رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ضرورت از بین بردن نگرانی‌های مردم در حوزه وقف گفت: باید به مردم آموزش داد که وقف کنند و خودشان موقوفه را اداره کنند.

ضرورت واگذاری تولیت موقوفات به مردم/ باید نگرانی‌های مردم را از بین ببریم

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی راه‌های توسعه و ترویج وقف قرآنی، ترویج وقف در بین همه اقشار مردم را امر ضروری دانست و گفت: رونق وقف به این نیست که فقط افراد پول‌دار وقف کنند بلکه باید همه مردم در حد توان خود واقف باشند و از این رو ما شعار همه واقف باشیم را چندین سال است که در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی آموزش عملی برای ترویج وقف را امری مهم در این زمینه دانست و گفت: باید به صورت عملی به مردم آموزش داده و فرهنگ‌سازی کنیم که مثلاً در مدرسه و یا مؤسسه‌ای که ۵۰۰ نفر عضو آن هستند هر نفر یک جلد قرآن وقف کند و در این صورت به راحتی ۵۰۰ قرآن کریم وقف می‌شود.

وی موضوع اقتصاد را در وقف مهم دانست و گفت: وقف چند وجهه دارد از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهم است و وجهه اقتصادی وقف اهمیتش بیش از دیگر وجوه است زیرا اگر در حوزه وقف اقتصاد نباشد، دیگر ابعاد ارزش ندارند.

رئیس سازمان اوقاف از بین بردن نگرانی‌های مردم را از دیگر موضوعات حائز اهمیت در زمینه ترویج وقف دانست و گفت:‌ باید نگرانی‌های مردم را در حوزه وقف از بین برد و باید به آنها بفهمانیم که خودشان می‌توانند وقف کنند و خودشان هم موقوفه را مدیریت کنند و در واقع هویت آن باشند. در واقع وقف شاید تنها امر خیرخواهانه‌ای است که ضمانت اجرایی دارد زیرا شما شاهد هستید خیرین مدرسه‌ساز مدرسه را می‌سازند و واگذار می‌کنند اما در حوزه وقف می‌توان خود واقف موقوفه را اداره کند.

وی ماندگاری را از نقاط مثبت وقف دانست و گفت: ما هم اکنون موقوفه‌ای که برای ۱۱ قرن قبل است و یا خانمی ۸۰۰ سال پیش ملکی را وقف کرده که هنوز پس از ۸۰۰ سال از اجر معنوی آن بهره می‌برد. این‌ها موضوعاتی است که در حوزه وقف مغفول مانده و باید به مردم آموزش داد.

محمدی آسان کردن موقوفات را از دیگر ضروریات بیان کرد و گفت: موقوفاتی داریم که در وقف‌نامه آن نوشته شده در ۴ نیت باید هزینه شود و ده‌ها شرط برای آن گذاشته شده که در برخی موارد قابل اجرا نیست باید فرهنگ‌سازی به گونه‌ای باشد که موقوفات آسان باشد و قید و شرط و شرایطی برای آن در نظر گرفته نشود و در امور خیر به صورت کلی وقف انجام بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.