد رسیدیم و به طور کلی تمامی قطارهایی که قبل از حادثه از محل رد شده بودند ۶ ساعت تأخیر داشتند که علت آن برودت هوا و خرابی سیستم «atc» بود، چنانکه ما مجبور بودیم توقف کرده، جواز حرکت بگیریم و دوباره ادامه دهیم.

این لوکوموتیوران قطار نور مشهد تصریح کرد: متأسفانه مسؤولان راه آهن سیستم حساس «atc» را به شرکتی سپرده اند که هیچ گونه تجربه ای در این زمینه ندارد، در حالی که می‌توانستند، مناقصه بین المللی گذاشته و از شرکت‌های باتجربه در این زمینه کمک بخواهند.

وی بیان داشت: این سیستم دارای ایرادهای بسیاری است؛ به عنوان مثال اپراتور باید قطارها را در صفحه خود ببیند که کجا هستند، در صورتی که این امر میسر نیست و در این حادثه اپراتور مرکز کنترل قطارهایش را گم می‌کند و فکر می‌کند، قطار سمنان به جای تبریز است و بناچار به صورت ذهنی عمل کرده است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه این سیستم هوشمند «atc» برای مسیرهای کوتاه و زیر زمینی بدون شرایط سخت جوی طراحی شده و در سرما بخوبی عمل نمی کند که همه این موارد نشان دهنده سوء مدیریت در این زمینه است.

عده ای به دنبال پوشش مشکلات هستند

در ادامه سید امیر حسین قاضی زاده گفت: متأسفانه در این گونه حوادث عده ای تلاش می‌کنند تا روی مسأله سرپوش بگذارند. همانند حادثه منا که فارغ از بلاهت‌های سعودی‌ها نشانگر مشکلات ساختاری در سیستم حج و زیارت ما بود.

نماینده مردم مشهد و کلات تصریح کرد: در این حادثه نیز گفته می‌شود، سیستم هوشمند و مکانیزه «ای تی سی» تاکنون ۴ هزار مورد نقص داشته و عامل انسانی همواره آن نقص را پوشانده است و حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا همان عامل انسانی در این حادثه نتوانسته بدرستی عمل کند؟

وی خاطر نشان کرد: بنا داریم تا در مجلس گزارش این حادثه را براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی تنظیم کنیم و این گزارش به این شکل است که قابل ارجاع به مقام قضایی بوده و باعث ایجاد پرونده برای مسببین و مقصرین حادثه خواهد شد.

قاضی زاده تأکید کرد: لازم است تا ارگان سومی برای تنظیم مقررات حوادث و سوانح ریلی و غیر ریلی ایجاد شود و این سازمان باید خارج از قطار و حوزه راهبری باشد، چرا که وقتی مجری یک سازمان خودش مقررات وضع کند، سعی می‌کند تا مشکلات و معایب خود را پوشش دهد و سوء ظن‌ها را از خودش دور کند که ما این امر را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.