استاد تاریخ آکادمی علوم روسیه برچیده شدن سیستم دُول در برخی از کشورهای عربی را منجر به تبدیل شدن برخی کشورهای غیر عرب مانند ایران، ترکیه و رژیم اسرائیل به کانون جدید قدرت در خاورمیانه دانست.

ایران، ترکیه و اسرائیل کانون های جدید قدرت در خاورمیانه اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک، برچیده شدن سیستم دول در برخی از کشورها ی جهان عرب منجر به این شد که کشورهای غیر عربی مانند ایران، ترکیه ورژیم اسرائیل به مرکز جدید نیروها در خاور میانه تبدیل شوند.

بنا براین گزارش، پروفسور «ویتالی نااومکین» دکتر علوم تاریخ، استاد آکادمی علوم روسیه و رئیس دانشکده خاورشناسی این آکادمی چنین نظری دارد.

نااومکین در سخنرانی خود در اجلاس بین المللی « خوانش پریماکوف» گفت: در ابتدای این قرن برچیدگی سیستم های دول خاور میانه آغاز شد… عواقب آن ممکن است بسیار جدی و حتی تا تغییر مرزها باشد، در خصوص آنچه که بسیاری نیز هم عقیده اند. من معتقدم که این فاجعه ای برای خاور میانه است.

به گفته این کارشناس ، امروز چندین دولت در زمره دول به اصطلاح ناموفق و از هم پاشیده هستند یعنی سوریه، لیبی، مصر، بخشی از عراق و سودان جنوبی.

«نااومکین» خاطر نشان کرد: بحران شدید هویت در جریان است، بحرانی که با دلایل بسیار عمیق درونی و همچنین مداخله خارجی مرتبط است.

به عقیده وی ، انحلال دول و تشکیل دولت های جدید در چهارچوب بحران موجود ، چیزی نیست که امروز کشورهای خاور میانه به آن نیاز دارند.

«نااومکین» گفت:  آنچه که ما امروز می بینیم، جابه جایی مرکز نیروها در منطقه است، اگر قبلا سه ستون جهان عرب همیشه مصر، سوریه و عراق بودند ، امروز همگی ضعیف شده اند، مرکز ثقل جابه جا شده است ممکن است این جابه جایی کامل نباشد اما بخشی در جهت سایر کشورهای عربی ، از جمله عربستان سعودی است یا خارج از جهان عرب در خاور میانه در دست سه دولت که جزء کشورهای عربی نیستند یعنی ایران، ترکیه و اسراییل که امروز قدرتمند ترند.

این کارشناس خاطر نشان کرد که در این کشورها نیز مشکلات حل نشده ای وجود دارد مانند درگیری رژیم اسرائیل و فلسطین و مشکلات کردها در ترکیه.

«نااومکین» در خاتمه گفت: اوضاع نامشخص و غیر قابل پیش بینی در خاور میانه بدون شک با فاکتور و حقیقت مشخصی همراه است که باید روی آن کار کرد و به این نتیجه می رسیم که باید در مسائل گوناگون و پیش از همه در مبارزه با تروریسم همکاری کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.