رمشهد- نماینده مردم شیروان گفت: وقتی بخش زیادی از خدمات و امکانات در شهرهای بزرگ همچون مشهد متمرکز شده است، بدون تردید باعث ایجاد جذب و مهاجرت مردم به این شهرها می‌شود و چون بخش زیادی از آن‌ها دارای توانایی مالی کافی نیستند، حاشیه شهرها را برای سکونت انتخاب می‌کنند.

 مسوولان روستائیان را به سمت شهر ها سوق می دهند

عبدالرضاعزیزی در گفت و گو با قدس آنلاین بیان کرد: درباره رشد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، مردم مقصر نیستند، بلکه این مسؤولان هستند که با تجمیع شرایط رفاهی و شغلی در این شهرها، به صورت ناخواسته مردم را به این شهرها هدایت می‌کنند.

وی افزود: در صورتی که اگر خدمات و تسهیلات ویژه برای اشتغال و کارآفرینی به شهرهای کوچک و روستاها سوق پیدا کند، از مهاجرت تعداد زیادی از افراد این مناطق کاسته می‌شود.

وی تصریح کرد: در حالت طبیعی باید ۱/۸ از افراد یک شهر، در حاشیه شهر زندگی کنند، در صورتی که در حال حاضر نزدیک به ۱/۳ از جمعیت شهر مشهد در حاشیه این شهر سکونت دارند که باعث گسترش ناهنجاری‌ها و ناملایمات مختلف در این شهر شده است.

عزیزی ضمن قدردانی از تلاش‌های تولیت آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد درباره توجه ویژه به حاشیه شهر مشهد و محرومیت زدایی، اظهار داشت: فعالیت‌های انجام شده از سوی این دو نهاد قابل مقایسه با گذشته نیست و اگر این حرکت منسجم همچنان استمرار داشته باشد، شهر مقدس مشهد در سال‌های آینده با مشکلات کمتری برای مقابله با این ناهنجاری روبه رو خواهد شد.

وی با بیان این نکته که مجلس و کمیسیون اجتماعی اراده قاطعی برای کاهش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ دارند، ادامه داد: سازمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بنا به پیشنهاد رهبری معظم انقلاب از سال قبل تأسیس شده که مأموریت اصلی آن توجه به مسایل حاشیه شهرهاست که در لایحه بودجه سال ۹۶ که دولت آن را در هفته آینده تقدیم مجلس می‌کند، برای این سازمان نیز باید ردیف بودجه در نظر بگیرد تا از طریق آن ساختار حاشیه شهرهایی همچون مشهد باز آفرینی شود تا ضمن کاهش فقر و محرومیت در این مناطق، ناهنجاری هایی که از طریق رشد حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد، کاسته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.