متخصصان و پزشکان انگلیسی با شیوه ای جدید تلاش می کنند به جای استفاده از تیغ جراحی یا چاقو از امواج صوتی برای جراحی استفاده کنند.

امواج صوتی به جای تیغ جراحی برای اولین بار در انگلیس

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ تلاش برای یافتن شیوه های جدید جراحی همواره دغدغه متخصصان و پزشکان بوده است. 

در انگلیس ، با شیوه جدیدی که در حال طراحی است، تلاش می شود بجای استفاده از تیغ جراحی یا چاقو، از امواج صوتی برای جراحی استفاده شود. از این شیوه در یکی از بیمارستان های لندن برای عمل مغز استفاده شده است. این عمل روی فردی اجرا شد که به علت یک عارضه مغزی، دچار رعشه شدید و خارج از کنترل در دست راستش می شود. متخصصان می گویند می توان از این شیوه برای درمان عوارض مغزی مربوط به بیماری پارکینسون نیز استفاده کرد. یک میلیون نفر در انگلیس به چنین رعشه های عضلانی مبتلا هستند. سیلوین لوکاس یکی از این افراد است که عمل جدید روی مغز او در بیمارستان سن ماری لندن انجام شده است.  

جراحان پس از تراشیدن کامل موی سر لوکاس، قالبی فلزی روی سر او قراردادند تا در طول عمل جراحی، سر او هیچ حرکتی نداشته باشد. سپس او را در داخل دستگاهی قرار دادند که با امواج صوتی ، بجای تیغ جراحی، عمل جراحی را انجام می داد. این شیوه، برای نخستین  بار است که در انگلیس امتحان می شود. در این شیوه، دستگاه مذکور بیش از یک میلیون پرتو مافوق صوت دارد. وقتی این امواج بر یک نکته متمرکز باشند، به اندازه ای گرما تولید می کند که می تواند بافت مدنظر را نابود کند. در عمل روی لوکاس، همین کار انجام شد تا بافتی از بین برد که سیگنالهای اشتباه می فرستد و همین پیامها سبب رعشه دست راست او می شود. متخصصان در این عمل، به صورت مستمر ، تصاویر اسکن ام آر آی از مغز لوکاس را زیرنظر داشتند و به صورت تدریجی، میزان انرژی را با افزایش شدت پرتوهای صوتی افزایش می دادند. همسر لوکاس در آنجا حضور داشت تا به او روحیه بدهد. در این عمل جراحی، هیچ خونریزی در کار نبود و نکته مهم تر اینکه در طول عمل، بیمار کاملا به هوش بود! پزشکان می گویند نتیجه این عمل جراحی، فوق العاده است بطوریکه رعشه های دست این بیمار از بین رفته است. از رعشه های دست او دیگر خبری نیست و این عارضه برای همیشه درمان شده است. پزشکان معتقدند می توان از عمل جراحی با پرتوهای مافوق صوت  برای عوارض دیگر هم ازقبیل ام اس و دیگر عوارض حاد مغزی استفاده کرد و این شیوه عمل جراحی، آینده بسیار روشنی دارد. پزشکان می گویند این شیوه عمل جراحی، مخاطرات شیوه جاری جراحی را ندارد و بهبود فرد پس از عمل، به سرعت رخ می دهد. قرار است مراحل تکمیلی آزمایش این شیوه جدید جراحی، سال آینده انجام شود و پیش بینی می شود در آن زمان، تقاضای بسیار زیادی برای این شیوه جراحی وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.