بجنورد-نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی خراسان شمالی گفت: تا کنون رقم ناچیزی از اسناد خزانه در این استان جذب شده است و متاسفانه وضعیت نقدینگی در کشور مناسب نیست.

وضعیت نقدینگی در کشور مناسب نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هادی قوامی در نشست شورای برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون وضعیت نقدینگی در سطح کشور مناسب نیست و بهترین شرایط برای تامین اعتبار اجرای پروژه های عمرانی همان اسناد خزانه است که تا کنون بخش ناچیزی از این اسناد در این استان جذب شده است.

وی با بیان اینکه از ۱۴۴ میلیارد تومان اسناد خزانه تنها ۴.۵ میلیارد تومان جذب شده است افزود:  در برخی استان ها طلب یک میلیون تومانی پیمانکاران با اسناد خزانه تسویه شده اما در این استان استقبال در این زمینه مناسب نبوده است و پیمانکاران با طلب های میلیاردی از این اسناد استفاده نکرده اند.

وی اوراق مشارکت را از دیگر فرصت ها برای تامین نقدینگی اجرای طرح های عمرانی و پرداخت طلب پیمانکاران عنوان کرد و افزود: در شرایطی که تامین نقدینگی مشکل است انتظار می رود دستگاه های اجرایی در جذب اسناد خزانه تلاش کنند و اگر دستگاهی نمی تواند این اسناد را جذب کند، این فرصت می تواند در اختیار سایر دستگاه های اجرایی که به پیمانکاران بدهکار هستند، قرار گیرد.

قوامی به برنامه توسعه استان در برنامه ششم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دو ماه تا تصویب لایحه برنامه در مجلس فرصت باقی است، انتظار می رود کارگروه ها در استان فعال شوند و دستگاه های اجرایی شاخص های مختلف را تهیه کنند.

وی افزود: البته در این مدت کارگروه ها به صورت پویا عمل کنند و هم پا با مجلس پیش بروند تا در جریان تغییرات احتمالی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۶، تعدادی از استان ها از جمله خراسان شمالی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در باره انجام کاوش های باستان شناسی در استان گفت: وقتی زیرساختی ایجاد می شود باید به این امر توجه داشت که بتوان از محل این زیر ساخت های گردشگری تولید ثروت داشته باشیم.

قوامی با بیان اینکه باید چشم اندازی تعریف کنیم تا بدانیم در آینده چه میزان از اعتبارات استان می تواند از محل جذب گرشگر تامین شود اظهار داشت:  یرخی کشورها در چشم انداز تعریف شده، در سال ۲۰۲۰ درآمدهای دولت را از محل جذب گردشگر تامین می کنند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود از نگرانی سرمایه گذاران از سود بالای تسهیلات بانکی گفت: عده ای از سرمایه گذاران با قول اعطای تسهیلات هشت یا ۱۲ درصد اعلام آمادگی کرده اند اما اکنون یارانه تسهیلات پرداخت نشده و بانک ها با همان نرخ ۱۸ و بعضا ۲۲ درصد با سرمایه گذاران قرار داد منعقد می کنند.

وی افزود: اکنون که دولت دارد بدهی خود با بانک ها را تسویه و مطالبات بانک ها را پرداخت می کند، می شود این یارانه به عنوان بدهی بانکی تلقی شده و به سرمایه گذاران کمک شود.

وی از استاندار خراسان شمالی خواست تا پیگیری های لازم را در این باره انجام دهد.

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه طرف حساب بانک ها، سرمایه گذار است نه دولت، گفت: پیگیری برای اینکه این یارانه به عنوان بدهی دولت به بانک ها تلقی شود امر ساده ای نیست.

محمدرضا صالحی بر لزوم تدوین سند توسعه گردشگری، طبیعی و فرهنگی استان تاکید کرد و اظهار داشت: در این زمینه باید اطلاعاتی از اعتبار مورد نیاز و فهرستی از هزینه ها اعلام شود.

وی افزود: نبود سند برای توسعه سبب می شود تا انجام کارها به صورت روز مره انجام شود.

استاندار خراسان شمالی از دستگاه های اجرایی خواست تا در ارائه گزارش های خود به شواری برنامه ریزی دقت لازم در زمان بندی ها داشته باشند.

وی گفت با توجه به اینکه اعتبارات محدود و طرح ها نامحدود است، باید بودجه ها بر اساس اولویت اختصاص پیدا کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی نیز در این نشست به برنامه توسعه استان در برنامه ششم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت:  این سند در استان مبتنی بر سند آمایش تهیه شده است.

حسن نادری اظهار داشت: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، جذب سرمایه گذار در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، تمرکز زدایی از محور مرکزی، ارتقای زیرساخت های اقتصادی از جمله رویکردهای برنامه های استانی است که در توسعه استان دیده شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.