متاسفانه کسانی که دارای قدرت و لابی هستند با استفاده از سرمایه گذاری های دولتی و نیمه دولتی این پروژه ها را در اختیار گرفته و در هر پروژه ای تیم خود را روی کار می آورند.

حضور نیروهای غیر بومی بیکاری جوانان در مناطق کم برخوردار را تشدید کرده است/ علت زمین ماندن سیاست های محرومیت زدایی عدم وجود مدیران پیگیر است

سید کمال حسینی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور و عملکرد دولت یازدهم به خبرنگار قدس آنلاین گفت: متاسفانه در شرایط فعلی اقدام چندانی از سوی دولت برای برون رفت اقتصاد از رکود تورمی و افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی به خصوص در مناطق محروم کشور صورت نگرفته است. وی با اشاره به رفت و آمدهای پسابرجامی هیات های تجاری به ایران خاطرنشان کرد: اگر چه همین رفت و آمد هیات های تجاری به ایران و انعقاد تفاهم نامه میان طرفین در نهایت می تواند منجر به عقد قراردادهای نهایی شود اما متاسفانه به رغم گذشت یکسال از اجرای برجام سهم استان های محروم و کم برخوردار از این رفت و آمدها تقریبا صفر بوده است. حسینی با ابراز گله مندی از دولت یازدهم افزود: اگر می خواهیم استان های محروم، در توسعه کشور سهمی داشته و برای اعتلا و سرافرازی نظام اسلامی در سنگر فعالیت های اقتصادی تلاش کنند باید فضا و زمینه حضور این مناطق در اقتصاد ملی را فراهم کنیم. وی تصریح کرد:  متاسفانه در شرایط فعلی مجالی برای فعالیت های این مناطق وجود نداشته و بسیاری از استان های مرزی مانند کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و مناطقی از این قبیل همیشه از دسترسی به موهبات و بودجه های کشورمحروم بودند. رئیس اتاق بازرگانی سنندج افزود: شاید در شرایطی که دولت یازدهم، به لحاظ بودجه با کسری شدیدی مواجه است حضور سرمایه گذار خارجی می توانست بخشی از این شکاف ها را پر کند که متاسفانه دسترسی ما به این هیات های تجاری در یکسال گذشته بسیار محدود بود.

وی با اشاره به وجود نرخ بیکاری بسیار بالا در استان های محروم اظهار داشت: اگر چه گاها طرح ها و پروژه های بزرگی در این مناطق راه اندازی شده اما متاسفانه کسانی که دارای قدرت و لابی هستند با استفاده از سرمایه گذاری های دولتی و نیمه دولتی این پروژه ها را در اختیار گرفته و در هر پروژه ای تیم خود را روی کار می آورند. حسینی در ادامه این گفتگو به قدس آنلاین گفت: ورود نیروهای غیر بومی به پروژه های فعال در این مناطق باعث شده است بیکاری در میان جوانان بومی در این استان ها به بالاترین میزان ممکن برسد. این فعال اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه عده ای از سرمایه گذاران صرفا به دنبال منافع شخصی خود بوده و با استفاده از مزیت تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاری در مناطق محروم حرکت مثبت اقتصادی برای تمام مردم را دنبال نمی کنند. وی در تشریح این موضوع بیان داشت: به هرحال قوانینی وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری در این مناطق، پروژه های مزبور شامل معافیت مالیاتی و تسهیلات تشویقی خواهند بود.

حسینی با انتقاد از عدم استفاده از نیروهای بومی هر استان در نقاط اثر گذار وزارتخانه های دولتی خاطرنشان کرد: در سفری که مقام معظم رهبری به استان کردستان داشتند ایشان به تمام شرکت های سرمایه ای و مادرتخصصی دستور دادند تا برای تاسیس و احداث ده ها واحد صنعتی و تولیدی در استان اقدام کنند اما متاسفانه بعد از تشریف فرمایی ایشان فعالیت های بسیار کمی نسبت به اوامر ایشان صورت گرفت. وی در ادامه اظهار داشت: باید اذعان داشت اگر چه سیاست گذاری های کلان در کشور نگاه مثبتی به مسئله محرومیت زدایی دارد اما متاسفانه از آنجا که در بدنه مسئولین خبری از افراد کاری و مدیران پیگیر نیست این مسائل نیز به سرانجام نمی رسد.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج با تاکید بر وجود نیروهای متخصص و تحصیل کرده در این مناطق به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بسیاری از جوانان نخبه ما به دلیل عدم توجه به این مناطق در حال خروج از کشور بوده یا در نهایت به سمت استان هایی که امکانات بیشتری دارند کوچ می کنند که این موارد نشان دهنده وجود بحران در کمبود نیروی انسانی در این مناطق است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.