بجنورد-این روزها رکود و سکون بر بازار چنبره زده و تب ناشی از آن دست به گریبان کسبه شده است اما هنوز پاشویه ای برای این تب پیدا نشده است و لذا این عارضه نان بسیاری از کسبه را آجر شده است.

تب رکود در بازار و جای خالی پاشویه ها/نان با طعم آجر

قدس آنلاین-کبری علی آبادی: رکودی که در یکی دو سال گذشته در بازار چیره شده، امان کسبه و بازاریان را بریده و معلوم نیست کی می خواهد بار و بساط خود را جمع کند.

آنگونه که بویش می آید، دولت نیز نتوانسته است تدبیر و فکری برای خارج شدن بازار از رکود داشته باشد و تا کنون وضعیت ژله ای و بلاتکلیف بازار ادامه دارد.

این رکود این روزها بازار ابطال پروانه های کسبه را نیز گرم کرده است و هر سال تعدادی از کسبه پروانه فعالیت خود را باطل می کنند.

رکود امان را بریده است

رئیس اتحادیه آهن فروشان بجنورد از رکودی که گریبان گیر بازار آهن شده است گلایه می کند و می گوید: نمی توان زمانی برای خروج از رکود پیش بینی کرد اما این رکود امان ما را بریده و همه اعضا را سرگردان کرده است.

دلاور حصاری اظهار می دارد: بازار آهن فروشان از یکی دو سال پیش دچار رکود شده و امسال نیز شرایط بدتر شده است به طوری که اکنون آهن فروشان دم درب مغازه می نشینند و روزها را با گپ و گفت ها سپری می کنند.

وی می افزاید: رونق بازار آهن فروشان در انتظار خارج شدن بازار ساخت و ساز و صنعت ساختمان از رکود است اما این رکود نیز همچنان ادامه دارد و ساخت و سازی انجام نمی شود که بتوانیم دل خوش کنیم.

حصاری می گوید: امسال چهار، پنج نفر از اعضای این اتحادیه به علت شرایط نامناسب و راکد بازار، پروانه خود را ابطال کرده اند.

رئیس اتحادیه آهن فروشان بجنورد به روند روبه افزایش قیمت آهن اشاره می کند و می افزاید: اکنون بازار دچار رکود و تورم شده و این بسیار نگران کننده است.

کاهش فروش

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بجنورد نیز از وضعیت نامناسب بازار به شدت گلایه می کند و می گوید: اعضای این اتحادیه از کاهش شدید فروش گلایه دارند و میزان فروش به شدت کاهش یافته است و در این میان مالیات های عملکردی که بدون توجه به نبود بازار فورش برای ما بسته می شود مزید بر مشکلات شده است.

اصغرزاده اظهار می دارد: امور مالیاتی بدون اینکه به نبود بازار توجه داشته باشد مالیات تقاضا می کند و این مالیات ها تشخیصی و علی الراسی برای ما تعیین می شود.

وی تصریح می کند: میزان فروش لوازم خانگی در بجنورد طی امسال در مقایسه با دو سه سال اخیر بسیار کاهش یافته است و اکنون ۱۰ درصد آن سال ها فروش نداریم.

اصغرزاده می افزاید: در سال جاری چند نفر از اعضا، پروانه فعالیت خود را ابطال کرده اند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بجنورد به طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی اشاره کرده و می گوید: این طرح تا حدی بازار را به رونق انداخت اما در مجموع نتوانست مشکل رکود را حل کند و تکانی به بازار بدهد.

نبود تولیدکننده پوشاک

رئیس اتحادیه پوشاک فروشان بجنورد نیز علت رکود بازار را ناتوانی و ضعف مالی مردم می داند و می گوید: مردم قدرت مالی برای خرید ندارند و به همین لحاظ، بازار ما از دو سه سال پیش دچار رکود شده و شرایط امسال بدتر شده است.

خطیب می افزاید: بازار پوشاک در فصل بازگشایی مدارس یا عید نوروز شور و نشاط نسبی به خود می گیرد اما بازار مثل گذشته نیست.

وی اظهار می دارد: یکی از مشکلات بازار پوشاک، بالا بودن نسبی قیمت ها است که با توان مردم همخوانی ندارد و این نیز به خاطر نبود واحد تولیدی پوشاک در این شهر است.

خطیب با بیان اینکه در بجنورد واحد تولیدکننده پوشاک وجود ندارد می گوید: اگر واحد تولیدی در این شهر راه اندازی شود، هزینه های تهیه پوشاک برای این صنف کاهش می یابد و به دنبال آن، محصولات ارزان تر در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

وی می گوید: اما شرایط سرمایه گذاری برای راه اندازی واحد تولیدی پوشاک به گونه ای است که تا کنون فردی جرئت ریسک و ورود برای سرمایه گذاری نداشته است.

ابطال پروانه ها

وی خواستار شرایط بهتر برای سرمایه گذار همچون زمان تنفس پنج ساله شده و می افزاید: اکنون ۸۰ درصد از اعضای این صنف مستاجر هستند و در این شرایط رکود، در تامین هزینه های اجاره مکان با مشکل جدی روبه رو شده اند.

رئیس اتحادیه پوشاک فروشان بجنورد خاطرنشان می کند: امسال ۱۵ نفر از اعضای این اتحادیه پروانه فعالیت خود را ابطال کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.