رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عمومی کردن فرهنگ گفت:فرهنگ هر چقدر عمومی باشد، بهتر است فرهنگ را نمی شود حکومتی کرد. فرهنگ باید جنس مردمی داشته باشد، بخش حکومتی تنها باید حمایت کننده باشد و فرهنگ را باید به مردم سپرد.

فرهنگ را نمی شود حکومتی کرد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری شبستان، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه ۱۵ آذر در همایش سبک زندگی در هتل لاله خطاب به دست اندرکاران شورای فرهنگ عمومی گفت: کار شما کار پرارزشی است، ممکن است در مسیر اجرایی کشور که طوفان های سیاسی پیش می آید بحث های فرهنگی کمتر دیده شود. نقش فرهنگ نقش زیربنا حساب می شود باید باور داشته باشید کار مهمی دارید اما مسیر این کار مسیر همواری نیست موضوع سبک زندگی از موضوعاتی است که در دنیای امروز راجع به آن صحبت زیاد می شود و در ایران مقالات و کتاب های مختلفی از دید صاحب نظران زیادی نوشته شده است. وقتی مقام معظم رهبری هم صحبت هایی را در این باره مطرح کردند عناوین مختلفی که سبک زندگی ایرانی اسلامی را و مفاهیمش را باز کرد از آن زمان هم تمام افراد فعال در عرصه فرهنگی و اجتماعی علاقه مند بودند به این موضوعات بپردازند، شما در شورای فرهنگ عمومی نقش مهمی دارید.

وی افزود: مهم این است که از چه راهی وارد شویم که در فرهنگ عمومی تاثیرگذار باشیم. ممکن است در فرهنگ عمومی نقشه ای را در نظر بگیریم که اگر از راه نقشه وارد نشویم ممکن است نتوانیم آن تاثیرگذاری را قوام ببخشیم. باید مطابق نقشه به آن نقطه ای که ترسیم کرده ایم، برسیم. تحولات در این حوزه سریع است بنابراین اگر ما جوهره فرهنگ عمومی را شناختیم و شاخ و برگ های آن با همه تغییراتی که می آید اگر به مباحث متعدد بپردازیم بدون اینکه به جوهره بپردازیم کاری نکرده ایم مفهوم فرهنگ یک موضوع اعتباری است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مفاهیم سه مفهوم داریم، مفاهیم ماهوی که جوهر امور را مشخص می کند، فرهنگ از این سنخ نیست دیگری معقولات ثانویه فلسفه هستند که در ذهن هستند که تقرب وجودی در بیرون دارند. فرهنگ تشابهی به این دارد اما عینی نیست و بخشی از مفاهیم مقولات ثانویه منطقی هستند که در بیرون تبلور ندارند، فرهنگ از این سنخ هم نیست، فرهنگ از چه سنخ مفاهیمی است، مفاهیم اعتباری را انسان برای نیازهایش جعل می کند، فرهنگ از این جنس است که برای گروهی از انسان ها ساخته می شود. فهم اینکه ما گمشده مان در فرهنگ و سبک زندگی چیست خیلی در طوفان ها تغییر نمی کند و شاخ و برگ هایش گم می شود، خیلی سخت است.

وی سپس با اشاره به وجود دو ویژگی و خصلت بارز در فرهنگ ایرانیان اظهار داشت: در تاریخ گذشته ایران و نوع رفتار اجتماعی ایرانیان چه در تشخص افراد و فرهنگ عمومی نگاه می کنیم به ظرفیتی می رسیم که می تواند جوهره فرهنگ ایران باشد به عنوان نمونه علت اینکه ایرانی ها اهل تعارف هستند این است که می خواهند شکوهمند باشند اما نجیبانه، این در اخلاق جوانمردی ایرانیان نیز وجود دارد، ایرانیان جوانمردی را ستایش می کنند، فیلم هایی که در این باره ساخته می شود را مورد اقبال قرار می دهند، این در فرهنگ تشیع نیز هست این ویژگی در امام حسین شکوهمند است اما نجیبانه حتی سلاطین ایرانی هم به دنبال امپراطوری بودند، شکوهمند هستند. این وضعیت در فرهنگ شخصی ما در امورات دیگر ما نیز هست حتی در فرهنگ ایرانی بر روی زمین نشستن نیز یک تواضع است نه اینکه صندلی نیست روی زمین نشستن یک تواضع و نجابت است که این را در فرهنگ عمومی باید به آن توجه کرد. نقطه جوهری در فرهنگ ما این است که باید در مسایل سیاسی و اجتماعی هم این وجود دارد. باید فرهنگ را به روح جمعی جامعه متصل کنیم، تشخص روح جمعی به چیست، اگر فردی مودب است یک شاخص است اگر فضا هم عوض شود هم همین است باید این جوهره را تشخیص داد درباره سبک زندگی هم همین طور است، طبع انسان امور ملایم را می پذیرد اگر این جوهره را بشناسیم می توانیم برای آن برنامه ریزی کنیم فهم این نکته مهم است که چگونه برنامه ریزی کنیم که تاثیرگذار باشد. اگر فردی تشخص داشته باشد در شرایط عادی به سادگی تغییر نمی کند ممکن است در زندگی فردی انقلابی رخ دهد اما هر لحظه نیست، باید خصوصیت اصلی جامعه را بشناسیم به نظر می رسد ما در حوزه فرهنگ عمومی این ویژگی را داریم ایرانیان روح شکوهند و نجیبانه را دوست دارند و در وجودشان این ویژگی ها نهادینه شده است، یعنی ایرانی ها دغدغه همسایگان شان را نیز دارند، ایرانی دغدغه فلسطین و عراق را دارد و در مقابل آنها احساس وظیفه می کند، این ویژگی در سایر ملل نیست ایرانیان هم شکوهمند هستند و هم خاکسار به همین دلیل در مسئله هسته ای همه یک فکر مبنایی داشتند که می گفتند ما باید این را داشته باشیم برای همین ایستادگی می کردند اما به دنبال راه حل هم بودند الان هم وقتی آمریکایی ها حرف کلفت می زنند ایرانیان را متاثر می کند. جمع دو خصوصیت نجیبانه و شکوهمند در ایرانیان وجود دارد.

علی لاریجانی سپس تاکید کرد: باید یک برنامه ریزی پایه محور در رادیو و تلویزیون و بخش های فرهنگی داشته باشیم تا این مولفه ها که در وجدان عمومی جامعه است، احساس شود. زمانی که در رادیو و تلویزیون بودم سعی می کردیم که عظمت فرهنگ دینی و ملی را  به تصویر بکشیم این کار، کار سختی بود که به سادگی رخ نمی داد ولی وقتی سریال های امام علی، حضرت مریم، امام حسن و یا ابن سینا و امیرکبیر ساخته شد هر کدام از آنها جذابیت هایی داشتند که جامعه به آنها حساس بود و به آن توجه می کرد اما اگر فیلمی ساخته شده بود که ایران را تحقیر می کرد یا فرهنگ ایران را کسل کننده و سیاه نشان می داد کمتر مورد توجه قرار می گرفت؛ نه اینکه انتقادات را نگوییم باید فیلم ها طوری ساخته شوند که به ویژگی نجیبانه لطمه نزند. زمانی که جنجال های سیاسی می شود مردم از این خشنود نمی شوند، اگر بخشی باشد که به عظمت ایران کمک می کند را مردم می پذیرند، این نشان می دهد کلید کار در همه حوزه ها همین است باید جوهره فرهنگ را بشناسیم و آن طریقی که طبع جامعه را می شناسیم وارد شویم اینکه بحث عمومی است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سپردن فرهنگ به دست مردم اظهار داشت: فرهنگ هر چقدر عمومی باشد، بهتر است فرهنگ را نمی شود حکومتی کرد فرهنگ باید جنس مردمی داشته باشد، بخش حکومتی تنها باید حمایت کننده باشد و فرهنگ را باید به مردم سپرد.  

وی خاطرنشان کرد: امروز یک هوشیاری سیاسی و فرهنگی در دنیا به وجود آمده که در ایران تنها نیست هر قدر فرهنگ عمومی تر شود ما ترقی کردیم.

وی سپس با اشاره به عمومی کردن مساجد و کارکرد عمومی مساجد اظهار داشت: مساجد باید عمومی باشند و در دست مردم باشند، حوزه دین نباید حکومتی باشد و نباید در دست دولت قرار بگیرد. مسایل فرهنگی را اگر می خواهیم نهاد باشند هر چقدر مردمی تر باشند، موفق تر خواهند بود.

وی افزود: تغییرات تکنولوژی را باید مثبت تلقی کنیم و به سمت عمومی کردن فرهنگ برویم.

وی سپس درباره ممیزی کتاب نیز اظهار داشت: نظارت های کتاب را باید به ناشران واگذار کرد ناشران زیادی هستند که آدم های فهیمی هستند باید کار را به آنها بسپارید تا اینکه به دست کسی بسپارید اگر زمانی تخطی کرد آن وقت کاری کنید، سیستم نظارتی ناشران قوی تر از کارمندان نهاد است اگر مشکلی به وجود آمد آن وقت این موضوع باید در بخش های مختلف با واگذاری صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: جوانان زیادی هستند در عرصه فرهنگ که علاقه مند به کارند، باید کار را به آنها بسپاریم، باید مردم تولیدکننده باشند نسل علاقه مند را که با چهارچوب هایی که برای سعادت جامعه تعریف شده اند باید کار کنند.

وی سپس با اشاره به کمبود بودجه بخش فرهنگ که وزیر ارشاد به آن اشاره کرده بود، گفت: باید برش وزیر ارشاد طوری باشد در لایحه بودجه که بتواند این بودجه را ساماندهی کند، اگر شرایط اقتصادی بهتر شود باید این بودجه بیشتر شود این اشکال سیستم بودجه ریزی اینکه ما نیز اصرار داریم این بودجه باید عملیاتی شود برای این است که به اصل موضوع بپردازد نه خدم و حشم، اگر دولت مصمم باشد ما در مجلس موافق هستیم بخشی از امور بودجه را در این شرایط سخت به این موضوع قرار دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی سپس اظهار داشت: اگر تکثر در بخش های مختلف باشد جزو استراتژی عمومی کردن است.

علی لاریجانی خطاب به دست اندرکاران همایش سبک ایرانی اظهار داشت: بخش فرهنگ بخش هویت ساز است و قدر و منزلت کار شما بسیار ارزشمند است، من کمتر ملاقاتی با رهبری داشتم که ایشان به این موضوع سفارش نکرده باشند ایشان حساس هستند بر این موضوع و حرف هم همین است این در کشور هم باید تسری پیدا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.